جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۲۴۳۲۷
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳

فکرشهر: در حالی که نظریه‌های قبلی حاکی از تشکیل کره ماه در مدتی طولانی بود اما یک نظریه جدید مبتنی بر شبیه‌سازی می‌گوید که کره ماه ممکن است ظرف مدت چند ساعت پس از اصابت یک جرم آسمانی به سیاره زمین تشکیل شده باشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا از پایگاه خبری «ساینس دیلی» ، بسیاری از نظریه‌ها ادعا دارند که کره ماه با بقایا و تکه‌های ناشی از برخورد بین زمین و یک جرم آسمانی به اندازه سیاره مریخ با نام «تیا» (Theia) در مدت زمان ماه‌ها یا سال‌ها تشکیل شده است. اما یک شبیه‌سازی جدید نظریه متفاوتی را مطرح کرده و ادعا می‌کند که کره ماه ممکن است بطور فوری و در مدت چند ساعت با ورود تکه‌هایی از زمین و تیا به مدار تشکیل شده باشد.

میلیاردها سال پیش نسخه‌ای از زمین که بسیار متفاوت از زمین امروز بود مورد اصابت شئ آسمانی قرار گرفت که تقریبا هم اندازه سیاره مریخ بود.

نام آن جرم آسمانی «تیا» بود و بر اثر این برخورد کره ماه تشکیل شد. اینکه ماه دقیقا چگونه شکل گرفت یکی از معماهای علمی است که محققان به مدت چند دهه روی آن کار کرده اند اما به نتیجه‌ و پاسخ قطعی نرسیده‌اند.

بیشتر تئوری‌ها ادعا دارند که ماه با تکه‌های ناشی از این برخورد تشکیل شده است؛ تکه‌هایی که در طول ماهها یا سالها در مدار زمین به هم پیوستند. اما یک شبیه‌سازی جدید نظریه جدیدی مطرح کرده و مدعی است که ماه ممکن است فورا و ظرف مدت چند ساعت بعد از اصابت با مواد پراکنده شده در مدار تشکیل شده باشد.

«جاکوب کیگریس» محقق مرکز تحقیقاتی «ناسا» در سیلیکون ولی کالیفرنیا گفت: این (نظریه) گستره وسیعی از احتمالات جدید را در خصوص تکامل ماه مطرح می‌کند.

وی افزود: ما در حالی وارد این پروژه شدیم که دقیقا نمی‌دانستیم نتایج این شبیه‌سازی با وضوح بالا چه خواهد بود.

شبیه‌سازی مورد استفاده در این تحقیق از جمله دقیق‌ترین در نوع خود است که برای مطالعه منشاء ماه استفاده شده و به محققان اجازه داد که جنبه‌های مهمی از این نوع برخوردها را مشاهده کنند که در مطالعات قبلی قابل بررسی نبود.

شناخت منشاء ماه مستلزم استفاده از دانشی است که تا الان درباره ماه از جمله درباره جرم ، مدار و تحلیل دقیق نمونه‌های سنگ‌های ماه ، در اختیار داریم و در مرحله بعد نیازمند تصور سناریوهایی است که می‌توانسته به تشکیل ماه در شکل فعلی آن منجر شده باشد.

نظریه‌هایی که در گذشته سیطره داشته‌اند می‌توانند برخی جنبه‌های خصوصیات ماه مانند جرم و مدار آن را تا حدی توضیح بدهند . یکی از اسرار مهم این بوده که چرا ترکیب (جنس مواد) ماه تا این حد به زمین شبیه است. دانشمندان می‌توانند ترکیب مواد را بر اساس حالت ایزوتوپی آنها مطالعه نمایند و این شاخص در مورد نمونه‌های ماه که در آزمایشگاه بررسی شده تا حد زیادی شبیه سنگ‌های زمین بوده است. به همین علت محتمل است که بخش زیادی از مواد کره ماه در اصل از منشاء زمین باشند.

تئوری جدید مبنی بر تشکیل سریع و یک مرحله‌ای کره ماه توضیحات واضح‌تری در این خصوص ارائه می‌دهد و آن را به یکی از جذاب‌ترین تئوری‌ها تا کنون تبدیل می‌نماید. نزدیکتر شدن به تعیین اینکه کدام یک از این نظریه‌ها صحیح‌ است مستلزم تحلیل نمونه‌برداری‌های آینده از کره ماه است که در ماموریت‌های آینده «آرتمیس» سازمان ناسا به زمین منتقل خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر