سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۰۴۵
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵

فکرشهر: فرماندار شهرستان دشتستان بابیان اینکه شهر برازجان با ۹۰ میلیمتر بارندگی در در سطح کشور رتبه اول را دارد، گفت: سیل در این شهرستان هیچگونه خسارت مالی و جانی نداشت.

به گزارش فکرشهر، احمد بنافی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ورود توده بارشی به آسمان کشور و به تبع آن شهرستان دشتستان، اظهار کرد: این شهرستان در چند در حوزه‌های آبریز شهرهای برازجان و وحدتیه و بخش‌های ارم و بوشکان بیشترین بارش را داشته است.

وی تصریح کرد: بیشترین بارش در کوه‌های مرتفع شهرستان دشتستان یعنی در نقاط گیسکان، باغتاج و انارستان به میزان ۹۰ میلیمتر بوده است.

فرماندار شهرستان دشتستان خاطر نشان کرد: حجم زیاد رواناب‌های ناشی از بارندگی از طریق رودخانه‌های فصلی شهر برازجان از جمله رودخانه آرد و علی‌آباد سبب دچار طغیان شدید و بخش زیادی از این آب به‌ویژه در دره فصلی علی‌آباد به‌دلیل نبود دیوار حفاظتی لبریز شد.

۱۲۰ خانه در دشتستان دچار آبگرفتگی شدند

بنافی اضافه کرد: طغیان رودخانه‌های فصلی سبب ورود آب به برخی از خانه‌ها شد و در کل شهرستان حدود ۱۲۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند؛ در همان ساعت اولیه گروه‌های جهادی و هلال احمر خانه‌ها را پاکسازی کردند وخسارت‌های اولیه برآورد شد.

وی یادآور شد: قبل از وقوع بارندگی ستاد بحران شهرستان دشتستان تشکیل و تمعیهدات لازم اندیشیده شد؛ به عبارتی اقدامات اولیه از سوی فرمانداری این شهرستان باوجود اعلام‌ غیررسمی هواشناسی برای دفع خطر احتمالی انجام گرفت.

فرماندار شهرستان دشتستان اطلاع رسانی به‌موقع عمومی به روستاها و شهرها از طریق شهرداران، بخشداران، دهیاران و امور عشایر از مهمترین عوامل موفقیت در پشت سرگذاشتن سیل دانست و تاکید کرد: لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی دهانه پل‌ها سبب شد سطح خسارت به حداقل برسد.

بنافی عنوان کرد: به موازات آغاز باران با توجه به پیش بینی‌هایی صورت گرفته خطر اصلی را رد شد و در ۲ محله علی آباد و والفجر که ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه انجام گرفته بود با برنامه ریزی مسیر آب منحرف شد.

وی ادامه داد: ماشین آلات راهداری سیل بند بزرگی در رودخانه آرد احداث و گل‌ولای رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها را پاکسازی کردند.

شهر وحدتیه ۵۰ میلیمتر بارندگی داشت

فرماندار دشتستان اقدامات خاطر نشان کرد: در شهر وحدتیه با وجود ۵۰ میلیمتر بارندگی اما رواناب به شکل آسانی از طریق رودخانه فصلی عبور کرد و حدود ۳۷  خانه در حد حیاط دچار آبگرفتگی شدند که بلافاصله اقدامات لازم انجام گرفت.

وی گفت: برای تسکین آلام مردم شهرستان دشتستان ۲۵۰۰ پرس غذای گرم از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به همراه پتو بین مردم توزیع شد.

به‌گفته فرماندار دشتستان، دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های مربوط به ستاد بحران مثل هلال احمر، امور عشایر، بهداشت و درمان، شهرداری‌ها و منابع طبیعی و همچنین دستگاه‌های  خدماتی مثل شرکت آب و برق در آماده باش کامل قرار گرفتند. 

بنافی بیان کرد: پس از وقوع سیل نیز جلسه ستاد بحران با حضور استاندار بوشهر برگزار شد و تصمیماتی که سال‌ها پیش در خصوص دیواره‌های حفاظتی باید گرفته می‌شد، اما پشت گوش انداختن شده بودند با تخصیص اعتبار گرفته شد که مهمترین آن ساخت دیواره‌های حفاظتی منطقه علی‌آباد بود.

ورودی آب از رودخانه شاپور به ۳۰۰ متر مکعب رسید

وی افزود: بارندگی در شهرستان دشتستان به جز خسارت، مواهب نیز داشت، میزان ورودی آب از طریق رودخانه شاپور به شهرستان دشتستان روز اول ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه بود اما اکنون به ۳۰۰ متر مکعب رسیده است.

فرماندار دشتستان گفت: کانال حاج مهدی در سرقنات که وظیفه آبیاری نخیلات در بخش سعدآباد، وحدتیه ، نظرآقا و روستاهای ذیل این بخش را دارد و در حالت عادی ۱.۲ دهم متر مکعب در ثانیه آب را انتقال می‌داد امروز تقریباً ۱۱.۲ دهم متر در ثانیه در حال انتقال آب است.

سازه‌های آبخیزداری دشتستان ۸۰ درصد آبگیری کردند

بنافی بابیان اینکه سازه‌های آبخیزداری شهرستان دشتستان در بخش ارم، بوشکان و  مرکزی ۷۵ تا ۸۰ درصد آبگیری کرده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه هنوز سد رئیسعلی دلواری آنطور که باید آبگیری نکرده است، اما برآورد می‌کنیم با توجه به باران دیروز در کازرون این سد نیز آبگیری خوبی داشته باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: شهر برازجان با ۹۰ میلیمتر بارندگی در در سطح کشور رتبه اول را دارد که خوشبختانه با تمعهیدات در نظر گرفته شده، اطلاع رسانی و آگاهی به مردم، کشاورزان و عشایر هیچ خسارت مالی و جانی خاصی حتی در سطح احشام نداشته است.

فرماندار شهرستان دشتستان بیان کرد: اکنون در آماده باش کامل هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم روزهای آینده بارش‌هایی را در سطح شهرستان داشته باشیم. کماکان ستاد بحران شهرستان دشتستان با تمرکز بر مهار سیلاب و اقدامات ایجابی در آمادگی و آماده باش کامل است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر