سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۰۱۶
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

فکرشهر: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برگزاری همه پرسی در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز که می‌تواند مسیر رسیدن به صلح، ثبات و آرامش را به هم بزند، تأکید کرد.

به گزارش فکرشهر از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین‌الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تأکید می‌کند.

چند روز پیش همه‌پرسی‌هایی در چهار منطقه روسیه شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا برگزار شد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه چهار معاهده الحاق چهار منطقه جدید به روسیه را برای تصویب به دومای روسیه ارائه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بایستی از هرگونه اقدام تحریک آمیز که می‌تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را به هم بزند، پرهیز شود. 

کنعانی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمانسوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا، به جود آمد، همچنان شعله ور است و تلاش‌های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف‌های ذینفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می‌کنند، به نتیجه‌ای نرسیده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح آمیز منازعه اوکراین صورت می‌گیرد، حمایت کرده و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام کرده است.

برگزاری این همه پرسی‌ها واکنش‌هایی را به همراه داشت و در همین خصوص «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای در واکنش به الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه گفت: بهترین راه برای پاسخ به روسیه در این زمینه حمایت همه جانبه از اوکراین است. وی افزود: این حمایت باید شامل حمایت نظامی، اقتصادی و مالی باشد.

وی با استقبال از تصمیم جدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر از اوکراین گفت، ما همچنین حمایت‌های جدیدی هم از طرف فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ و شماری دیگر از کشورها شاهد هستیم که در حال افزایش حمایت‌های خود از اوکراین هستند. این مناطق بخشی از خاک اوکراین هستند و ما مطمئن هستیم که اوکراین می‌تواند قلمروی خود را آزاد و آن را بازپس بگیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر