سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۴۰۱
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

فکرشهر: بر اساس اعلام بانک مرکزی، روند اعطای تسهیلات به هم‌وطنان در همه بانک‌ها مطابق با ضوابط جریان دارد و توقف اعطای تسهیلات مذکور به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از بانک مرکزی، به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات در برخی بانک‌ها، به دستور بانک مرکزی، روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی به این شرح ارائه کرد:

- روند اعطای تسهیلات به هموطنان گرامی در همه بانک ها، مطابق با ضوابط و مقررات جریان دارد و بانک مرکزی هیچگونه دستوری مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است.

- افزایش اضافه برداشت برخی بانک ها، اگرچه برخلاف سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی است، اما بانک مرکزی تاکید دارد که اقدامات انضباطی در این راستا به هیج وجه نباید منجر به بروز اختلال در خدمات رسانی بانک ها به مشتریان شبکه بانکی گردد و از این رو، همه بانک ها مکلف‌اند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. بدیهی است توقف اعطای تسهیلات مذکور به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است.

- در مواردی که اضافه برداشت برخی بانک ها از حد مشخصی تجاوز کند، بانک مرکزی در راستای انتظام بخشی به عملکرد بانک، بطور موقت محدودیت هایی را صرفا در اعطای "تسهیلات کلان" برای بانک مذکور ایجاد می‌نماید تا بانک نسبت به مدیریت منابع و مصارف و کاهش رقم اضافه برداشت، به عنوان یکی از مهمترین علل رشد پایه پولی اقدام نماید. تاکید می‌شود محدودیت های اعمال شده، به هیچ وجه شامل تسهیلات خرد نبوده و پس از تعدیل رقم اضافه برداشت توسط بانک، در خصوص تسهیلات کلان نیز مرتفع می‌شود.

- بانک مرکزی در راستای سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم، اصلاح رابطه بانک ها با بانک مرکزی، به عنوان یکی از محورهای سه گانه اصلاح نظام بانکی را بطور جدی در دستور کار داشته و در عین حال، تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان، به ویژه متقاضیان تسهیلات خرد را در قالب ضوابط مشخص به شبکه بانکی ابلاغ نموده است، لذا از همکاران خدوم شبکه بانکی انتظار دارد بیش از پیش در این راستا گام بردارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر