جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۵۴۶
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹

فکرشهر: کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر می‌گوید: با شستن تخم‌مرغ، منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد.

به گزارش فکرشهر از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، محمدصادق موجی بیان کرد: پوسته تخم‌مرغ غیر بسته‌بندی در معرض آلودگی‌های محیطی و ترشحات تنفسی افراد مختلف است، برای همین در شرایط همه‌گیری ویروس‌ها باید از خرید و مصرف تخم‌مرغ غیر بسته‌بندی خودداری شود.
 
وی افزود: تخم‌مرغ را در بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری و بسته‌بندی آن را ضدعفونی کنید و آن‌ها را بلافاصله پس از خرید در یخچال نگهداری کنید.
 
این کارشناس مسئول مرکز بهداشت بوشهر عنوان کرد: تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هایی که مبادرت به نگهداری تخم‌مرغ در یخچال می‌کنند، خریداری کنید و تخم‌مرغ‌های غیر بسته‌بندی را به دلیل اینکه ممکن است دچار شکستگی، تَرَک و آلودگی شوند، خریداری نکنید.
 
وی گفت: اگر تخم‌مرغی هنگام حمل به منزل ترک برداشت و یا شکست محتویات آن را در یک ظرف تمیز و درپوش‌دار ریخته، در یخچال نگهداری و حداکثر در مدت دو روز آن را مصرف کنید.
 
موجی توصیه کرد: مردم هرگز تخم‌مرغ را برای نگهداری نشویند، زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد، ولی بسته‌بندی آن را ضدعفونی کنید.
 
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ در یخچال را صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۸۵ درصد دانست و گفت: گرمای بیش‌ازحد باعث تسریع در کاهش کیفیت تخم‌مرغ و افزایش سرعت فاسد شدگی آن می‌شود که این امر خود را با مخلوط شدن زرده و سفیده نشان می‌دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ دارای روزنه‌های بسیاری در سطح پوسته خود است و از این طریق قادر است بوی سایر مواد غذایی را به خود جذب کند، توصیه کرد: برای جلوگیری از این امر تخم‌مرغ‌ها را در بسته‌بندی خود در یخچال نگهداری کنید.
 
موجی درباره زمان نگهداری تخم مرغ هم گفت: همه مواد غذایی بایستی تاریخ‌مصرف مناسبی داشته باشند و تخم‌مرغ تازه را می‌توان حدود ۴ هفته در یخچال نگهداری کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر