چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۵۹۴
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲

فکرشهر:  نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یکی از سیاست‌های استراتژیکی را که جمهوری اسلامی می‌تواند برای توزیع متناسب جمعیت به کار گیرد، استفاده از سواحل دریای عمان و خلیج فارس دانست و گفت: پیشنهاد ما ایجاد استان اصفهان ساحلی است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حجت‌الاسلام حسین میرزایی درباره وضعیت بحرانی در فرونشست زمین استان اصفهان، اظهار کرد: در دو سال گذشته برای سران سه قوا نامه‌ای ارسال و تأکید کردیم اگر وضعیت فرونشست در اصفهان ادامه پیدا کند زمین، اصفهان را خواهد بلعید و اگر به داد اصفهان نرسیم، در زمانی نه چندان دور و شاید آینده‌ای نزدیک باید اصفهان را در کتاب‌های تاریخ جست‌وجو کنیم.

وی با بیان اینکه هر یک سانتی‌متر فرونشست زمین در سال، ساختمان‌ها و فضاهای شهر را تهدید می‌کند، افزود: این در حالی است که نرخ فرونشست زمین در شهر اصفهان هرسال بین ۱۹ تا ۲۰ سانتی‌متر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین به عدم تناسبت جمعیت با ظرفیت استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: این عدم تناسب به علت سیاست‌های نادرست شهرسازی است که باعث شده جمعیت زیادی در محوطه سرزمینی محدود متمرکز شوند.

وی عدم تناسب جمعیت و ظرفیت‌های موجود را عامل ایجاد مشکلات بسیاری همچون آلایندگی‌های زیست‌محیطی دانست و گفت: بین جمعیت و زمین باید توازن وجود داشته باشد. در حوزه شهرسازی اسلامی نیز تأکید شده که نباید شهرها را نه در طول و نه عرض گسترش داد و شهرک‌هایی با فاصله اندک در کنار شهر ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام میرزایی با اعلام اینکه یکی از سیاست‌های استراتژیکی که جمهوری اسلامی می‌تواند برای توزیع متناسب جمعیت به کار گیرد، استفاده از سواحل دریای عمان و خلیج فارس است، توضیح داد: پیشنهاد ما ایجاد استان اصفهان ساحلی است و نه‌تنها اصفهان، بلکه هر استان دیگری که تمایل دارد می‌تواند گوشه‌ای از ساحل دریا را در اختیار گیرد تا نمونه‌ای از استان خودشان را کنار ساحل به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: با ایجاد نمونه استان‌ها در سواحل و انتقال جمعیت به این نقاط می‌توان توازن جمعیت را برقرار کرد و مشکلات موجود را نیز حل کرد. ضمن اینکه برای حل مشکلات آینده استانی مثل اصفهان باید به دنبال صنایع های‌تک برویم که نیاز به نیروی متخصص دانشگاهی دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بالاترین درصد بیکاران اصفهان را تحصیل‌کردگان دانشگاهی دانست و گفت: برای حل مشکل تحصیل‌کردگان بیکار باید سرریز جمعیت را به سواحل دریا منتقل کنیم تا مشکلات اساسی حل شوند، در غیر این صورت حتی اگر قوانینی همچون هوای پاک را هم اجرا کنیم، مشکلات حل نخواهند شد.

وی درباره برخورداری اصفهان از مزیت‌های طبیعی، تأکید کرد: اصفهان ازنظر نیروی انسانی دارای برخورداری و مزیت بی‌نظیری است، درحالی‌که بعد از تهران، اصفهان کمترین بودجه عمومی را دریافت می‌کند و بیشترین مالیات را می‌پردازد.

حجت‌الاسلام میرزایی در خاتمه گفت: مردم اصفهان با افتخار خدمت‌گذار کل کشور هستند و مهاجرانی از داخل و خارج از کشور در اصفهان ساکن هستند که برای ارائه خدمات به چنین جمعیتی به توجه ویژه نیاز است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر