پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: به گفته وزارت ارتباطات، افزایش سرعت اینترنت، فعالسازی قابلیت Safe Search و مبارزه با فیلترشکن‌ها از دستاوردهایش بوده‌اند...
کد خبر: ۱۲۰۶۵۲
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

فکرشهر: به گفته وزارت ارتباطات، افزایش سرعت اینترنت، فعالسازی قابلیت Safe Search و مبارزه با فیلترشکن‌ها از دستاوردهایش بوده‌اند.

به گزارش فکرشهر از دیجیاتو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از عملکرد یک ساله خود را به دولت ارائه داد. در این گزارش با استناد به آمارهای سایت SpeedTest اعلام شده که سرعت اینترنت موبایل و ثابت در یک سال گذشته افزایش یافته است. ارائه اینترنت رایگان برای اقشار آسیب‌پذیر پس از افزایش قابل توجه تعرفه اینترنت، پیشرفت 14 درصدی شبکه ملی اطلاعات و فعالسازی قابلیت Safe Search موتورهای جستجو از دیگر دستاوردهایی است که این وزارتخانه به آن اشاره کرده است. همچنین اعلام شده که تشدید مقابله با ابزارهای حاکمیت گریز نظیر فیلترشکن و VPN از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.

در روزهای آینده حضور «عیسی زارع‌پور» بر مسند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ساله می‌شود. در همین راستا این وزارتخانه چکیده‌ای از گزارش عملکرد یکساله خود را منتشر ساخته است که شامل بخش‌هایی با عناوین «عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور»، «اقدام راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مرداد ماه» و «عناوین مهمترین اقدامات راهبردی» در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم است.

در حالی که از نیمه دوم سال گذشته، اندک اندک اعتراضات نسبت به وضعیت اینترنت آغاز شده و چند ماه اخیر به اوج خود رسیده، اما وزارت ارتباطات بهبود سرعت اینترنت را یکی از دستاوردهای عملکرد یک ساله خود می‌داند.

در این گزارش به آمارهای مراجع جهانی از جمله سایت SpeedTest اشاره شده که براساس آن میانه سرعت اینترنت همراه حدود 22 درصد و میانه سرعت اینترنت ثابت حدود 10 درصد نسبت به شهریور 1400 و انتهای دولت دوازدهم افزایش یافته است.

دستاوردهای یک ساله وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات این رشد را نتیجه عملیاتی کردن فرکانس جدید 2300مگاهرتز در اپراتورهای تلفن همراه و بهره‌برداری از پروژه فیبر نوری در چند شهر می‌داند؛ حال آنکه گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد طی یک سال گذشته تعداد مشترکین اینترنت فیبرنوری نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده است.

فعالسازی Safe Search، دستاوردی دیگر برای وزارت ارتباطات

یکی دیگر از بخش‌های قابل تامل این گزارش، اشاره به فعالسازی قابلیت Safe Search موتورهای جستجو به عنوان دستاورد وزارت ارتباطات است. محدودیتی که به نظر برخی کارشناسان نقض حقوق شهروندی است و می‌تواند تبعات بین‌المللی برای ایران داشته باشد.

در این گزارش فعالسازی خودکار جستجوی ایمن، سالم سازی خروجی موتورهای خارجی در کشور عنوان شده است که با این اقدام نمایش محتواهای مستهجن و بسیار خشن از خروجی موتورهای جستجوی خارجی حذف شد و گام بلندی در راستای سالم سازی فضای مجازی برداشته شد.

ارائه اینترنت رایگان به سرپرست خانوارهای سه دهک پایین درآمدی از دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات عنوان شده است. براساس آمارهای اعلام شده نزدیک به یک میلیون نفر سرپرست خانوار از مشمولین طرح ثبت نام شده و از اول مرداد ماه این بسته برایشان فعال شده است. لازم به توضیح است که چنین تصمیمی بعد از گران شدن اینترنت گرفته شد.

در این گزارش بهبود سرعت اینترنت و ارائه اینترنت رایگان جزو دستاوردهایی بر شمرده شده که در راستای وعده انتخاباتی رئیس جمهور بوده است. همچنین ارائه تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال و شکل‌گیری دولت الکترونیک و استقرار دولت هوشمند از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات در این راستا بوده است.

سهم اقتصاد دیجیتال از GDP به 7.1درصد رسید

آنطور که در این گزارش آمده در ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم، پیشرفت «شبکه ملی اطلاعات» حدود 30 درصد بوده که هم اکنون به حدود 44 درصد رسیده است. همچنین پیش بینی شده بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تا پایان سال 1401 به حداقل به 60 درصد خواهد رسید.

همچنین وزارت ارتباطات اعلام کرده سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی به 7.1 درصد رسیده است که با توجه به تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دی ماه 1400، تا افق 1403 این رقم به 10 درصد خواهد رسید.

ارتقای امنیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور، شتاب بخشی به توسعه صنعت فضایی، هوشمندسازی و ارتقای خدمات پستی و پست بانک، توسعه تعاملات بین‌المللی و مذاکرات دو جانبه با بیش از 15 کشور، سالم‌سازی فضای مجازی و افزایش ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک کشور به 2.5 ترابیت بر ثانیه از دستاوردهای یک ساله وزارت ارتباطات برشمرده شده است.

حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی از دیگر دستاوردهایی است که در این گزارش ذکر شده است. بر اساس این گزارش تمام ظرفیت‌های کشور در حوزه شبکه اجتماعی و پیام رسان شناسایی شده و در قالب یک بسته حمایتی، طیف متنوعی از حمایت‌ها برای این پلتفرم‌ها پیش بینی شده است. این وزارتخانه مدعی است یکی از پلتفرم‌های منتخب با رشد 50 درصدی تعداد کاربرانش طی 10 ماه گذشته رو به رو شده است.

راه اندازی سامانه هوشمند کشف کلاهبرداری فیشینگ پیامکی از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات بوده که طی آن بیش از 6هزار و 470 دامنه جعلی، 21هزار شماره تلفن شناسایی و مسدود شده‌اند.

وزارت ارتباطات به دنبال مقابله با فیلترشکن‌ها

در این گزارش همچنین به برنامه‌های وزارت ارتباطات که هنوز محقق نشده‌اند نیز اشاره شده است. به طور مثال در بخش سالم سازی فضای مجازی از لزوم تشدید مقابله با ابزارهای حاکمیت‌گریز نظیر فیلترشکن و VPN سخن به میان آمده است.

راه اندازی درگاه خدمات شبکه دولت (سیماد) برای ارتباط مردم با شبکه دولت از طریق دفاتر پستی، ایجاد تمرکز عملیاتی و شتاب بخشی ارتقا امنیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور، برنامه ریزی برای راه اندازی نخستین قطب اقتصاد دیجیتال کشور در منطقه ویژه اقتصادی پیام از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات است که به نظر می‌رسد هنوز عملیاتی نشده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر