جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۰۸۲
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: عضو شورای اسلامی شهر خارگ گفت: استقرار آبفا در جزیره خارگ مطالبه به حق مردم این جزیره است .

به گزارش فکرشهر، بهروز خواجه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عدم استقرار آبفا و بهره مندی از امکانات و خدمات تخصصی در جزیره خارگ و عدم بهره برداری اصولی و کامل از تصفیه خانه فاضلاب شهری طی سالیان اخیر، سبب شده تا فاضلاب ورودی به تصفیه خانه به صورت خام به دریا ریخته شود و با سرعت فزاینده ای آثار مخرب خود را بر محیط زیست و معیشت اهالی جزیره تحمیل کند.

عضو شورای اسلامی شهر خارگ افزود: افزون بر مشکلات بهداشتی متعدد در سطح شهر به دلیل برخورداری از شبکه ناقص فاضلاب، با توجه به استفاده مردم از شناگاه ها و همچنین شغل صیادی که معیشت بسیاری از مردمان جزیره را تأمین می‌کند، وجود حجم زیاد و قدرت تخریب بالای باکتری خطرناک ای کولای در فاضلاب ورودی به دریاها، گاهاً باعث شیوع بیماری‌هایی همچون مسمومیت، مشکلات گوارشی، تب و … برای مردم جزیره شده است که برخی از آنها گاهاً صعب العلاج است.

وی ادامه داد: با توجه به نبود امکانات پزشکی و تخصصی در جزیره، هزینه‌های سرسام آور جانی و مالی را به شهروندان تحمیل می‌کند که گواه این مسئله نیز نمونه‌های آزمایش تخصصی از میزان و قدرت تخریب این باکتری در دریای پیرامون جزیره است.

عضو سه دوره شورای شهر خارگ با انتقاد از بی توجهی مسئولین آبفا طی سالیان اخیر به خواسته مردم جزیره خارگ ادامه داد: استقرار آبفا در خارگ مطالبه به حق مردم و وعده پرتکرار مسئولان است که متأسفانه گوش شنوا دارد اما مرد عمل خیر.

وی گفت: اینجانب مطالبه گر این خواسته به حق شهروندان طی سه دوره شورای شهر بوده اما متأسفانه همچنان شاهد هستم که مسئولان امر در حوزه آبفا همچنان وعده می‌دهند و مشکلات نه تنها هنوز پابرجاست بلکه دوچندان فزونی یافته است.

وی خلاء قانونی را بهانه چشم پوشی از حق مردم خارگ دانست و افزود: همانطور که صنایع بر اساس نص صریح قانون در قبال آلودگی زیست محیطی مسئولیت دارند، مسئولان نیز باید در احصاء، وصول و پرداخت به جا و به حق عوارض آلایندگی به مناطق متأثر، مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند؛ موضوعی که متأسفانه در خصوص مردم شریف و صبور خارگ که تحت شدیدترین آلایندگی‌ها هستند، با اجحاف کامل و صرفاً به دلیل خلاء قانونی نقض شده است تا سهم مردم خارگ از ابر شرکت‌های صنعتی در خارگ تنها بیماری‌های صعب العلاج و حتی فوت‌های زودهنگام باشد.

خواجه در ادامه خواستار توجه شرکت‌های نفتی به احیا و اقدامات اصلاحی زیست محیطی شد و افزود: آسیب جدی محیط زیست و دریا که به دلیل فعالیت شرکت‌های نفتی و لطمات ناشی از آن است به طور کلی و در طول گذشت زمان آنچنان که باید و شاید قابل جبران نیست، کما اینکه شغل شریف صیادی نیز به دلیل شرایط دریایی متأثر از آلودگی‌ها و از بین رفتن زیست بوم دریایی و مرجان‌ها با خلل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: انتظار است تا شرکت‌های نفتی با برنامه ریزی تخصصی و کارشناسانه و اقدامات جدی عملیاتی در صدد اصلاح، احیا و بازسازی زیستگاه‌ها برآیند.

وی گفت: از جمله این اقدامات مورد انتظار، کاشت و احیا مرجان‌هایی است که عمدتاً به دلیل آلودگی‌های نفتی و باکتری‌های مضر، به سرعت تخریب شدند، همچنین چشم پوشی از آسیب‌های جدی که به معیشت مردمان جزیره وارد شده است قابل چشم پوشی نیست و اقدامات کوچک و مؤثری همچون نصب تابلو در شناگاه های آلوده از کمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر