پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۰۳۴۴
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: وزیر بهداشت از خودکفایی در تولید «انسولین قلمی» تا پایان سال خبر داد و افزود: خودکفایی در تولید برخی داروهای دیگر را نیزهدفگذاری کرده‌ایم.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، بهرام عین اللهی امروز (27 مرداد) در حاشیه نشست با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و برخی نمایندگان استان، در جمع خبرنگاران، در خصوص کمبود برخی اقلام دارویی از جمله انسولین در کشور، گفت: دولت سیزدهم با توجه به اهمیت مسئله دارو از همان شروع کار خود، خودکفایی در تولید داروهای مهم را هدفگذاری کرده است.

وی افزود: اینکه هر بار با تحریم های مختلف در تامین دارو دچار مشکل و مخاطره شویم پذیرفتنی نیست و تنها راه مقابله آن خودکفایی در تولید این محصولات است.

عین اللهی به اجرای طرح "دارویار" اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح و حمایت از تولید داخل قطعا بسیار کمبودهای دارویی مرتفع و حتی می توانیم به سمت صادرات این محصولات هم حرکت کنیم.

وی افزود: درحال حاضر بسیاری کشورهای منطقه نیازمند دارو هستند و از ایران درخواست دارو کرده اند و اگر برنامه ریزی مناسبی برای تولید داشته باشیم حتی می‌توانیم صادر کننده بسیاری داروها شویم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر یکی ازاولویت ها در تولیددارو، تولید انسولین قلمی است چرا که متاسفانه تعداد مبتلایان دیابت در کشور بالاست و این بیماران در مقاطع زمانی مختلف به دلیل تحریم ها در تامین داروی خود دچار مشکل می شوند.

وی تصریح کرد: با تلاش نخبگان کشور تا پایان سال درتولید انسولین قلمی خودکفا می شویم و حتی می توانیم درزمینه صادرات آن نیزاقدام کنیم.

زوار "شبانه" در مسیر پیاده روی اربعین حرکت کنند

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به آمادگی کامل حوزه بهداشت و درمان در بحث خدمات رسانی به زوار اربعین گفت: تنها نگرانی ما در اربعین امسال با توجه به گرمای بی سابقه هوا، بحث "گرمازدگی" است و در همین راستا از زوار تقاضا داریم نکات لازم در این زمینه را رعایت کنند.

وی افزود: موثرترین راهکار در این زمینه تردد شبانه زوار است و از تمامی زوار درخواست داریم در مسیر پیاده روی شبانه حرکت کنند و روزها را به استراحت بپردازند.

عین اللهی تصریح کرد: همچنین تقاضا داریم زوار پیش از شروع پیاده روی اربعین، روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشند و یکباره بدون هیچ تحرک و ورزش قبلی اقدام به پیاده روی طولانی‌مدت نکنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه امکانات و تجهیزات مقابله با گرمازدگی از جمله تامین دارو و "تونل سرد" در مرزها پیش بینی شده است.

عین اللهی گفت: همچنین پایگاه های اورژانس نیز به تعداد کافی در مسیر تردد زوار مستقر شده است.

نگرانی بابت "آبله میمونی" نداریم/ این بیماری بصورت "تک گیری" است

وزیر بهداشت در ادامه از شناسایی یک مورد "آبله میمونی" در کشور خبر داد و افزود: این یک مورد در استان خوزستان شناسایی شده است.

وی افزود: خوشبختانه این بیماری همه گیری نداشته و بصورت تک گیری است و بنابراین نگرانی چندانی بابت شیوع آن نداریم.

عین اللهی گفت: همچنین میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری پایین است مگر در افرادی که دارای بیماری زمینه ای باشند.

وزیر بهداشت علائم این بیماری را سرماخوردگی، تب، و بدن درد اعلام و تصریح کرد: در مرحله بعد بثورات جلدی ظاهر می شود که با بروز آنها بیماری از طریق این تاول ها می تواند به دیگران سرایت کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر