سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۷۰۴
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: باتوجه به ضرورت و بهتر شدن شرایط کار برای صیادان اسکله های صیادی این استان ساماندهی و نوسازی می شوند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، احمد محمدی زاده روز چهارشنبه در آئین اعزام لنج‌های صیادی برای صید میگو در اسکله جلالی بوشهر افزود: اسکله های صیادی در استان دارای سن زیادی هستند و در بیشتر آنها گِل و لای قابل توجهی رسوب کرده به نحوی که در برخی از آنها در نقطه جزر در محل موج شکن و کنار اسکله آبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل لایروبی اسکله ها یکی از مهمترین برنامه های استان برای ساماندهی آنها است و به دنبال ساز و کار لازم برای اجرای این عملیات هستیم.

محمدی زاده اضافه کرد: همچنین تلاش می شود با ارائه امکانات و خدمات مناسب در اسکله ها زمینه کار برای صیادان در اسکله ها روان تر شود.

به گفته استاندار بوشهر در همین ارتباط بخشی از اعتبارات شهرستان‌های ساحلی به سمت شیلات با هدف ساماندهی اسکله های صیادی هدایت شده اما با توجه به گستردگی کار  می طلبد منابع اعتباری لازم از سوی سازمان شیلات ایران نیز به این امر اختصاص یابد تا روند ساماندهی و نوسازی اسکله های استان سرعت بگیرد.

محمدی زاده با اشاره به اهمت سخت و زیان آور بودن حرفه صیادی اضافه کرد: در زمان حاضر اقدامات لازم برای شناخته شدن سخت و زیان آور بودن حرفه صیادی انجام شده و قرار است این طرح به مجلس و تبدیل به قانون شود که سازمان شیلات ایران به دنبال انجام این کار است.

وی تاکید کرد: صید و صیادی جزء کارهای سخت و طاقت فرسا به شمار می رود و باید این حرفه بعنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود.

استاندار بوشهر در خصوص صید ترال و خارج از فصل در آبهای این استان گفت: این شیوه صید بعنوان یک تخلف به شمار می‌رود و سازمان شیلات ایران به دنبال ساز و کاری است که به صورت نهادینه جلو این کار را بگیرد و تلاش می شود با تشکیل کارگروه‌هایی پی‌گیری های لازم برای جلوگیری از این شیوه صید مخرب انجام شود.

وی تاکید کرد: صید ترال یک مشکل قدیمی صیادان است و امروز تلاش می شود که با ایجاد ساز و کارهای لازم جلو این شیوه مخرب صید گرفته شود.

محمدی زاده گفت: امید می رود امسال صیادان بتوانند صید خوبی داشته باشند و بتوانند در خصوص تامین غذای مردم گامی موثر بردارند.

وی همچنین با اشاره به نقش خبرنگاران اظهار کرد: نقش خبرنگاران در جمهوری اسلامی همان نقش حضرت زینب (س) است و اینها پیام رسان مجاهدت های مردم، شهدا و رهبر معظم انقلاب هستند. 

استاندار بوشهر گفت: این خبرنگاران هستند که آنچه شهدا و مردم در دفاع از سرزمین، انقلاب، کشور و ناموس خود انجام می دهند را بازگو می کنند و همیشه این گروه علاوه بر نقش پیام رسانی نقش رزمنده خط مقدم را نیز داشته اند.

وی با اشاره به خبرنگاران مدافع حرم افزود: رزمندگان اسلام در سوریه و عراق در سرزمینی غریب دفاع کردند و خبرنگاران پیام رسان نقش آنها در دفاع از حرم بودند.

محمدی زاده با اشاره به نقش بزرگ خبرنگاران در مقابل این هجمه بزرگ رسانه ای  دشمن تاکید کرد: اگر امروز انقلاب اسلامی در مقابل دشمن محکم ایستاده و نقش خود را ایفا می کند بخشی از آن را مدیون تلاش خبرنگاران در انعکاس فعالیت مردم و مسئولان هستیم.

وی ادامه داد: خواهران و برادران خبرنگار معاون پنجم من هستند و امروز بسیاری از تصمیماتی که در استان حل نشده بود با کمک خبرنگاران و رسانه ها حل شده و توافقی که با نفت کردیم بخش بزرگی از آن به واسطه کمک خبرنگاران بوده است.

محمدی زاده اضافه کرد: خبرنگاران از لحاظ مالی، بیمه ای و شغلی در شرایط خوبی قرار ندارند و مایل هستم اگر بتوانم کاری برای آنها انجام دهم.

رسیدگی به مشکلات اسکله ها در اولویت کار شیلات باشد

فرماندار بوشهر گفت: امسال هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستانی به بخش شیلات شهرستان بوشهر اختصاص یافته که ۲ میلیارد تومان آن به اسکله ها اختصاص می یابد و انتظار می رود شیلات نیز ۲ برابر این اعتبار را برای ساماندهی کار اسکله ها تخصیص دهد.

صالح رحیمی افزود: نبود امکانات اطفا و حریق از کمبودهای اساسی اسکله های صیادی به شمار می رود که می طلبد این مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین بر ساماندهی قایق های بی هویت در اسکله ها تاکید کرد و گفت: حضور این قایق‌ها افزون بر اینکه فضای اسکله را تنگ می کنند موجب تضییع حقوق سایر شناورها نیز می شود.

۵۳۷ فروند لنج برای صید میگو به دریا زدند

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با اعلام کمیته مدیریت صید این استان و براساس نتایج گشت‌های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر، صیادان قایقی از دیروز ۱۸ مرداد و لنج ها نیز از امروز برای صید میگوی معروف به «طلای صورتی جنوب» راهی دریا شدند.

علی بازدار افزود: افزود: پژوهشکده میگو مستقر در بوشهر در گشت‌های تحقیقاتی خود با بررسی ذخایر میگو در ۳۰ منطقه از آب‌های این استان صید را آزاد اعلام کرده است.

بازدار اظهار داشت: ۱۲ هزار صیاد در قالب یکهزار و ۴۷۴ قایق و ۵۳۷ فروند موتورلنج در استان بوشهر فعال هستند و شناورهایی که مجوز صید می‌گیرند برای صید میگو در ۳۵ صیدگاه در خلیج فارس عازم دریا می‌شوند.

وی اضافه کرد: مجوز صید میگو برای قایق‌ها ۲۴ ساعت است و باید هر روز مجوز صید خود را تمدید کنند و برای لنج‌های صیادی نیز چهار تا پنج روزه صادر می‌شود.

بازدار گفت: بر اساس گزارش تحقیقاتی موسسه پژوهشکده میگو در استان بوشهر پیش بینی می‌شود امسال وضعیت صیدگاه‌های این استان نسبت به سال گذشته ضعیف تر باشد و صید امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: صیادان بوشهری سال گذشته در مدت ۴۳ روز صید ۲ هزار و ۸۰۰ تن میگو از آب‌های این استان صید کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر