پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۶۵۱
سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

فکرشهر: رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی از واکسیناسیون دام های این شهرستان در برابر بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش فکرشهر، احمد ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری تب برفکی یا FMD، یک بیماری ویروسی بسیار مسری با خسارات بسیار گسترده در دام‌های زوج سم است. دام‌هایی نظیر بز، گوسفند و گاو بسیار حساس نسبت به این بیماری هستند و به علت مسری بودن، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند و خسارت‌های اقتصادی بسیار زیادی بواسطه کاهش شدید تولیدات دامی، تلفات احتمالی و هزینه‌های بالای درمان ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در این مرحله از واکسیناسیون تب برفکی بر اساس واکسن واگذار شده به شهرستان، پتانسیل اجرایی و دستورالعمل‌های سازمانی با اولویت مناطق پرخطر اقدام به واکسیناسیون هدفمند در جمعیت دامی گوسفند و بز واجد شرایط خواهیم نمود.

ایزدی تصریح کرد: رعایت ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای بویژه در انتقال دام‌ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اشاعه بیماری دارد و در صورت ابتلای احتمالی کاهش وزن، تب و کاهش تولید شیر در دام ایجاد می‌شود و از این رو توصیه می‌شود حتماً واکسیناسیون دام توسط دامداران به موقع انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ویروسی واکسیناسون است، اما در کنار آن رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه‌ای، افزایش اطلاع دامداران در خصوص بیماری و عدم خرید دام از مناطق آلوده، کنترل تردد افراد به دامداری‌ها، اخذ گواهی بهداشتی - قرنطینه‌ای در حمل و نقل دام‌ها، اجرای برنامه مناسب ضد عفونی و انجام واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری نقش مهم و اساسی دارد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام فعالیتی وقت‌گیر و در واقع کار در شرایط سخت است و همکاران باید با تحمل گرمای هوا و بعد از طی مسافت طولانی در دامداری‌های دور و نزدیک شهرستان عملیات واکسیناسیون را انجام دهند و از این فرصت استفاده نموده و از همکاران زحمتکش و پرتلاش واحد مبارزه با بیماری‌های دامی شهرستان تقدیر و تشکر می‌نمایم.

ایزدی گفت: بر این باوریم که دامپزشکی ضمن نقش مؤثر در حمایت از تولید، در اقتصاد مقاومتی و حفظ سرمایه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری نقش بسیار مؤثری دارد و دامپزشکی پیشانی خدمات رایگان در پیکره دولت می‌باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر