جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۵۵۶
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

فکرشهر: امروز میدان طاق بندر ریگ با اجرای باشکوه و حزین تعزیه روز عاشورا که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد به جلوه‌ گاه شور و شعور و سبقت گرمی عشق حسین بر دمای ۴۵ درجه و شرجی هوا متبلور شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مردم متدین بندرریگ از بنادر تاریخی و مذهبی استان بوشهر در دهه اول محرم بنا بر سنت به جا مانده از نیاکان خود در غم سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش آیین های ویژه ای برپا می دارند که جذابیت خاصی دارد، تعزیه روز عاشورا از مهم ترین این مراسم است و درقالب شبیه گردانی از حماسه روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به صورت نمادین به نمایش در می آید.
آداب و رسوم خاص مردم این بندر در ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جذابیت خاصی دارد طوری که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان بوشهر و حتی استان های دیگر در روز عاشورا به این بندر روانه می شوند.

اوج سوگواری عاشقان اباعبدالحسین (ع) در این بندر در شب و روز عاشورا است به گونه ای که دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی با پیمودن کوچه و خیابان ها تا نیمه‌های شب به عزاداری می‌پردازند و با شور و شعف وافری خود را برای یک روز تاریخی با  به نمایش در آوردن صحنه نمادین کربلا آماده می‌کنند.

بازسازی واقعه روز عاشورا در بندرریگ که در میدان طاق سال‌ها است به میعادگاه عاشقان و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده، برگرفته از سنت‌های  برجای مانده از گذشتگان است.

تعزیه روز عاشورا امسال پس از وقفه دو ساله از شیوع کرونا، در هوای گرم و دم کرده و شرجی با دمای  ۴۵ درجه حرارت خاصی داده است و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بدور از هرگونه توجهی به وضعیت جوی نامطلوب و آفتاب سوزان خیس از عرق، به صورت باشکوه و شور خاصی آن را به نمایش درآوردند.

قبل از نمایش تعزیه، خواندن زیارت عاشورا در میدان طاق آغاز می‌شود و پس از پایان آن گروه زنجیرزنی و در ادامه، برنامه های تدارک دیده شده یکی پس از دیگری به نمایش در می‌آیند.

روبرو شدن سپاه یزیدیان با یاران اباعبدالله الحسین (ع) از مهم ترین بخش تعزیه روز عاشورا در این بندر است که با رجز خوانی سران سپاه کفر، نمایش حادثه کربلا آغاز و بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند و نمایش نبرد عاشورا را در اذهان تداعی می‌کنند.
دراین روز که تعزیه نبرد امام حسین (ع) ویارانش با سپاه کفر پایان می‌یابد، خیمه‌گاه نمادین سالار شهیدان به آتش کشیده می‌شود و بازیگران اهل بیت (ع) در محاصره دشمن راهی اسارت می‌شوند و هیات های عزاداری دور آنها به سر و سینه می زنند.

قبل از به آتش کشیدن خیمه های نمادین، گردانندگان صحنه حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع) و شتران را در میدان می چرخانند و در مسیر حرکت دادن حجله قاسم ( ع ) و علی اصغر(ع)  کسانی که نذر داشته باشند وجه نقد یا طلا به متولیان در میدان تعزیه  اهدا می‌کنند.        

پس از اجرای  این نمایش در میدان طاق، گروه‌ها و هیات های عزاداری به چندین حسینیه رفته و مجدد به معرض دوستداران اهل بیت (ع) ارایه می دهند و با پایان یافتن، سوگواران حسینی نماز ظهر عاشوار را اقامه و در پایان غذای نذری بین نمازگزاران توزیع می شود.

صبح روسیاه  به یاد شب وداع امام حسین(ع) با یارانش از دیگر سنت های گذشتگان این دیار است که شب عاشورا  در حسینیه و تکایا برگزار می‌شود.

شرکت کنندگان در این محفل همراه با حزن و اندوه تا پیش از نماز صبح  به سر و سینه زده و ابیاتی همچون "ای صبح روساه به چه روی می شوی سپید" امروز حسین تشنه لب می شود شهید " سر می دهند.

در زمان اجرای این برنامه ، مداحان مدیحه سرایی می‌کنند و در بین آن  نذری‌های متنوع خانواده‌ها نظیر  حلوا و نان سنتی (گرده) و شیر است بین حاضران در مجلس توزیع می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر