پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۹۳۵
جمعه ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۶

فکرشهر: رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: تراز تجاری کشور از فروردین امسال به سمت مثبت شدن حرکت کرده در حالی که در گذشته این تراز منفی بود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، علی بهادری جهرمی پنجشنبه سوم شهریور در نشست فعالان فرهنگی مساجد و هیئت های اندیشه ورز استان مرکزی با بیان اینکه این استان به عنوان یک استان مفاخرپرور، مفاخر پرور باقی مانده است، اظهار کرد: دولت به جهت داشتن سرمایه های جوان و مفاخر به خود می بالد و آینده ایران با داشتن چنین مفاخری قطعا روشن است.

وی با اشاره به لزوم تربیت نیروی انسانی و کادرسازی و مدیرپروری افزود: باید افرادی پرورش پیدا کنند که مایه افتخار باشند، جامعه نخبگانی و پشتیبانان اصلی نظام و انقلاب در برهه های سخت پای انقلاب و نظام بودند و در یکسال گذشته در گذر از سختی ها پای کار ایستادند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشتیم تصریح کرد: ابتدای شهریور سال گذشته که دولت قبل به دولت جدید واگذار شد، شرایط خوبی وجود نداشت و مقام معظم رهبری نیز خلاصه ای از شرایط موجود را ترسیم کردند.

بهادری جهرمی بیان کرد: در آن زمان روزانه ۷۰۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دادند و کسب و کار و دانشگاه و مدرسه و... در کنار همه اینها سلامت تعطیل بود. همه چیز به برجام و ... گره زده شده بود و فردی که قرار بود قفل ها را باز کند و مسبب چرخش چرخ ها شود، سبب قفل شدن همه چرخ ها شده بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰، میانگین رشد اقتصادی کشور صفر درصد بود و از ابتدای دولت قبل تا شهریور ۱۴۰۰، نقدینگی ۸ برابر شده بود، یعنی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده بود. این حجم نقدینگی، تورم خیلی زیادی ایجاد کرده است. این تورم به صورت مستمر وجود دارد، چرا که نقدینگی وجود خارجی دارد و تا نقدینگی به سمت رشد اقتصادی هدایت نشود، تورم وجود دارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه افزایش نقدینگی به معنی تورم و افزایش قیمت است، خاطرنشان کرد: هزینه جاری کشور تا اسفند ۱۳۹۹، در یک ماه کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. این رقم در شهریور ۱۴۰۰ به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشد ۲ برابری طی ۶ ماه دارد و این افزایش به معنی اجبار برای خلق پول است.

وی بیان کرد: تورم ۱۲ ماهه منتهی به دولت جدید نزدیک به ۶۰ درصد بود و آخرین بار این رقم تورم، ۷۰ سال پیش تجربه شد. دولت در آن شرایط نمی توانست اقدامات دولت قبل را تشریح کند، اما امروز این مهم را بیان می کند، چراکه تورم ۶۰ درصدی کاهش یافته و اکنون به ۴۲ درصد رسیده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی از صفر به ۵ درصد رسیده ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان صرف بودجه عمرانی جهت سرمایه گذاری شد و برای نیمی از بمب نقدینگی ۴ هزار هزار میلیاردی، پروژه سرمایه گذاری پیش بینی شده است. تراز تجاری کشور از فروردین امسال به سمت مثبت شدن جرکت کرده در حالی که در گذشته این تراز منفی بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم انتظار نداشته باشند که یک شبه تورم از بین برود و وضعیت ۱۰۰ درصد بهبود یابد، این بهبود به مرور در حال انجام است.

سخنگوی دولت، مساجد را مهد تعلیم و تربیت عنوان کرد و با بیان اینکه دولت زاده شده مسجد است، گفت: کابینه دولت در تهران در ۳۱ مسجد حضور پیدا می کنند، چراکه جز از مسجد و هیئت و بنیان های اصلی بومی و دینی، اتفاق خوبی حاصل نخواهد شد. کسی که در زمین دشمن بازی کند بازنده است.

وی تصریح کرد: تشکیل هیئت اندیشه ورز یکی از اقدامات ابتکاری استاندار مرکزی بوده که به عنوان یکی از نوآوری های استان، در تهران از آن الگوگیری می شود.

بهادری جهرمی یکی از نقاط ضعف دولت را ضعف کارشناسی و یکی از سیاست های قوی دولت را توسعه و بهره گیری از ظرفیت های مردمی دانست و گفت: از اولویت های محوری دولت، عدالت محوری است.

وی ادامه داد: شورای عالی نخبگان بعد از ۱۱ سال تشکیل جلسه داد. همچنین تعداد شرکت های دانش بنیان از حدود ۵ هزار و ۶۰۰ شرکت در ابتدای دولت سیزدهم به ۷ هزار شرکت رسیده و آیین نامه استفاده از نخبگان و جذب آنها در این دولت اصلاح شده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: یکی از نکات مد نظر مقام معظم رهبری در آغاز فعالیت دولت سیزدهم که جزو محورهای اساسی مد نظر ایشان بود، جنگ رسانه ای دشمن بود. دشمن در حوزه اقتصادی هدفگذاری کرد تا کشور را فلج و مردم را ناامید کند و مکمل این اقدام او بمباران تبلیغاتی و رسانه ای بود. وقتی متاسفانه مسیر رسانه به جای رسانه های رسمی به سمت رسانه های غیررسمی سوق پیدا کند، محکوم به شکست خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر