جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۳۵۹۲
سه‌شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲

فکرشهر: رهبران سیاسی ژاپن در مراسم تشییع جنازه دولتی «شینزو آبه» از او به عنوان دولتمردی یاد کردند که در دوران نخست‌وزیری خود به طور پیوسته و با ثبات، رهبری ژاپن را بر عهده داشت. اما این مراسم با مخالفت‌هایی داخلی همراه بوده که حمایت ژاپنی‌ها از نخست‌وزیر فعلی را تضعیف کرده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حدود ۴۳۰۰ تن از جمله مقامات جهانی از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در این مراسم شرکت کردند. این رویداد تحت تدابیر شدید امنیتی و دو ماه پس از آن برگزار شد که شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در سخنرانی تبلیغاتی خود برای حمایت از یک کاندیدا، هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

آبه، که در سن ۶۷ سالگی درگذشت، برای ژاپن یک چهره تعیین‌کننده و گاه تفرقه‌انگیز بود، این کشور در طی دو دوره ریاست‌جمهوری او از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، رکود اقتصادی و افزایش قدرت چین را تجربه کرد. او در حوزه امنیت سخت‌گیر و در حوزه مالی آرام، مدافع اتحاد ژاپن با ایالات متحده و مدافع حفظ نظم جهانی پس از جنگ بود.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر کنونی ژاپن در این مراسم گفت: چه کسی فکرش را می‌کرد؟ شینزو آبه باید بیشتر زندگی می‌کرد.

همچنین تظاهرات پراکنده‌ای در اطراف توکیو برگزار شد که در آن تعداد زیادی از مردم مخالفت خود را با تشییع جنازه دولتی شینزو آبه اعلام کردند. آنها می گویند تصمیم یک طرفه کیشیدا، که بدون تایید پارلمان گرفته شد، غیردموکراتیک بود و یادآور این موضوع است که چگونه دولت های امپریالیستی پیش از جنگ از مراسم تشییع جنازه دولتی برای ترویج ناسیونالیسم استفاده می‌کردند. این قانون پس از جنگ جهانی دوم لغو شد. تنها مراسم تشییع جنازه ایالتی پس از جنگ برای یک رهبر سیاسی، شیگرو یوشیدا در سال ۱۹۶۷، نیز با انتقادات مشابهی روبرو شد.

گفته شده قرار بوده که جمعیت حاضر در این مراسم تا ۶ هزار تن باشد که بسیاری به دلیل مخالفت حاضر به شرکت در مراسم نشدند، امپراتور ژاپن نیز  برادرش، ولیعهد را به مراسم فرستاده است.  

تصمیم کیشیدا برای اختصاص ۱۲ میلیون دلار به این مراسم هم از دلایل مخالفت‌ها بود، ژاپن اکنون با هزینه بالای سوخت و غذا دست و پنجه نرم می‌کند. اما کیشیدا می‌گوید طولانی‌ترین رهبر تاریخ سیاسی مدرن ژاپن مستحق تشییع جنازه دولتی است. دولت همچنین می‌گوید این مراسم به معنای مجبور کردن کسی به احترام به آبه نیست. با این حال، بیشترِ ۴۷ دولت‌های استانی کشور قصد دارند پرچم‌های ملی را به حالت نیمه افراشته درآورند و چندین لحظه سکوت را رعایت کنند.

کیشیدا تلاش کرده از این مراسم به عنوان فرصتی برای دیپلماسی استفاده کرده و با ۳۰ مقام ارشد از جمله معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر هند و نخست‌وزیر استرالیا دیدار کند. جاستین تروردو، نخست‌وزیر کانادا که قرار بود تنها رهبر گروه هفت در این مراسم باشد، اما سفر خود به توکیو را لغو کرد تا به توفان فیونا در کانادا رسیدگی کند.

همچنین یک تحقیق نشان می‌دهد که آبه و حزب لیبرال دموکرات ژاپن با یک فرقه مذهبی در ارتباط است، فرقه‌ای که رهبر آن در آمریکا به فرار مالیاتی محکوم شده است. این باعث افزایش مخالفت ژاپنی‌ها با این مراسم شده است. قاتل آبه به پلیس گفته است که او این سیاستمدار را به دلیل ارتباطش با کلیسا کشته است. او گفت مادرش با دادن پول خانواده به کلیسا، زندگی‌اش را ویران کرد.

حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در چند نظرسنجی با این مراسم اعلام مخالفت کردند، اما جوانان و نوجوانان ژاپن حامی این مراسم دولتی هستند.

حدود ۲۰ هزار نیروی پلیس، امنیت مراسم تشییع جنازه شینزو آبه را برعهده دارند.

توکیو تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد و اعتراضات شدید مخالفان مراسم تشییع جنازه در سراسر پایتخت و کشور برنامه ریزی شده است. ساعاتی پیش از آغاز مراسم، ده‌ها نفر با دسته‌های گل در غرفه‌های گل‌گذاری عمومی در پارک کودانزاکا در صف ایستادند.

هزاران پلیس یونیفرم پوش در اطراف سالن بودوکان، جایی که مراسم تشییع برگزار می‌شود، و در ایستگاه‌های اصلی قطار بسیج شدند. جاده‌های اطراف محل برگزاری در طول روز بسته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر