سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: المیادین گزارش داد: افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی با دستیار نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کرد...
کد خبر: ۱۲۰۵۱
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸

فکرشهر: المیادین گزارش داد: افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی با دستیار نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از انتخاب، انور ماجد عشقی با «دوری گلد» یکی از دستیاران بلندپایه بنیامین نتانیاهو در همایشی در پشت درهای بسته که شورای روابط خارجی آمریکا آن را در واشنگتن میزبان آن بود، دیدار کرد.

\n\n

بلومبرگ نیز نوشت: دیدار این افسر سابق اطلاعاتی سعودی با دستیار بلندپایه نتانیاهو، ادامه پنج دیدار سری پیشین بین دو طرف از ابتدای سال 2014 تاکنون بود.

\n\n

این دو در جریان کنفرانسی در اندیشکده شورای روابط خارجی در واشنگتن فاش کرده اند که نمایندگان دو کشور دیدارهای محرمانه ای برای بحث درباره "دشمن مشترک خود ایران" داشته اند.

\n\n

بلومبرگ افزود: هدف از این دیدارها توافق درباره مسایل منطقه بین اسرائیل و عربستان به ویژه در تنگنا قرار دادن ایران است.

\n\n

به نوشته این نشریه، انورعشقی ایران را دشمن ستیزه جو توصیف کرد. دو طرف در این دیدار درباره راهبرد مشترک سیاسی و اقتصادی برای محدود کردن ایران در منطقه گفتگو کردند.

\n\n

طرف اسرائیلی هم در این دیدار بر گرم شدن روابط بین دو طرف تاکید کرد. 

\n\n

شیمون شاپیرا از شرکت کنندگان در این نشست ها که یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی است به خبرنگار بلومبرگ گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که مشکلات مشترکی داریم، چالش های مشترک و پاسخ های مشترکی داریم.

\n\n

بنابه این گزارش شاپیرا این مشکلات را فعالیت های ایران در منطقه دانست و گفت که دو طرف درباره راه های سیاسی و اقتصادی برای مهار ایران بحث کرده اند اما جزئیاتی ارائه نداد.

\n\n

بلومبرگ نوشت: درحالی که این دو نفر نمایندگان دولت هایی با خصومت تاریخی هستند اما پیام آنها یکی بود:‌ ایران سعی دارد بر خاور میانه مسلط شود و باید جلویش را گرفت.

\n\n

این دو چه گفتند؟

\n\n

نور ماجد عشقی ژنرال بازنشسته عربستان سعودی در سخنانی در شورای روابط خارجی از لحنی هشدار دهنده برای توصیف تهران استفاده کرد. او جمهوری اسلامی را کشوری مهاجم خواند که در اقدامات تروریستی دست دارد . این سعودی گفت تهران تحت هدایت رژیمی قرار دارد که سرنگونی آن به نفع خاورمیانه خواهد بود!

\n\n

عشقی این سخنان را در دیدار با دوری گلد Dore Gold - که به زودی مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل خواهد شد - بیان کرد. گلد گفت:« حضور ما در حال حاضر در این جا بدان معنا نیست که ما همه اختلافاتمان را حل و فصل کرده ایم و اما امیدواریم بتوانیم طی سال های پیش رو همه آنها را حل کنیم.»

\n\n

شیمون شاپیرا ژنرال بازنشسته اسرائیلی نیز در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد:« ما دریافته ایم که با همان مشکلات و همان چالش ها و همان پاسخ ها رو به رو هستیم.»

\n\n

 او همچنین گفت ریاض و تل آویو به بررسی راهبردهای سیاسی و اقتصادی پرداخته اند تا بتوانند به فعالیت های منطقه ای ایران آسیب بزنند. در حالی که همواره گمان میرفت اسرائیل و عربستان سعودی با یکدیگر رابطه دارند اما مهمترین شواهد در این ارتباط نخستین بار در سال 2010 فاش شد.

\n\n

یاکوو هاداس Yacov Hadas معاون سابق مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل به تشریح دلایل گرم شدن روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج ( فارس) پرداخت. در اسناد منتشر شده آمده است:« کشورهای عربی منطقه خلیج (فارس) به سبب درکشان از روابط نزدیک اسرائیل با آمریکا به نقش اسرائیل ایمان دارند و اما در عین حال این احساس را دارند که می توانند برای مقابله با ایران بر روی اسرائیل حساب کنند.»

\n\n

این در حالی است که آمریکا و دیگر اعضای پنج بعلاوه یک در حال برگزاری مذاکرات هسته ای هستند. عربستان سعودی و اسرائیل هر دو از مخالفان سرسخت برداشته شدن تحریم های اعمال شده علیه ایران هستند . در همین حال عربستان سعودی به کمک های آمریکا برای عملیات بمباران علیه جنبش کمیته های مردمی یمن نیاز دارد.

\n\n

ضرب الاجل دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای در حال نزدیک شدن است . اگر اوضاع بر اساس این طرح پیش برود یعنی تهران اجازه داشته باشد به صورت تدریجی به توسعه انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بپردازد ، نگرانی ها در این باره می تواند سبب نزدیک تر شدن اسرائیل و عربستان سعودی شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر