پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۶۴۲
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

فکرشهر: خرابه شام در برابر کارگاه راه‌آهن بوشهر لنگ می‌اندازد؛ سالهاست راه‌آهن بوشهر در پیچ و خم وعده‌ها به مقصد نرسیده است و از دهه ۸۰ تاکنون که استارت شروع این طرح زده شد مسئولان دولتی مختلف هر بار سری به کارگاه تنگستان زدند، وعده و وعید دادند اما هیچگاه قطار ساخت راه‌آهن بوشهر به حرکت در نیامد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، به استناد آمارها طرح راه‌آهن بوشهر- شیراز با وجود گذشت ۱۵ سال کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ این پروژه دارای ۴۵۰ کیلومتر طول و در ۱۱ قطعه تعریف شده است. از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در طول سه‌ دولت قبل اگر چه مسئولان متعددی از کارگاه تنگستان بازدید می‌کردند اما روند تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز همچنان به‌کندی و نزدیک به صفر حرکت می‌کرد و پاسخگوی انتظارات مردم از این طرح مهم و ملی نبود به طوری که ادامه روند کنونی، تکمیل ساخت این پروژه که سالانه یک درصد یا ۱.۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز خود را دریافت کرده است به بیش از نیم قرن زمان دارد.

روند ساخت قطار تشریع که نشد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از انتخابات در برنامه ویژه تلویزیونی با مردم بوشهر اتصال این استان را به خط ریلی ضروری دانست و اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات بر این خواسته دیرینه مردم جامه عمل می‌پوشاند.

پس از پیروزی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جموهوری در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۰ با سفر هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر و همچنین سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشبرد راه‌آهن از بوشهر- شیراز، باردیگر بوشهری‌ها صدای سوت قطار را نزدیک به خود احساس کردند، چرا که رستم قاسمی در بندر دیر گفته بود که تلاش می‌شود این پروژه اساسی با تامین اعتبار لازم فعال شود.

۱۶ مهر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به تنگستان رفت و از قطعه ۱۰ این پروژه بازدید کرد و گفت: باید اعتبارات این پروژه در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود. اما این طرح پس از گذشت قریب به ۱۱ ماه نه تنها تسریع نشد که به گفته برخی کارگران کارگاه تنگستان تعداد نیروها نیز تعدیل شده است.

اجرای طرح خط ریلی بوشهر از طریق تهاتر نفتی

هفته دولت امسال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به رسم مسئولان در سفر به بوشهر سری به این کارگاه زد و در جلسه بررسی و رفع موانع اجرا طرح راه‌آهن بوشهر به شیراز از اجرای طرح خط ریلی بوشهر از طریق تهاتر نفتی با حرکتی جهادی خبر داد و اظهار کرد: مجوز تامین مالی پروژه راه آهن بوشهر - شیراز از طریق تهاتر نفت صادر و همه موافقت‌های آن صادر شده است باید با یک حرکت جهادی به مرحله اجرایی برسد.

رئیس قوه مقننه تهاتر نفتی را بهترین شکل برای تسریع طرح راه آهن بوشهر - شیراز دانست و با بیان اینکه مجموعه حاکمیت در برنامه هفتم توسعه با یک هماهنگی موضوع زیرساختی و معیشتی را دنبال می‌کند افزود: در حوزه توسعه عمرانی و زیرساختی باید به موضوعات دقیق و حساب شده توجه شود و با یک برنامه اصولی زیرساخت‌ها را در مکان‌های استراتژیک و حیاتی توسعه داد.

راه‌آهن شیراز - بوشهر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان با اشاره به اینکه مسیر کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر- شیراز دنبال می‌شود اظهار کرد: احداث این پروژه کریدور ترانزیت ریلی جدید شمالی - جنوبی از بندر بوشهر، تا مبادی شمال کشور و منطقه پارس جنوبی را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند.

وی بیان کرد: تکمیل این پروژه سبب انتقال سریع و ایمن تجهیزات و تأسیسات صنایع بالادستی به منطقه عسلویه و منجر به انتقال سریع محصولات تولیدی به داخل کشور می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تکمیل پروژه کریدور ترانزیت ریلی جدید شمالی - جنوبی را نیاز به ۵۲ هزار میلیارد تومان دانست و بیان کرد: ساخت خط راه‌آهن شیراز - بوشهر به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای راه‌آهن بوشهر صادر شد

هفته دولت به‌پایان رسید و در حالی که حنای وعده دولتی برای ساخت راه‌آهن در استان بوشهر برای مردم دیگر رنگی نداشت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه‌های نماز جمعه خبری مسرت بخش را اعلام کرد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهر اظهار کرد: با اشاره به تامین اعتبارات ساخت خط راه‌آهن بوشهر- شیراز، گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه تقدیر می‌کنم، زیرا در تامین اعتبارات حمل و نقل ریلی استان به بن‌بست خورده بودیم که  اجازه تهاتر و استفاده از منابع صندوق اعتبار ملی داده شد.

به جز اعتبار، عزم جدی هم لازم است

به گزارش ایسنا، از آنجا که پیش از این ساخت پروژه‌های ریلی دیگری نیز در کشور از محل صندوق توسعه ملی انجام گرفته، برداشت از این صندوق برای استان بوشهر که خود تامین کننده بخش اعظمی از ارز این صندوق است، تصمیمی به‌جاست اگر چه نباید فراموش کرد که عزمی راسخ در به حرکت در آمدن این پروژه لازم است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر