چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده یک گونه نادر آبزی در شهرستان گناباد این استان خبر داد.\n\nبه گزارش فکرشهر، این اداره کل روز پنجشنبه به نقل از حمید صالحی گزارش داد: این گونه نادر آبزی توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایرانشهر در تعامل با اداره حفاظت محیط زیست گناباد مشاهده، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. \n\nوی گفت: بنا بر نظر محققان این گونه آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی متعلق به دوران دایناسورها است و پیش از این در سالهای 1390 و 1391 در آذربایجان و سواحل چابهار نیز گزارش شده است. 
کد خبر: ۱۲۴۱۹
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده یک گونه نادر آبزی در شهرستان گناباد این استان خبر داد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این اداره کل روز پنجشنبه به نقل از حمید صالحی گزارش داد: این گونه نادر آبزی توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایرانشهر در تعامل با اداره حفاظت محیط زیست گناباد مشاهده، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. 

\n\n

وی گفت: بنا بر نظر محققان این گونه آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی متعلق به دوران دایناسورها است و پیش از این در سالهای 1390 و 1391 در آذربایجان و سواحل چابهار نیز گزارش شده است. 

\n\n

\n\n

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بر اساس تحقیقات دکتر دانیال اژدری رییس مرکز تحقیقات شیلات چابهار، این آبزی یک گونه میگوی با قدمت زیستی 100 تا 200 میلیون سال است و به دلیل شباهت ظاهری به نوزاد قورباغه به 'بچه وزغی' معروف بوده و دارای ویژگیهای زیستی منحصر به فرد و قابل توجهی است. 

\n\n

وی ادامه داد: این گونه توانایی زیادی در رشد و تولید مثل دارد بطوری که در یک دوره زیست دو تا سه هفته ای به بلوغ و تولید مثل می رسد و می تواند تخمهایی با قابلیت مقاومت در برابر خشکسالی تا دوره 20 ساله را تولید کند که پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها و برکه ها تبدیل به موجود زنده می شوند و همین چرخه زیستی را طی می کنند. 

\n\n

صالحی گفت: این آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی متعلق به دوره دایناسورها است و با روئیت میگوی بچه وزغی کشورمان می تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه ای ایفا کند. 

\n\n

وی افزود: میگوی بچه وزغی یک تا پنج سانتی متر طول دارد. 

\n\n

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: سال 92 نیز در جریان تحقیقات میدانی در آبگیرها و برکه های ایجاد شده از آب باران و گزارشات مردمی این گونه برای نخستین بار در آبگیرهای دشت بیدخت و کاخک مشاهده شد اما مورد شناسایی به عنوان گونه کمیاب قرار نگرفت. 

\n\n

خراسان رضوی دارای 41 منطقه تحت حفاظت با مساحت دو و نیم میلیون هکتار است که 20 درصد وسعت استان را تشکیل می دهد.

\n\n

این استان دارای حدود 80 گونه پستاندار، 287 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی می باشد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر