شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۲۹۱
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: امروز تمرکز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ضلع جنوبی این استان بیکاری ۲۰ درصدی در بخش مرکزی و شمالی استان را در پی داشته است که می طلبد با توسعه متوازن این نرخ کاهش یابد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، احمد محمدی زاده روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت با حضور وزیر نفت در عسلویه اظهار کرد: با توجه به اینکه میدان‌های پارس شمالی، گلشن و فرزاد A و B در مناطق مرکزی قرار گرفته‌اند کمک کنید واحدهایی از پالایشگاه و پتروشیمی در مناطق شمالی این استان برای توسعه و پیشرفت شکل گیرد.

وی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت‌های انقلاب اسلامی این منطقه امروز به پایتخت انرژی کشور تبدیل شده است و این اتفاق می‌تواند در جاهای دیگر استان بوشهر نیز به وقوع بپیوندد و انتظار می رود در این زمینه تصمیم‌های اساسی گرفته شود.

محمدی زاده با بیان اینکه امروز زندگی مردم با صنعت نفت آمیخته شده است گفت: محدوده منطقه ویژه به گونه ای است که مردم در روستاها به محض اینکه از خانه خود بیرون می آیند در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارند بنابراین امروز رئیس جمهور تصمیم گرفته است زمین دولت را بگیرد برای مردم خانه بسازد.

وی تاکید کرد: براین اساس ما باید در یک توافق و همکاری مشترک بتوانیم مردم را در این منطقه خانه دار کنیم.

محمدی زاده باتاکید بر اینکه وظیفه اصلی دولت‌ها در گام اول ایجاد امنیت است گفت: استانداران و فرمانداران مسئول حفظ امنیت هستند، در اینجا برخی از پیمانکاران اقداماتی خواسته و ناخواسته انجام می‌دهند که امنیت این منطقه حساس و حیاتی کشور را به خطر می‌اندازد.

استاندار بوشهر ادامه داد: بارها شاهد اعتراض‌های کارگری در مناطق صنعتی استان بوشهر بوده‌ایم که منشاء آن تخلف برخی از پیمانکاران که بیشتر غیربومی هستند، بوده ایم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید سازوکاری فراهم شود که هر کسی در امنیت این منطقه خللی وارد کند در لیست سیاه قرار بگیرد و از این منطقه برای همیشه حذف شود.

آزاد سازی سواحل در منطقه ویژه بخوبی پیش نرفته است

محمدی زاده اظهار کرد: آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریا دستور رئیس جمهور و تصمیم نظام است و باید با یک ساز و کار مناسب به تناسب شرایط امنیتی واحدهای صنعتی این دستور اجرا شود.

استاندار بوشهر یادآور شد: در حالی که صنعت نفت پالایشگاه ۶ میلیارد دلاری و پتروشیمی چهار میلیارد دلاری در این جا می سازد چرا باید این صنعت برای خود در این منطقه یک بیمارستان نسازد و ما در استان بوشهر بیش از ۱۰ سال برای ساخت یک آب شیرین کن ۲۸ هزار مترمکعبی معطل باشیم؟.

وی ادامه داد: صنعت نفت باید در حوزه های خدماتی مثل آب شیرین کن‌ها و مسائلی که به زندگی شهرک نشینان و مسائل مربوط به همین منطقه است، ورود کند.

استاندار بوشهر عنوان کرد: صنایع پایین دستی پتروشیمی باید در جایی باشد که ارزش افزوده و شغل ایجاد کند، بارها طرح مساله شده اما عمل نکرده ایم.

وی تاکید کرد: ایجاد صنایع پایین دستی مطالبه رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب است و می‌طلبد صنعت نفت در این زمینه سازوکار مشخصی تعیین کنند.

محمدی زاده یادآور شد: امروز ۹۰ درصد نفت خام کشور از مبدا استان بوشهر صادر و بیش از ۸۰ درصد گاز کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه محصولات تولیدی پتروشیمی مربوط به این استان است که در آینده نزدیک با بهره برداری طرح های جدید این رقم به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ۶ درصد اقتصاد کشور مربوط به استان بوشهر است، اضافه کرد: این استان بعد از تهران و خوزستان رتبه سوم تولید ناخالص داخلی در کشور را دارد.

استاندار بوشهر تصریح کرد:  از کارکنان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که تولید کننده ثروت و رزمندگان میدان جنگ اقتصادی هستند تشکر و به طور خاص از قرارگاه خاتم الانبیا به جهت افتخار آفرینی در دستیابی به فناوری شیرین‌سازی میعانات گازی در ایران قدردانی می‌کنم.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه بسیاری اوقات کارهای بزرگ معطل تصمیم های کوچک هستند، افزود: برای مثال سال های سال در مورد پرداخت حق مسئولیت های اجتماعی بین مسئولان استان بوشهر و مدیران صنعت نفت اختلاف بود اما اکنون با دستور رئیس جمهور و مساعدت وزارت نفت چارچوبی مشخص تعیین و مشکل حل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر