سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۹۶۳
سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: یک نماینده مجلس یازدهم درباره تفاهم‌نامه 25 ساله ایران و چین می‌گوید که قرار بود در چارچوب تفاهم‌نامه 25 ساله یک سری قراردادهای اقتصادی و دفاعی داشته باشیم. بنابراین هنوز به مرحله قراردادهای موضوعی نرسیده‌ایم. اصولا وقتی که به آن نقطه می‌رسیم، باید در مجلس تصویب شود. این تفاهم‌نامه مشترک، چارچوب‌ها و افق‌ها را نشان می‌دهد. آن جایی که باید تعهد عملی داشته باشیم، باید به مجلس بیاید و تصویب شود.

به گزارش فکرشهر، محمود عباس‌زاده در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود گذشت دو سال از تفاهم‌نامه 25 ساله ایران و چین آیا با این کشور قراردادی امضا شده است، گفت: «این تفاهم‌نامه مشترک 25 ساله و قرار است تبدیل به یک سری قراردادهای کاری شود. در مقدمه صحبت شده بود و یک سری قراردادهایی بین بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران بود، بخش خصوص چین هم قبلا امضا شده بود ولی کار خوب پیش نمی‌رفت، بنابراین قرار بر آن شد که آن قسمت‌ها اجرا شود. ولی تا آن جایی که بنده اطلاع دارم، قرار بود در چارچوب تفاهم‌نامه 25 ساله یک سری قراردادهای اقتصادی و دفاعی داشته باشیم. بنابراین هنوز به مرحله قراردادهای موضوعی نرسیده‌ایم. اصولا وقتی که به آن نقطه می‌رسیم، باید در مجلس تصویب شود. این تفاهم‌نامه مشترک، چارچوب‌ها و افق‌ها را نشان می‌دهد. آن جایی که باید تعهد عملی داشته باشیم، باید به مجلس بیاید و تصویب شود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه منظور از اینکه "کار خوب پیش نمی‌رفت"، چیست، بیان کرد: «قبل از این قرارداد بالاخره تحت تاثیر تحریم‌ها و فشارهای امریکا یک سری موانعی در مقابل کارها ایجاد شده بود که در مذاکرات مقداماتی برای امضای این تفاهم‌نامه مشترک درباره آن‌ها هم صحبت شد. قرار بر این شد که همکاری‌های بیشتری برای اجرای قراردادهایی بین بخش خصوصی ما و آن‌ها و همچنین بخش‌هایی از دولت، که قبلا در مسیر آن‌ها اخلال‌‌هایی ایجاد شده بود، در چارچوب این تفاهم‌نامه اجرا شود. تا آنجایی هم که اطلاع دارم، دارد اجرا می‌شود. بالاخره ما با چینی‌ها در عرصه‌های مختلف کار می‌کنیم. اما اینکه تبدیل به قراردادی شود که در مجلس تصویب شود، هنوز به آن مرحله نرسیده است.»

عباس‌زاده درباره اینکه آیا این تفاهم‌نامه نقشی در خنثی‌سازی تحریمها داشته یا خیر، تصریح کرد: «طبیعتا، وقتی می‌گوییم تحریم‌ها را دور زده و خنثی کرده‌ایم، بالاخره چنین کارهایی با چین و دیگر کشورها کرده‌ایم. مجموعه این کارها، کنش و واکنش و قراردادها باعث شده است که ما از بخشی از تحریم‌ها گذر کنیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر