پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۷۷۷
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با توجه به محدودیت و ضعف ذخایر دریایی، تولید ۲۰۰ هزار تن انواع آبزیان پرورشی تا افق ۱۴۰۴ مهمترین رویکرد و اولویت این اداره کل در دولت سیزدهم در این استان است که در این راستا مزمان با بزرگداشت هفته دولت امسال ۹ طرح با ۴۷۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش فکرشهر، علی بازدار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از ۹۳۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس از مهمترین ظرفیت‌های استان بوشهر به شمار می‌رود که این قابلیت و مزیت در بخش تجارت، گردشگری و تامین و تولید آبزیان نقش مهم و اساسی دارد.

وی اظهار کرد: استان بوشهر سومین اقتصاد بزرگ کشور بعد از استان‌های تهران و خوزستان را به خود اختصاص داده است و  ۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصد اقتصاد کشاورزی کشور مربوط به این استان است.

بازدار، با تاکید بر تاثیرگذاری شیلات در زمینه تولید، اشتغال و توسعه بیان کرد: در زمان حاضر ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های ساحلی استان بوشهر برای پرورش میگو و حدود ۹۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی این استان از دیلم در شمالی ترین نقطه تا نایبند، نخل تقی و عسلویه در جنوب برای پرورش ماهی در قفس و آب‌های لب شور آنها نیز برای پرورش صدف، زالو، جلبک مهیا است.

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۸۰ درصد زنجیره صنعت آبزی پروری از بچه میگو و غذای آبزیان تا سازه های مورد نیاز برای پرورش ماهی و میگو در این استان تولید می‌شود به نحوی که امروز بوشهر از جمله استان‌های پیشرو در آبزی پروری به شمار می‌رود. 

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۲۰ هزار  هکتار از اراضی استان بوشهر برای پرورش میگو آماده سازی و از این میزان ۶هزار و ۴۶۰ هکتار به زیر کشت رفته است.

بازدار با اشاره به بهره برداری از بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در رود شور شمالی در گناوه با بهره گیری از اعتبارات دولتی و هدایت سرمایه گذار بخش خصوصی گفت: این سایت در سطح ۲هزار و ۷۰۰ هکتار در قالب ۴۵ طرح طراحی شده که با بهره برداری از آن تا پایان سال جاری ۲۰ هزار تن میگوی پرورشی به ظرفیت تولید استان افزوده می‌شود.

به گفته بازدار در بخش پرورش ماهی در قفس نیز در ۲ سال اخیر ۱۶ طرح پرورش ماهی در قفس با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در قالب ۶۰ قفس در دریا نصب و زمینه تولید پنج هزار و ۵۰۰ تن ماهی در قفس تولید می شود.

وی ادامه داد: افزون براین سه طرح پرورش ماهی در کنگان و سیراف هر کدام به ظرفیت ۱۰ تن  با ایجاد اشتغال پنج نفر فعال شده است.

بهره برداری از ۹ طرح شیلاتی همزمان با هفته دولت

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: در هفته دولت امسال ۹ پروژه شیلاتی به ارزش ۴۷۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح و اجرایی می‌شود.

به گفته بازدار این پروژه ها شامل ۶ طرح پرورش ماهی در قفس است با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تن (پنج طرح آن به ظرفیت ۵۰۰ تن و یکی از این طرح‌ها به ظرفیت یک تن) در قالب ۲۴ قفس با سرمایه گذاری ۳۷۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی اظهار کرد:  افتتاح ۲ کارگاه و مرکز تکثیر بچه میگو هر کدام به ظرفیت ۱۰۰ میلیون قطعه با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومان از دیگر طرحهای افتتاحی اداره کل شیلات استان بوشهر است.

بازدار یادآور شد: در زمان حاضر ۲۱ کارگاه و مرکز تکثیر بچه میگو در استان بوشهر فعال است که در سالجاری بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه بچه میگو تولید و در استخرهای پرورش میگوی استان ذخیره سازی شده است.

وی لایروبی اسکله نخل تقی بعنوان یکی از مصوبه های سفر رئیس جمهور به استان بوشهر با حدود ۶۵ میلیارد تومان اعتبار که باعث تثبیت اشتغال در منطقه می شود از دیگر طرحهای افتتاحی شیلاتی در استان بوشهر است.

بازدار ادامه داد: حجم عملیات لایروبی در اسکله نخل تقی ۱۲۰ هزار تن است.

وی یادآور شد: فضای حوضچه اسکله نخل تقی هفت هکتار است و ظرفیت ۵۰ شناور را دارد این درحالی است که  در زمان حاضر ۱۷۰ شناور در این اسکله مستقر هستند.

واگذاری ۱۴۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور یکهزار و ۴۰۰ هکتار واگذاری زمین برای پرورش میگو در سایت‌های دیلم شمالی (روستای عامری) و شیف تعریف شده است.

به گفته بازدار براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تاکنون ۷۰۰ هکتار زمین در سایت دیلم شمالی آماده سازی شده که براساس فراخوان زمینه واگذاری آنها همزمان با هفته دولت فراهم است.

تقویت زیرساخت‌ها در بنادر صیادی

وی ادامه داد: استان بوشهر دارای ۳۲ بندر اسکله در ۲۵ بندر است که تلاش شده با تعریف ظرفیت‌های جدید برای تخلیه و بهره برداری این بنادر تقویت و مجهز به امکانات به روز شوند.

بازدار اظهار کرد: در همین راستا براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ظرفیت بنادر صیادی استان بوشهر از ۶۵ هزار تن به ۲۵۰ هزار تن افزایش یابد.

وی تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های آبزی پروری در مزرعه های پرورش میگو از جمله هواده، غذا پاش، افزایش مهارت نیروی انسانی، حمایت مالی و بیمه ای و صید و صیادی را از دیگر برنامه های اداره کل شیلات استان بوشهر عنوان کرد.

به گفته بازدار طی ۲ سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در صنایع پیشین و پسین آبزیان، فرآوری و بازار در استان بوشهر فراهم شده است.

مشکلات فراروی شیلات استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر نبود تعادل بین حجم ذخیره و تلاش صیادی را از جمله مهمترین مشکلات این اداره کل عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر ۲ هزار شناور دارای مجوز صیادی در این استان وجود دارد این در حالی است که در کنار این شناورها سه هزار و ۵۰۰ شناور بدون مجوز از دریا برداشت می‌کنند و به شدت به ذخایر آسیب می زنند.

وی یادآورشد: افزایش سالانه هزینه تولید در صنعت آبزی‌پروری و صید و صیادی، تامین برق صنعت پرورش میگو بصورت کامل از دیگر مشکلات و نیازهای فعالان این بخش است..

بازدار یادآور شد: تاکنون گام‌های مهم در زمینه رونق صنعت آبزی پروری دراستان بوشهر برداشته شده است، اما باید در بحث ملی نیز تلاش شود که شرایط تولید بویژه در حوزه آبزی پروری با روان سازی در تملک اراضی در مناطق ساحلی استان با وجود معارضان با روند بهتری صورت گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر