چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۹۷۷
جمعه ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴

فکرشهر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:توسعه بهره برداری از ظرفیت‌های منابع غیر فسیلی برای تولید برق پایدار وبا استفاده از انرژی پاک تکلیف قانونی برای این سازمان است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین عملیات اجرایی آبشیرین کن ۷۰هزار متر مکعبی در نیروگاه اتمی بوشهر گفت: خدای متعال را شاکر هستیم که امروز سعادت با ما یار است و توانستیم یکی از وعده های رئیس جمهوری و یک مطالبه دیرینه مردم استان بوشهر را به این مرحله برسانیم که عملیات اجرایی آن در هفته دولت که هفته میثاق با شهدا و تبعیت از الگوی خدمت بی منت است آغاز کنیم.

محمد اسلامی افزود: ما هیچ شانی جز خدمت رسانی به مردم نداریم آنچه مسلم است عدالت و پیشرفت با تدابیر رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام یک اتفاق نیست یک جریان پرظرفیت و با قدرت است که  با توجه به اهداف و برنامه های تعریف شده به صورت پیوسته دنبال و با تغییر در مدیریت دستگاه‌ها و تغییر دولتها دچار نوسان و رکود نشود.

وی اظهار کرد: توسعه بهره برداری از ظرفیت‌های منابع غیر فسیلی با توجه به تکالیف قانونی و تولید برق پایدار و انرژی پاک یک تکلیف است که فسلفه وجودی سازمان انرژی اتمی است و اصلا فلسفه وجودی سازمان انرژی اتمی این است که بتواند از این هدیه ارزشمند و فوق العاده خداوند متعال بهره بگیرد و انرژی پایدار برای کشور تامین کند.

اسلامی گفت: در این سالها با ستایش از همه کسانی که تا امروز در این عرصه زحمت کشیدند ثمره متناسب با نیاز کشور را ارائه نکردیم ما امروز فقط یک نیروگاه هزار مگاواتی داریم و ما باید چند عدد نیروگاه هزار مگاواتی می داشتیم و  در سبد انرژی برق اتمی را در آن روز افزون می کردیم.

وی افزود: دشمنی ها، مزاحمتها و عدم همراهی ها نبایستی ما را در آن گذشته ای که طی کردیم متوقف کند حرکت تحولی ما به یاری حق تعالی این است که بدون نگاه به بیرون با باور توانستن خود و عنایت الهی و با اعتماد به نیروی انسانی جوان، متعهد و دانشمند خودمان و ظرفیت علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور بایستی جریان طراحی و مهندسی و ایجاد نیروگاههای اتمی را به یک جریان مقتدر و ظرفیت تعیین کننده تبدیل کنیم.

اسلامی گفت: کسانی که تا امروز هنوز فکر می کنند ما نمی توانیم این فکر را بایستی با آن خداحافظی کنند همین فکر ما را در این سطح و تراز نگه داشته است مردم کشور ایران و ظرفیت این کشور شان و تراز خیلی بالاتری دارند و نباید این تصور را داشته باشیم که چون بیگانگان همکاری نمی کنند و چون این تجربه را نداریم نمی توانیم کار کنیم.

وی اضافه کرد: ما می توانیم اگر قدرتمند با باور توان داخلی و باور اینکه می توانیم حرکت خود را روز افزون کردیم تمام کسانی که تا دیروز با ما همکاری نمی کردند از این لحظه قوی تر و مشتاقانه تر با ما همکاری خواهند کرد.

وی تاکید کرد: با یاس ماندن پشت در اینکه ما این تجربه را نداریم هرگز ما به جایی نخواهیم رسید بنابراین شکست این باور و عبور از این تفکر و حرکت به سمت این  قابلیت سازی و ارتقای قابلیتهای موجود و هدف گذاری  که ما با سرعت بتوانیم  ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سایر سایتهای که پیش بینی شده احداث کنیم یک برنامه عملی و شدنی است و به هیچ وجه هم مشکل منابع نخواهد داشت چون ساز و کار منابع ساز و کاری نیست که تا امروز طی کردیم.

اسلامی گفت: ساز و کار این پروژه های عظیم ساز و کارهای متفاوتی و متناسب با پروژه است با اعتبارات تملکی دارایی و بودجه عمرانی احداث نمی شود بلکه نیروگاه اتمی ساختن در درون خود منابع و ثروت خود را دارد و ثروت افرین و یک خدمت بزرگ و ماندگار است.

وی با تقدیر از کارکنان نیروگاه اتمی که به شایستگی آن را اداره می کنند گفت: امروز این نیروگاه اگر روزی به دلایل موجه بخواهد در مدار نباشد آن روز وزارت نیرو پی گیری می کند که چرا نیروگاه در مدار نیست چرا چون صنعت برق کشور به یک برق پایدار با فرکانس موثر برای تزریق به شبکه احتیاج دارد و این افزایش ظرفیت دادن امروز جزء تکالیف ممتاز ما است و به یاری حق تعالی انجام می دهیم.

اسلامی اضافه کرد: در بحث آبشیرین کن تغییرات اقلیم، دست کاری در اکوسیستم و عوامل محیطی موثر در تخریب اکوسیستم اتفاق افتاده و امروز بایستی به منابع پایدار توجه کنیم و به اصل طبیعی ذاتی اکوسیستمی که خداوند در اختیار ما قرارداده است برگردیم.

وی یادآور شد: امروز بالاترین ظرفیت آب شیرین کن های دنیا براساس آمارها از همین خلیج فارس تامین می شود و بیشترین آبشیرین کن ها امروز  در این منطقه است و ما کمترین سهم را داریم  و وظیفه داریم برای اینکه این مطالبه دیرینه مردم را تامین کنیم آنچه را که قول دادیم و تقاضا کردیم که ابلاغ بفرمایند۷۰ هزار مترمکعب ظرفیت ایجاد کنیم و سپاسگزار هستیم که این ابلاغ شده است.

اسلامی تاکید کرد: موضوعی که در این مقطع زمانی لازم است تاکید شود این است که برای پیشبرد برنامه های توسعه ای سازمان انرژی اتمی ایران نیاز داریم که به مطالبه های زیست محیطی توجه اساسی کنیم.

وی ادامه داد: آنطوری نیست که ما تصور کنیم نسبت به محیط زیست مسئولیتی نداریم مساله محیط زیست در راستای مسئولیت های اجتماعی یک مساله مهم است و بایستی به آن توجه ویژه شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر