سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۳۸۳
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

فکرشهر: لورا روزن رونامه نگار امریکایی در خبرنامه خود تحت عنوان «دیپلماتیک» نوشت: مقامات اروپایی روز پنجشنبه گفتند، اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به اظهارات ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن (18 اوت) درباره زمان ارائه پاسخ آمریکا، گفت: «هر لحظه، اما مطمئناً ممکن است فردا باشد».

یکی دیگر از مقامات اروپایی نیز گفت: «در انتظار واکنش آمریکا هستیم».

وزارت امور خارجه ایالات متحده همانطور که تمام هفته اینگونه پاسخ داده بود، تنها گفت، به بررسی اظهارات ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شده بود، ادامه می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جلسه مطوعاتی به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. همانطور که درخواست شده است، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می کنیم.

پرایس از تایید تماس راب مالی، نماینده آمریکا در ایران و بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، خودداری کرد. وزیر خارجه عمان این خبر را روز پنجشنبه چند ساعت پس از گفتگو با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان توییت کرده بود.

ند پرایس افزود: در مورد بحث بازگشت احتمالی متقابل به پایبندی به برجام عمان نقش مهمی ایفا کرده است... ، و همچنین عمان در تلاش های ما برای آزادی آمریکایی هایی که به ناحق و به ناحق در ایران بازداشت می شوند،نقش مهمی داشته است. ما از عمان به خاطر نقشی که ایفا کرد تشکر می کنیم.»

شورای امنیت ملی امریکا گمانه‌زنی‌های اسرائیل مبنی بر اینکه ایالات متحده بیش از به ایران امتیاز داده و همچنین پیشنهادهای تل آویو درباره این مذاکرات را رد کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما اعطای امتیازات جدیدی به ایران به عنوان بخشی از احیای برجام داده ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «ما از همان ابتدا رویکردی سنجیده و اصولی برای این مذاکرات اتخاذ کرده‌ایم. اگر ایران آماده پایبندی به تعهداتش ذیل توافق 2015 است، ما نیز آماده انجام همین کار هستیم. ما نظرات ایران در مورد متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ارتباط ما با اتحادیه اروپا خصوصی است. ما در طول این فرآیند به طور منظم با آنها در تماس بوده ایم.»

علی واعظ، کارشناس مسائل ایران که دیپلماسی هسته‌ای را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت: هر زمان که این پیام ارسال می‌شود، پاسخ ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد که بله قطعی باشد.

واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران، روز پنجشنبه گفت: من شک دارم که پاسخ آمریکا به خواسته های ایران بله باشد. "احتمالا پاسخ امریکا یک نه یا یک چیز میانی خواهد بود."

واعظ گفت: «اگر ایران همچنان درخواست های بیشتری داشته باشد، نمی دانم این روند چگونه می‌تواند ادامه یابد.»

تریتا پارسی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد ایران اخیرا نشانه های مبنی بر تمایل به حرکت به سمت توافق نشان دهد، علت را نشانه هایی از انعطاف ها در هفته های اخیر از سوی هر دو طرف و میانجیگری اتحادیه اروپا که منجر به نهایی شدن متن 35 صفحه ای در این ماه در مورد احیای این پیمان شد، دانست.

پارسی گفت: «فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاد همان چیزی است که هر بار که پیشرفتی حاصل شده اتفاق افتاده: هر دو طرف انعطاف‌پذیری نشان دادند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر