جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۲۲۸۵۱
شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: آژانس‌های فضایی امارات متحده عربی و چین یادداشت تفاهمی برای همکاری در ماموریت‌های رباتیک ماه در آینده امضا کردند تا در ماموریت‌های آتی ارسال ماه‌نورد به سطح کره ماه با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از اسپیس، امارات متحده عربی شریک دیگری برای کمک به جاه‌طلبی‌های خود در اکتشاف ماه پیدا کرده است.

مرکز فضایی محمد بن راشد در امارات متحده عربی اعلام کرد که یادداشت تفاهمی با آژانس فضایی ملی چین(CNSA) برای همکاری در تلاش‌های آینده ماه امضا کرده است.

مرکز فضایی محمد بن راشد امروز از طریق توییتر اعلام کرد: این دو آژانس فضایی در ماموریت‌های آینده ماه که شامل فرود یک ماه‌نورد متعلق به امارات بوسیله یک فرودگر متعلق به چین می‌شود، همکاری خواهند کرد.

این مرکز در توئیتی دیگر اعلام کرد که این توافق، اولین پروژه فضایی مشترک بین امارات و چین است.

مرکز فضایی محمد بن راشد در حال حاضر با دو شریک بخش خصوصی بر روی ماموریت قمری امارات کار می‌کند که قرار است ماه‌نورد کوچکی موسوم به "راشد" را اواخر سال جاری میلادی به کره ماه بفرستد. این مأموریت رباتیک بر فراز موشک "فالکون ۹" شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب خواهد شد و راشد که ۱۰ کیلوگرم وزن دارد، با فرودگری موسوم به "هاکوتو-آر"(Hakuto-R) که توسط شرکت ژاپنی "توکیو آی‌اسپیس" ساخته شده است، بر ماه فرود خواهد آمد.

با توجه به سابقه چشمگیر چین در اکتشاف ماه، کمک گرفتن از این کشور برای کار در ماه منطقی به نظر می‌رسد. چین در دهه گذشته سه ماموریت روی سطح ماه انجام داده است که همه آنها موفقیت آمیز بوده‌اند.

ماموریت "چانگ‌ای ۳"(Chang'e ۳) در دسامبر ۲۰۱۳ یک فرودگر و یک ماه‌نورد را در نیمه نزدیک ماه فرود آورد و ماموریت "چانگ‌ای ۴"(Chang'e ۴) در ژانویه ۲۰۱۹ یک جفت مشابه را در سمت دور فرود آورد تا تبدیل به اولین فرود نرمی شود که تا به حال در نیمه پنهان و ناشناخته ماه انجام شده است.

هر دوی این ماموریت‌ها همچنان با قدرت در حال ادامه دادن هستند و در اواخر سال ۲۰۲۰ نیز ماموریت "چانگ‌ای ۵"(Chang'e ۵) خاک و سنگ‌های ماه را به زمین آورد و اولین تلاش برای بازگشت نمونه از ماه از اواسط دهه ۱۹۷۰ تاکنون انجام شد.

ماموریت قمری امارات و توافقنامه جدید اعلام شده با چین بخشی از تلاش هماهنگ امارات برای تبدیل شدن به یک بازیکن در مسابقه فضایی است. به عنوان مثال، این کشور اولین فضانورد خود به نام "هزاع المنصوری" را در پاییز ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد. یکی دیگر از فضانوردان امارات متحده عربی به نام "سلطان النیادی" نیز سال آینده برای اقامتی شش ماهه به عنوان عضوی از ماموریت "کرو-۶" شرکت اسپیس‌ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

امارات متحده عربی همچنین در سال ۲۰۲۰ "ماموریت مریخ امارات" را به فضا پرتاب کرد که مدارگردی به نام "هوپ" به معنای امید را به سیاره سرخ فرستاد. "هوپ" در فوریه ۲۰۲۱ به سلامت وارد مدار مریخ شد و در حال حاضر به مطالعه جو و آب و هوای مریخ ادامه می‌دهد.

این کشور همچنین اکنون در حال توسعه ماموریتی به سمت کمربند سیارکی است که در اواخر دهه ۲۰۲۰ راهی فضا خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر