پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۲۶۲۹
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷

فکرشهر: رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر ضمن مخالفت با تصمیم آمریکا برای انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانکی در سوئیس تصریح کرد هرگونه تصمیم یکجانبه دراین‌باره غیرقانونی است.

به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به گزارش‌ها درباره تلاش آمریکا برای انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانکی در سوئیس، هرگونه تصمیم یکجانبه دراین‌باره را غیرقانونی دانست.

شاهین به «تی‌آرتی» گفت: ذخایر توقیف شده دارایی مردم افغانستان است، این بر عهده مردم است که تصمیم بگیرند با ذخایر خود چه کنند و چگونه از آن استفاده کنند. هرگونه تصمیم یک جانبه در مورد ذخایر بانک مرکزی افغانستان غیرقانونی است، مگر اینکه تصمیمات در توافق با این بانک گرفته شده باشد.

پیش از این منابع گفته بودند واشنگتن در حال کار بر روی طرحی برای واریز 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده افغانستان به «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» و توزیع این پول تحت سیستم نظارتی یک هیئت از کارشناسان بین‌‎المللی است.

از سوی دیگر منابع خبری به تلویزیون «کابل نیوز» می‌گویند دولت بایدن امروز (چهارشنبه 23 شهریور) اسامی اعضای هیئت بین‌المللی که قرار است بر چگونگی هزینه کردن 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان نظارت داشته باشد را اعلام خواهد کرد.

به گفته منابع، هیئت نظارت بر چگونگی مصرف این پول‌ها علاوه بر نمایندگانی از طرف دولت آمریکا و سوئیس، شامل تعدادی از افغان‌های دارای تابعیت آمریکا یا سایر کشورهای غربی نیز می‌باشد.

برخی منابع می‌گویند «انورالحق احدی» وزیر دارایی دولت کرزی و  «شاه محمد مهرابی» عضو سابق شورای عالی بانک مرکزی افغانستان، اعضای افغان این هیئت هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر