پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۲۶۰۲
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۷

فکرشهر: پیوند بافت زنده قلب که گفته می‌شود اولین پیوند این چنینی در جهان است، جان یک نوزاد پسر که با بیماری قلبی کشنده‌ای متولد شده بود را نجات داد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از سی‌بی‌اس، اوون مونرو(Owen Monroe) در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ در بیمارستان دانشگاه دوک با عارضه قلبی خطرناکی به نام تنه شریانی متولد شد. این عارضه باعث ترکیب دو شریان قلب با یکدیگر می‌شود. علاوه بر این یکی از دریچه‌های قلب او نیز نشتی داشت و پزشکان به والدینش گفتند که این نوزاد نیاز به پیوند قلب دارد. اکنون که بیش از چهار ماه از این عمل جراحی می‌گذرد، پزشکان و خانواده اوون می‌گویند که او به خوبی بهبود یافته است.

مادر اوون، تایلر مونرو، در مصاحبه‌ای می‌گوید: زمانی که این عارضه به ما منتقل شد، ما فرصتی برای اینکه منتظر یک قلب کامل برای پیوند بمانیم، نداشتیم. او از همان ابتدا دچار نارسایی قلبی بود. واقعاً گزینه‌های زیادی وجود نداشت. ما باید او را احیا می‌کردیم و امیدوار بودیم همه چیز خوب پیش برود.

تایلر می‌گوید که او و همسرش نیک، در مورد اهدای اعضای اوون به سایر نوزادان تازه متولد شده گفت‌وگو کرده‌اند و افزود، این احتمالا سخت‌ترین مکالمه‌ای است که می‌توانید به عنوان پدر و مادر داشته باشید.

دکتر جوزف تورک(Joseph Turek)، رئیس بخش جراحی قلب کودکان در بیمارستان دانشگاه دوک، می‌گوید که معمولاً حدود شش ماه طول می‌کشد تا قلب کودکی به سن اوون برای پیوند پیدا شود. او افزود: اگرچه ما او را در فهرست پیوند قلب عادی قرار دادیم، اما شک داشتیم که برای این مدت دوام بیاورد.

والدین اوون تصمیم سختی برای نوزادشان گرفتند. آن‌ها خواستند که پیوند قلب ناقص با استفاده از بافت زنده انجام شود. به گفته دکتر، برداشتن بافت زنده دریچه قلب بسیار مهم بود. اگر اوون بافت غیر زنده دریافت می‌کرد، ناحیه مورد نظر همراه با او رشد نمی‌کرد. با این حال، بافت زنده می‌تواند همراه با اوون رشد کند.

تورک می‌گوید: آنچه در مورد این بچه‌ها اهمیت دارد این است که در صورت امکان فقط یک عمل جراحی انجام شود. انجام یک عمل جراحی قلب برای خانواده یک کودک بسیار سخت است، چه برسد به اینکه چندین عمل جراحی قلب در طول عمر کودک انجام شود.

اوون که تازه متولد شده بود، تحت این عمل قرار گرفت. پزشکان از بافت یک قلب اهدایی با دریچه‌های قوی اما وضعیت عضلانی ضعیف استفاده کردند، قلبی که نمی‌شد از آن برای انجام یک پیوند کامل استفاده کرد.

به گفته پزشک، پیوند اوون "بسیار خوب" انجام شد و او توانست تنها در عرض چند هفته به خانه برود.

او می‌گوید: هر دو دریچه قلب او که اکنون چهار ماه و نیم از عملش می‌گذرد، در حال رشد هستند و به نظر  می‌رسد که اوون عوارض جانبی منفی تجربه نمی‌کند.

مادر این کودک این عمل جراحی را "معجزه آسا" نامید.

دکتر مایکل کربنی(Michael Carboni) می‌گوید: آن چه در مورد این روش قابل توجه است استفاده از یک قلب اهدایی است که در غیر این صورت قابل پیوند نبوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر