پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۵۵۸
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

فکرشهر: یک کارشناس سیاست خارجی در واکنش به صحبت‌های علی باقری که از دستور علی شمخانی به محمد اسلامی، برای تبدیل اگزوفلوراید به ۵۰۰ سانتریفیوژ در کمتر از یک ساعت خبر داده است، می‌گوید که ایشان می‌فرمایند که آقای شمخانی دستور داده و آقای اسلامی هم در عرض یک ساعت انجام داده است، ولی این سرعت و نتیجه گیری به پشتوانه این بوده که دو سال قبلش، تلاش‌های زیادی شده و آقای صالحی و همکاران‌شان زحمت بسیاری کشیدند. این مهم نشان می‌دهد که صنعت هسته‌ای ایران نه تنها نابود نشده، بلکه کاملا روی پا بوده است و توانسته کار را دنبال کند.

به گزارش فکرشهر، علی باقری در جلسه غیرعلنی که اخیرا با خبرنگاران داشته است، از دستور به محمد اسلامی، برای تبدیل گاز اگزوفلوراید به ۵۰۰ سانتریفیوژ در کمتر از یک ساعت خبر داده است. حسن بهشتی‌پور در گفتگو با «انتخاب» در این باره اظهار داشت: «مسئله فناوری هسته‌ای در ایران، دستاورد نظام است نه دولت‌ها. گرچه همه دولت‌ها، یعنی از سال ۶۸ تا ۱۴۰۱، هر کدام نقشی در چرخه سوخت هسته‌ای ایفا کرده‌اند؛ از مرحله استخراج اورانیوم از معدن ساغند در نظر بگیرید، تا کیک زرد در اردکان یزد، تولید گاز اگزو فلوراید در اصفهان و بعد تبدیلش به سانتریفیوژ در نطنز و غنی کردنش و برگشتش به اصفهان برای تبدیل به سوخت هسته‌ای میله‌ها یا صفحات سوخت.»

وی ضمن تاکید بر اینکه کل چرخه سوخت هسته‌ای دستاورد نظام جمهوری اسلامی بوده است و هر کدام از دولت‌ها سهمی داشته‌اند، عنوان کرد: «من متاسفم برای کسانی که در مخالف با برجام، یکی از دلایل‌شان این بوده است که صنعت هسته‌ای ایران در اثر برجام نابود شد. سیمان را در کالاندریا که یک دستگاه جزئی و قلب راکتور هسته‌ای اراک بود، که در آن زمان حال ساخته شدن بود را نمادی گرفتتد از اینکه صنعت هسته‌ای ایران نابود شده است. در حالی که بعدا همین آقایان شاهد بودند که از اردیبهشت ۹۸ که در پنج مرحله شروع به کم کردن تعهدات کردیم، ایران چگونه توانست هم ذخایر اورانیوم را افزایش دهد و هم توانست سانتریفیوز نوع جدید آی‌آر_۲، آی‌آر_۴ و آی‌آر_۶ را در مدار قرار دهد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: «همه موارد یاد شده در اثر این بود که در وهله اول، در یک سال بین اردیبهشت ماه ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد، تا اردیبهشت ۹۸ که ایران یک سال فرصت داد تا اتحادیه اروپا کار‌هایی که قول داده بود را انجام دهد که انجام هم نداد، بنابراین می‌خواهند القا کنند که دولت یازدهم و دوازدهم دست روی دست گذاشت و منتظر اروپا شد. در حالی که به خوبی مشخص بود که ایران بین این سال‌ها، یعنی از اردیبهشت ۹۷ تا ۹۸ و از ۹۸ تا ۱۴۰۰ تمام تلاش خود را کرد تا ظرفیت اورانیوم ایران افزایش پیدا کند و سانتریفیوژ‌های نوع جدید، که ۱۰ برابر سانتریفیوژ‌های قبلی کارایی و قدرت غنی‌سازی دارد را وارد مدار کرد.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «با این تفاصیل دستوری که آقای اسلامی صادر کرده است مبنی بر اینکه در عرض یک ساعت ۵۰۰ سانتریفیوژ وارد مدار شود، ناشی از پشتوانه‌ای است که انجام شده است. این مهم نشان می‌دهد که صنعت هسته‌ای ایران نه تنها نابود نشده، بلکه کاملا روی پا بوده است و توانسته کار را دنبال کند. بر این اساس بسیار مهم است که ما دقت داشته باشیم که آقای باقری درست می‌فرمایند که آقای شمخانی دستور داده و آقای اسلامی هم در عرض یک ساعت انجام داده است، ولی به پشتوانه اینکه دو سال قبلش تلاش‌های زیادی شده است و آقای صالحی و همکاران‌شان زحمت بسیاری کشیدند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی ضمن بیان اینکه این امر را باید دستاورد کل نظام بدانیم، چون تمام دولت‌ها از سال‌های ۶۸ تاکنون، هر یک با سهم مختلف، نقشی در قسمت‌های مختلف داشته‌اند، گفت: «اگر واقع بینانه بخواهیم تحلیل کنیم، بدون آن پشتوانه، آقای اسلامی امکان نداشت که بتواند در عرض یک ساعت ۵۰۰ سانتریفیوژ نوع جدید را وارد مدار کند. این مهم قطعا به دلیل پشتوانه و زحمت‌هایی بوده که کشیده شده است. همچنین بار دیگر ثابت می‌کند که صنعت هسته‌ای در ایران بومی شده است و مثلا اگر توافق امروز حاصل شود و این صنعت را محدود کنند، به معنای نابودی‌اش نیست بلکه این مهم در مغز و بالقوه در قدرت جوان‌های ماست. همان چیزی که اوباما در سال ۲۰۰۳ صراحتا به‌ای پک، لابی اسرائیلی‌ها، در یک سخنرانی معروف به ایشان گفت که ما حتی اگر مراکز هسته‌ای ایران را نابود کنیم، این فناوری در ذهن و جان ایرانیان بومی شده است و ما نمی‌توانیم این‌ها را نابود کنیم.»

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: «خوب است که ما سلام و درود بفرستیم به همه شهدایی که جان خودشان را در این راه داده‌اند و کسانی که هم در عرصه فنی هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی و هم در راستای دیپلماسی هسته‌ای، در این سال‌ها خون دل خوردند و آبروی خود را در میان گذاشتند. به باور من همه این‌ها ارزشمند است و الان هم باید تیم هسته‌ای را حمایت کنیم، چرا که دارند از منافع ایران حمایت می‌کنند و در چارچوب نظام تصمیم می‌گیرند. آن‌ها مجری هستند و به باور من الان نیاز است که به هر شکلی حمایت‌شان کنیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر