جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۰۵۹
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت سفر عمره قرار دارند طرح راه اندازی این سفر در چارچوب شروط منعکس شده به کشور میزبان باید ارائه و از ظرفیت نهاد های مختلف برای تحقق این شروط و حفظ عزت، امنیت و کرامت زائران ایرانی استفاده شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم ارائه جمع بندی از میزان تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته برای حج ۱۴۰۱ تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بررسی دقیق موضوع سرانه کارگزاری حج را ضروری خواند و از مسئولان حوزه حج و زیارت خواست با ارائه راهکارهای مناسب این سرانه در حج آینده حداقل دو درصد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: کارسنجی و ارائه تدابیر و راهکار مناسب برای انجام وظایف محوله ضرورت دارد و در ماه های محرم و صفر این اقدام انجام و نتیجه آن به جلسه این شورا ارائه شود.

نواب همچنین از رئیس سازمان حج زیارت خواست با توجه به اینکه حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت سفر عمره قرار دارند طرح راه اندازی این سفر در چارچوب شروط منعکس شده به کشور میزبان را ارئه کنند و از ظرفیت نهاد های مختلف برای تحقق این شروط و حفظ عزت، امنیت و کرامت زائران ایرانی استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دکتر مرعشی خواست که تامین دارو برای ایام اربعین را نیز در حد مورد نیاز پیگیری کند.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان حج و زیارت به تفاوت های حج امسال با گذشته و افزایش رضایتمندی زائران بر اساس نظر سنجی های انجام شده اشاره کرد و آن را برای مدیران و کارگزاران مجموعه حج و زیارت یک موفقیت توصیف کرد.

سید صادق حسینی با اشاره به اینکه تلاش شبانه روزی و روحیه جهادی مدیران و عوامل و تعامل بسیار عالی بعثه و سازمان حج موجب شد مشکلات سخت در روند عملیات حج پشت سرگذاشته شود، افزود: طبیعی است که در این روند اشتباهات و کاستی هایی هم وجود داشته که آسیب شناسی و برای رفع آنها در آینده اقدام خواهد شد.

اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز گزارش مشروحی از تعداد روادید اخذ شده، تعداد کاروان ها و ترکیب آنها، ایستگاه های پروازی، طول مدت پروازهای رفت و برگشت، سامانه مسار و محدودیت های ایجاد شده از دستورالعمل های کشور میزبان و لزوم تطبیق برنامه ریزی های انجام شده با آن، ارائه داد و گفت: کمیته ها و کارگروه ها در بخش های مختلف با حضور کارشناسان تشکیل و تمامی موضوعات اجرایی آسیب شناسی خواهد شد تا در برنامه ریزی های حج آینده مورد توجه قرار گیرد.

محمد آزاد رئیس ستاد مدینه هم افزود: آسیبب شناسی انجام شده در هنگام عملیات موجب شد با تغییر برخی برنامه ها میزان رضایتمندی زائر در «مدینه بعد»، حدود ۲۵ درصد نسبت به «مدینه قبل» افزایش یابد.

پایان بخش این جلسه گزارش حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص روند اعزام کاروان های زیارتی به عتبات عالیات و برنامه ریزی های انجام شده برای اربعین و دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص خدمات درمانی ارائه شده در حج ۱۴۰۱ بود.

دکتر مرعشی با اشاره به ارائه بیش از ۲۱۰ هزار مورد خدمات توسط مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه و مدینه، به مقایسه آمار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در حج ۱۳۹۸ و حج ۱۴۰۱ پرداخت و از آمادگی برای حضور در مراسم اربعین و ارائه خدمات به زائران حسینی خبر داد.

۶۲ درصد ثبت نام کنندگان زیارت اربعین زن هستند

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی هم با بیان اینکه در تیرماه امسال حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ زائر به عتبات عالیات اعزام شدند، به راه اندازی اعزام کاروان های ارزان قیمت با هزینه دو میلیون و نهصد هزارتومان اشاره کرد.

وی همچنین به پیش ثبت نام ۸۸۹ هزار نفر تا ساعت پیش از ظهر امروز در سامانه سماح برای اعزام در اربعین خبر داد و افزود: پیش ثبت نام از زائران تا روز عاشورا ادامه دارد و از آن پس زائران می توانند نسبت به ثبت نام قطعی خود در این سامانه اقدام کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه افرادی که تاکنون ثبت نام کرده اند حدود ۳۸ درصد مرد و ۶۲ درصد خانم هستند، گفت: تنها ۶درصد این افراد قصد دارند به صورت هوایی به عراق سفر کنند و بقیه سفر زمینی را انتخاب کرده اند که بیشترین حجم در خروج و ورود زائران نیز از مرز مهران خواهد بود.

وی به تفاهمات صورت گرفته با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اعزام مجموعا نود هزار نفر از افراد تحت پوشش این دو نهاد به عتبات اشاره کرد و گفت: در هفته منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی حدود ۱۳ هزار نفر برای اعزام به عتبات ثبت نام خود را قطعی کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری شرکت های هواپیمایی پروازها به مقصد دمشق هم بزودی از سرگرفته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر