سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۹۳۵
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸

فکرشهر: مرکز رسانه قوه قضاییه در واکنش به گزارش یک شبکه از یک پرونده قضایی، روند رسیدگی به این پرونده را بازخوانی و اعلام کرد که جزئیات این پرونده پیش از این منتشر شده است.

به گزارش فکرشهر، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: اینترنشنال شبکه سعودی ضد ایرانی گزارش سوخته خود را به گونه‌ای روایت می‌کند که این پرونده برای اولین بار از سوی این رسانه سعودی اعلام شده است و برای اولین بار به اسناد و تصاویر دادگاه این پرونده دست پیدا کرده و آن‌ها را منتشر می‌کند؛ این در حالی است که پرونده مورد اشاره مدت‌ها پیش از سوی دستگاه قضایی به صورت جدی پیگیری شده و دادگاه آن سال گذشته به صورت علنی برگزار شد و براساس دستور ریاست قوه قضاییه و در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری جزییات روند دادگاه، اسامی متهمان و تصاویر آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

از ویژگی جلسه دادگاه برگزار شده در سال ۱۴۰۰ این بود که بسیاری از شاکیان به صورت ویدئوکنفرانس در دادگاه حاضر بودند و حال شبکه سعودی در گافی اعلام کرده که اطلاعاتش برای اولین بار منتشر می‌شود و طوری وانمود می‌کند که دادگاه غیرعلنی بوده است؛ در حالی که نه تنها دادگاه علنی بوده حتی با اجازه رئیس قوه قضاییه و در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری تصاویر و اسامی متهمان در جلسه دادگاه و در رسانه ها اعلام شد همچنین حکم این پرونده نیز همان اسفند ۱۴۰۰ منتشر و رسانه‌ای شده است.

بنابراین گزارش، جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی فروش خودرو (کلاهبرداری شبکه‌ای) روز یکم اسفند ۱۴۰۰ در دو نوبت صبح و عصر به ریاست قاضی حسین سعیدی در شعبه ۱۰۴ کیفری ۲ دادگستری شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

براساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ساوجبلاغ، حسین سامانی‌پور، متهم ردیف اول پرونده به همراه دیگر متهمان از شکات مرتبط با خود مبالغ متعددی را اخذ و با روش متهم اصلی با مانورهای متقلبانه مبادرت به بردن مال شکات کرده‌اند.

به گفته حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز، این پرونده یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی استان بود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با شکایت حدود ۹۹۵ نفر تشکیل و تحقیقات آن در حال انجام بود و پس از دستور تلفنی رئیس قوه قضاییه در اواخر سال گذشته مبنی بر تسریع در رسیدگی و صدور حکم در خصوص پرونده های کثیرالشاکی استان به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: در این پرونده متهم متواری وجود ندارد و متهمان در بازداشت بوده یا مطابق مقررات با تودیع تامین متناسب فعلا تا صدور حکم قطعی آزاد هستند

حکم به حداکثر مجازات قانونی در رأی بدوی

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در اسفند سال قبل برای ۱۸ متهم این پرونده حکم به حداکثر مجازات متناسب قانونی صادر شده است، افزود: علاوه بر احکام حبس، جزای نقدی، رد مال و مجازات‌های تکمیلی، برای اولین بار در کشور و به عنوان حکم بدیع، موضوع کاهش ارزش پول در صدور حکم به رد مال مورد توجه دادگاه قرار گرفت و متهمان به پرداخت وجوه دریافتی از مالباختگان با لحاظ کاهش ارزش و قدرت خرید پول به نسبت زمان دریافت وجه از شاکیان تا زمان رد آن به مالباختگان محکوم شدند.

برگزاری جلسه علنی دادگاه

وی با اشاره به رسیدگی علنی به این پرونده گفت: جلسه رسیدگی به این پرونده به صورت علنی با حضور متهمان و برخی از شاکیان در محل دادگاه برگزار شد؛ ضمن اینکه با توجه به تعداد شکات که حدود ۷۰۳ نفر و بعضا مقیم شهرهای مختلف بودند و نیز محدودیت اجتماع ناشی از ویروس کرونا، بسیاری از شاکیان با استفاده از سامانه ارتباط الکترونیکی و به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه دادگاه حضور داشتند و کیفرخواست متهمان توسط دادستان و نماینده وی قرائت و اظهارات شکات حاضر در دادگاه و نیز کسانی که به صورت مجازی به صورت برخط در جلسه دادگاه بودند شنیده و دفاعیات متهمان نیز اخذ شد.

ادعاهای دروغ در مورد برخی از متهمان

رئیس کل دادگستری استان البرز با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره برخی از متهمان این پرونده تصریح کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده، متهم ردیف اول این پرونده کارمند یک شرکت خصوصی بوده و در کنار آن مداحی هم می‌کرده و ارتباطی با مداحان مطرح یا نهادهای رسمی کشور نداشته است.

وی درباره ادعاهای مطرح شده در مورد سایر متهمان پرونده افزود: در مورد یکی از متهمان مطرح شده که وی از مدافعان حرم است در حالی که چنین موضوعی صحت نداشته و وی صرفا کارمند بیمارستانی در نظرآباد بوده و اصلا جزو رزمندگان مدافع حرم نیست.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه در مورد دیگر متهمان نیز ادعاهای کذبی از جمله ارتباط با نهادهای رسمی یا فرماندهی یگان ویژه یکی از استان‌ها مطرح شده است که صحیح نیست، در عین حال تصریح کرد: همانطور که بارها ثابت شده است در دستگاه قضایی ارتباط یا وابستگی با نهادهای حاکمیتی، دولتی، عمومی، حتی قضایی و یا فعالیت در صنف خاص به معنای مصونیت نیست و هر کس در هر جایگاهی مرتکب جرمی شود با قاطعیت و بدون تبعیض، اتهام وی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدیدنظر

وی با اشاره به تجدیدنظرخواهی برخی از متهمان و شاکیان نسبت به احکام صادره دادگاه بدوی گفت: به تقاضای تجدیدنظرخواهی طرفین در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان رسیدگی و رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر نیز به زودی صادر و نتیجه به مانند رأی دادگاه بدوی برای عموم اطلاع رسانی خواهد شد.

اینترنشنال در گزارش خود مدعی شده است به فیلم‌های اختصاصی این دادگاه دسترسی داشته، این در حالی است که جلسه دادگاه علنی بوده و تعداد زیادی از شکات به صورت ویدئو کنفرانس روند بررسی پرونده را مشاهده میکردند و امکان ضبط جلسه دادگاه از سوی آن‌ها وجود داشته است.

پرونده مورد اشاره موضوعی نبوده که غیرعلنی به آن رسیدگی شده باشد و هر فردی با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌تواند به همه جزئیات آن دست پیدا کند.

ادعای اینترنشنال مبنی بر اینکه برای اولین بار این پرونده را رسانه‌ای کرده و براساس آن یک گزارش ویژه تهیه کرده است، دروغ بوده و یک رسوایی جدید برای مدیران این شبکه ضد ایرانی است زیرا دستگاه قضایی پیشتر این پرونده را مورد رسیدگی ویژه قرار داده و مراحل رسیدگی به آن نیز با جزئیات در رسانه‌های کشور منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر