پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۴۲۴
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۳

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال بوشهر گفت: بیشترین کاهش ولادت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاده که در سال ۱۴۰۰ این شیب ملایم‌تر شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، اسکندر پاسالار صبح شنبه در نشست ستاد جوانی جمعیت استان بوشهر اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی از سوی این قرارگاه صورت گرفته و تشکیل قرارگاه‌های شهرستانی از اقدامات مهم است.

وی میانگین کشوری میزان عمومی ولادت را ۱۳.۶ عنوان کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ میزان عمومی ولادت در استان بوشهر، ۲۰.۲ بوده است که این شاخص در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۲ کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر مادران جوان‌تری داریم افزود: میانگین سن مادران در استان ۲۶.۹ سال ثبت شده است که این شاخص در کشور ۲۷.۴ سال است.

وی با اشاره به کاهش ولادت در استان و کشور طی پنج سال اخیر خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاده که در سال ۱۴۰۰ این شیب ملایم‌تر شده است.

قانون جوانی جمعیت راهگشا است

پاسالار با بیان اینکه شهرستان تنگستان با ۱۰.۱ در هر هزار نفر جمعیت کمترین فرزندآوری را در استان بوشهر داشته است ادامه داد: بیشترین فرزندآوری در شهرستان دیر با ۱۳.۳ در هر هزار نفر جمعیت بوده است.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت، برای عبور کشور از بحران فعلی جمعیت راهگشا است گفت: خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و افراد تأثیرگذار جامعه هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را تشریح و تبیین کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار داشت: با همه محدودیت‌های مالی، اراده جدی دولتمردان و نمایندگان مجلس بر تحقق تسهیلات و مشوق‌هایی است که در قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده است.

وی رویکرد اصلی ما در برنامه ریزی ها، تأکید بر گفتمان سازی مسائل جمعیتی به ویژه آن بخشی است که مستقیماً مرتبط با کارکردها و وظایف خدمتگزاران دولت است.

سبک زندگی جوانان تغییر کرده است

پاسالار با بیان اینکه تحولات جمعیتی هر کشور بیش از هر عاملی ریشه در باورها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد، تصریح کرد: تمایل به فرزندآوری ریشه در چند مسئله دارد؛ یکی مربوط به اعتقادات و باورهای افراد است یکی هم مربوط به سبک زندگی است که نیاز است در این زمینه گفتمان سازی شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سبک زندگی جوانان تغییر کرده است افزود: تمایل به فرزندآوری در جوانان کاهش پیدا کرده است در واقع رفاه اقتصادی، تجمل گرایی، آسایش طلبی که در نسل جوان وجود دارد باعث شده که فرزند آوری را برای خود مقوله دشواری تصور کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: به دلایل مختلف از جمله سبک زندگی در دو دهه اخیر پیش ذهنیتی اولیه ایجاد شده که فرزند آوری را صرفاً با اقتصاد خانواده گره می‌زند و این باور هم توسط اکثریت جامعه و هم از سوی برخی مسئولان وجود دارد. از همین رو نیاز است مشوق‌ها و تسهیلاتی که در قانون در نظر گرفته شده است برای مردم تشریح شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر