شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۶۹۲
سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

فکرشهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیش از سه میلیون واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های مختلف دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان بوشهر انجام شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، مرتضی بحرانی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری واگیر دام، بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری‌های نوپدید و… اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی از کنترل بهداشتی فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و بیان کرد: در زمینه قرنطینه و انجام عملیات جلوگیری از ورود بیماری به کشور و جلوگیری از شیوع و کنترل بیماری‌ها اقدامات متعددی داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به جلوگیری از بیماری‌های دام و طیور و آبزیان در استان بوشهر اضافه کرد: در زمینه صادرات و واردات فرآورده‌های پروتئینی دامپزشکی استان بوشهر نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی پتانسیل‌های مهم استان را دو آزمایشگاه معتبر ملی برای صادرات و واردات دانست و خاطرنشان کرد: نمونه‌های نمونه‌های تشخیصی و کنترل کیفی از دیگر استان‌ها نیز برای آزمایش به استان بوشهر ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: در بحث آبزیان در ۲۳ مرکز تکثیر میگو فعال استان که دارای قریب به ۹۰ هزار مولد بودند دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قطعه پست‌لارو تولید شد.

اقدامات قرنطینه‌ای در صادرات و واردات

بحرانی در خصوص فصل پرورش میگو نیز گفت: در ۳۷۱ مزرعه پرورش میگو که پنج هزار و ۳۴۲ استخر پرورشی در آن فعالیت داشتند ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید شد که بزرگترین قطب تولید پرورش میگوی کشور محسوب می‌شویم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص عملکرد این اداره کل در پرورش و مدیریت بیماری‌های طیور گفت: در یک سال اخیر بیش از ۲۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی، بیش از ۱۴۶ میلیون واکسیناسیون در طیور صنعتی و ۷۵۰ هزار واکسیناسیون در طیور بومی و ۲ هزار ۳۷۶ مورد مراقبت در زمینه کنترل بیماری‌های در مرغداری‌های استان و همچنین در حوزه زنبورعسل نیز سه هزار و ۲۵۵ مورد بازدید و ۲۰۱ مورد نمونه برداری انجام شده است.

وی در ارتباط با اقدامات قرنطینه‌ای در روند صادرات و واردات محصولات نیز خاطرنشان کرد: در طی یکسال اخیر بر بیش از ۲۶ هزار تن انواع آبزیان تازه و منجمد اقدامات لازم برای صادرات، بیش از ۱۴۸ هزار رأس دام ترانزیت و همچنین بر حمل و نقل یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن فرآورده اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی انجام شد.

بحرانی در خصوص نظارت‌های بهداشتی بر اماکن تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی عنوان کرد: در سراسر استان با نظارت‌های بهداشتی مستمر اکیپ‌ها ۲۴۲ هزار و ۱۹۲ بازدید انجام که در این بازدیدها ۱۱ هزار ۱۱۸ موارد غیر بهداشتی ثبت و پیگیری لازم انجام شد

وی افزود: در ۲ هزار و ۵۱۶ نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم بیش از ۱۰۰ تن فرآورده غیر بهداشتی معدوم سازی شد.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به نظارت‌های مستمر در کشتارگاه‌های دام و طیور استان گفت: در طی یکسال اخیر بر کشتار ۳۳ هزار ۳۴۹ رأس دام و ۱۲ میلیون و ۸۶۹ هزار ۳۸۱ قطعه طیور نظارت بهداشتی انجام شد.

مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام

این مقام مسئول از فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه دارو و درمان در بخش‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: در ۱۶ هزار ۸۹۳ مراجعه کننده دو هزار ۲۸۲ کالبدگشایی، ۳۷۳ مورد جراحی، ۹۹۵ عملیات مامایی و تشخیص آبستنی دام انجام شد و همچنین رصد و پایش های مستمری بر مرغداری‌ها، داروخانه‌ها، دامداری‌ها، مراکز مایه کوبی و کارخانه خوراک دام نیز انجام شده است.

بحرانی در مورد اقدامات پیشگیرانه و مبازره با بیماری‌های دامی نیز عنوان کرد: به طور کلی در طول این مدت ۳ میلیون ۱۸۲ هزار ۲۰۵ رأس دام تحت واکسیناسیون بیماری‌های استراتژیک، غیر استراتژیک و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار گرفتند و بیش از ۴۰ هزار پایش و مراقبت با فعالیت‌های انجام شده صورت گرفت.

وی در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام و جایگاه دام نیز اظهار داشت: با فعالیت اکیپ‌های سمپاشی دامپزشکی در دامداری‌های استان، بدن ۲۵۵ هزار ۵۴۰ رأس دام و ۶۹۲ هزار ۷۷۷ متر مربع تحت عملیات سمپاشی قرار گرفتند.

مدیر کل دامپزشکی در خصوص فعالیت‌های مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماری‌های میگو که در شهرستان بوشهر فعالیت دارد گفت: سه هزار و ۸۳۸ آزمایش باکتریایی، پنج هزار و ۲۱۲ آمایش سرولوژی، یک هزار و ۸۶۶ آزمایش انگل شناسی، یک هزار ۱۱۰ آزمایش PCR حاصل فعالیت از مرکز تخصصی بوده است.

بحرانی توضیح داد: مجموعه دامپزشکی تمام تلاش خود را در تضمین امنیت غذایی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده‌ها را به کار می‌گیرد اما در این میان ممکن افرادی سودجو به تخلفاتی در جهت منافع خود گام بردارند که در همین راستا و طی بازرسی‌های به عمل آمده ۴۵۲ تخلف بهداشتی به مراجع قضائی گزارش شده اما باز هم از همه هم استانی‌ها تقاضا داریم در کنار نظارت‌ها بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی اگر تخلفی را مشاهده کردند مراتب را به سامانه پاسخگویی دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ گزارش کنند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر