شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۳۲۸۴
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۶

فکرشهر: رییس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌ها با تاکید بر اینکه اولویت سیاست همسایگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری کند زمینه همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نه زیر سلطه هیچ قدرتی می‌ رویم و نه هیچ کشوری را زیر سلطه قرار می دهیم، افزود: امروز جامعه بشری از استکبار و کشورهایی که به خاطر قدرت نظامی و پول می خواهند خود را به جوامع تحمیل کنند، رنج می‌برد.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین اظهار داشت: فلسطین ۷۰ سال است که توسط اشغالگران به اشغال درآمده و مردمش در سرزمین‌های دیگر آواره شده‌اند و عده‌ای هم در غزه به‌صورت یک زندان بزرگ حبس شده‌اند؛ این وضعیت قابل دوام نیست و این ظلم باید خاتمه یابد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه‌کارهای آمریکا و غربی‌ها مثل قرارداد کمپ‌دیوید و اسلو نتوانسته فلسطینی‌ها را به حقشان‌ برساند، افزود: پیشنهاد ایران این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی رأی خود را به صورت کاملا دموکراتیک اعلام کنند و حکومتی بر اساس رای مردم تعیین شده و سرنوشت را بر عهده گیرد؛ این پیشنهاد نجات وضعیت فلسطین خواهد بود در غیر این صورت هر راه حلی که حق فلسطینی را ضایع کند، عادلانه نمی دانیم.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: عضویت ما در این سازمان برای این سازمان هم فرصت خوبی است و هم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این سازمان به‌ ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بهره ببرد.

وی تاکید کرد: با همه کشورهایی که در شرق و غرب و آسیای مرکزی و همسایگان که خواستار تعامل با ایران هستند، همکاری می کنیم.

رییس جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید کرده‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

رییسی تاکید کرد: دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران باز بوده و دوربین های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته ای ما نبوده و فعالیت های ما صلح آمیز است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر