جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۱۲۳۱
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: عضو هیات نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اکنون حوزه کرخه کاملا خشک شده، گفت: کیفیت آب تا شرکت توسعه نیشکر آب در حد مطلوبی است و پایین‌تر از آن در شهرهایی خرمشهر و آبادان شوری به حدی است که غیر قابل استفاده است، نخلیات از بین رفته و به علت املاح بالای آب و کیفیت پایین تولید و پرورش خرما را که تاکنون به عنوان مرغوب‌ترین خرمای خاورمیانه مطرح بوده دچار چالش کرده به طوری که خریداری برای خرمای خوزستان وجود ندارد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایلنا، قاسم ساعدی با بیان اینکه وضعیت آب در استان خوزستان تبدیل به چالش و بحران شده است، اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو در رهاسازی آب بخصوص در رود کارون عادلانه نیست و متاسفانه مردم را بخصوص در حوزه کارون از کشت تابستان محروم کرد.

وی با بیان اینکه EC آب استان در حد بالایی است، افزود: کیفیت آب تا شرکت توسعه نیشکر آب در حد مطلوبی است و پایین‌تر از آن در شهرهایی خرمشهر و آبادان شوری به حدی است که غیر قابل استفاده است، نخلیات از بین رفته و به علت املاح بالای آب و کیفیت پایین تولید و پرورش خرما را که تاکنون به عنوان مرغوب‌ترین خرمای خاورمیانه مطرح بوده دچار چالش کرده به طوری که خریداری برای خرمای خوزستان وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اکنون حوزه کرخه کاملا خشک شده، گفت: به بهانه ممنوعیت کشت نه تنها کرخه خشک شده بلکه کشاورزان معطل مانده‌اند، دولت به قول‌هایی که داده بود عمل نکرده و کشاورزی و دامداری در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه به حداقل رسیده است. همچنین سیاست وزارت نیرو در تامین حقابه خوزستان، ایذه، شادگان و هورالعظیم در دشت آزادگان و هویزه اهتمامی نشده و با توجه به گرما و تبخیر بالای آب این تالاب‌ها به خشکی تبدیل شده و کانون ریزگردها شده‌اند.

وی تاکید کرد: بحث رهاسازی و مدیریت آب کلان کشور یک مدیریت بسیار ضعیف است و پیش‌بینی‌ها عملی کارشناسی و درست نبوده و همین حداقل آب هم به نحو احسنت مدیریت نمی‌شود، مردم در پایین‌دست رودخانه‌های کشور بخصوص در خوزستان مشکل دارند و مردم در اوج ناراحتی هستند و نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظارشان است و هنوز نمی‌دانند که در فصل پاییز امکان کشت دارند یا خیر.

ساعدی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت قدمی برنداشته و در آموزش و ترویج برنامه مشهودی دیده نمی‌شود، افزود: این رویه نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کرخه در طول تاریخ این چنین بحرانی نبوده، بیان داشت: حقابه دامداران، کشاورزان تالاب‌ها، شیلات و حتی آب شرب در برخی روستاها داده نشده، البته اکنون طی اقداماتی لوله‌کشی آب از حالت رودخانه‌ای خارج می‌شود و به شبکه آب غدیر متصل می‌شود که اگر اینگونه نبود مردم با چالش آب شرب مواجه می‌شدند، اگرچه افت فشار زیادی را در پایین‌دست کرخه و دشت آزادگان و هویزه و روستاهای حمیدیه شاهد هستیم اما بهتر از این است که آب نداشته باشند، در هر حال امیداوریم پایداری آب ادامه یابد.

این نماینده مجلس یادآور شد: خوزستان قطب کشاورزی و شیلات است، تالاب‌های استان به عنوان سرمایه ملی باید حفظ شوند تا این جلگه حاصلخیز نابود نشود چون نابودی این جلگه به مثابه نابودی کل کشور است، زیرا خوزستان به عنوان انبار گندم خاورمیانه است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر