جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۲۱۵۶۲
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۹

فکرشهر: سیارک کوچک "LV۶۲ ۲۰۰۲" زین پس با نام رسمی "تفرشی ۲۷۶۱۶۳"(۲۷۶۱۶۳ Tafreshi) خوانده می‌شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، ستاره‌شناس آماتور استفان کورتی(Stefan Kürti) از نوه زامکی(Nové Zámky) در اسلواکی، بیش از یک دهه است که تصاویر آرشیو شده که در دسترس عموم قرار دارد را جستجو می‌کند و به دنبال سیارک‌هایی می‌گردد که از نگاه متخصصان دور مانده‌اند.

سیارکی که اکنون با نام(۲۷۶۱۶۳) تفرشی شناخته می‌شود در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ در تصاویر آرشیوی متعلق به ۱۳ ژوئن ۲۰۰۲ شناسایی شد. او با استفاده از مشاهدات انجام شده، مسیر احتمالی سیارک را تعیین کرد و موفق شد این جرم ناشناخته را در تصاویر آرشیو شده ردیابی کند. مرکز بررسی ریزسیاره‌ها(MPC) در کمبریج براساس داده‌ها، این سیارک جدید را به طور موقت "۲۰۰۲ LV۶۲" نامگذاری کرد. متعاقباً، این مرکز مشاهدات دیگری را طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ انجام داد. این مشاهدات به طور قابل توجهی مسیر سیارک را بهبود بخشید و این به مرکز بررسی ریزسیاره‌ها اجازه داد تا به آن عدد دائمی ۲۷۶۱۶۳ را اختصاص بدهند.

اکنون اتحادیه بین‌المللی نجوم(IAU) این سیارک را با شماره(۲۷۶۱۶۳) و نام موقت "۲۰۰۲ LV۶۲" به نام تفرشی نامگذاری کرده است. این سیاره کوچک در تصاویری که در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۲ در کوه پالومار، ایالات متحده گرفته شد، کشف شد. سیاره کوچک تفرشی هر ۵.۱ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد ‌و قطر آن تقریباً ۱۹۰۰ متر است. فاصله این سیارک از خورشید بین ۲.۳ تا ۳.۰ واحد نجومی متغیر است. واحد نجومی(AU) تقریباً فاصله زمین تا خورشید و برابر با ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. در حال حاضر، این سیارک در صورت فلکی کمان(Sagittarius) در حال حرکت است. با توجه به موقعیت فعلی آن نسبت به خورشید و زمین، می‌توان آن را با تلسکوپ‌های متوسط ‌با قطر ۵۰ سانتی‌متر و دوربین حسگر افزاره بارجفت شده(CCD) رصد کرد. این سیاک هیچ خطری برای زمین ندارد، زیرا یک جسم بالقوه خطرناک(PHO) یا یک جسم نزدیک به زمین(NEO) نیست.

بابک تفرشی عکاس، روزنامه‌نگار و منجم آماتور ایرانی است. او "برنامه جهان در شب"(The World at Night) را در سال ۲۰۰۷ با شعار "یک ملت یک آسمان"(One People One Sky) ایجاد کرد و از آن زمان تاکنون در حال رهبری تیم رو به رشد عکاسان در حدود ۳۰ کشور جهان است. تفرشی در سال ۲۰۰۹ "جایزه لنارت نیلسون"(Lennart Nilsson Award) که شناخته‌ شده‌ترین جایزه علمی عکاسی در آن زمان بود را به دلیل تلاش‌هایش در جهت ایجاد ارتباط دوباره بین بشر و دنیای طبیعی با استفاده از تصاویر آسمان شب، دریافت کرد. علاقه مادام‌العمر تفرشی به نجوم از زمانی آغاز شد که او برای اولین بار در کودکی ماه را از طریق تلسکوپش در تهران مشاهده کرد. او عکاسی از آسمان تاریک ایران را از اوایل دهه ۱۹۹۰ و پیش از تحصیل در رشته فیزیک آغاز کرد. سپس به روزنامه‌نگاری تبدیل شد که حوزه نجوم و فضا را پوشش می‌دهد. او از سال ۲۰۱۲ تاکنون با نشنال جئوگرافیک همکاری می‌کند و آثار خود را در بیش از ۱۰۰ برنامه تلویزیونی و مستند ارائه کرده است.

تفرشی به تازگی موفق به دریافت جایزه  "وی‌فایندر ۲۰۲۲" شده است. این جایزه سالانه توسط انجمن نشنال جئوگرافیک به افرادی که از طریق علم، آموزش، حفاظت از منابع، فناوری و داستان‌سرایی عصر جدیدی از اکتشافات را رهبری می‌کنند، اهدا می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر