شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۴۶۲۳
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۴

فکرشهر: مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید چین به‌طور مستقیم از او خواسته که اطمینان دهد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در این کشور ارائه نمی‌کند.

به گزارش فکرشهر از دیجیاتو، ایلان ماسک اخیرا در گفتگویی با نشریه فایننشال تایمز اعلام کرده که مسئولان دولت چین به‌طور مستقیم از او خواسته‌اند که از ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در این کشور خودداری کند. مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید پکن مخالفت خود را با عرضه استارلینک در اوکراین اعلام کرده و خواستار حصول اطمینان از بابت عدم فروش اینترنت ماهواره‌ای در چین شده است.

بر اساس مصاحبه ایلان ماسک با فایننشال تایمز، مشخص نیست که او با درخواست پکن موافقت کرده یا خیر، اما نقشه سرویس‌دهی استارلینک نشان می‌دهد که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای عرضه سرویس خود در چین ندارد. با این حال، مناطق مجاور مثل تایوان، مغولستان و ویتنام تحت عنوان «در انتظار دریافت مجوز رگولاتوری» فهرست شده‌اند.

با توجه به محدودیت‌های گسترده در زمینه دسترسی به اینترنت در کشور چین، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌تواند به یک روش مناسب برای دسترسی به اینترنت آزاد تبدیل شود. با این حال، به نظر می‌رسد که تلاش برای دور زدن این محدودیت‌ها از طریق ماهواره‌های اسپیس ایکس در نطفه خفه شده و این شرکت در صورت سرپیچی باید منتظر اقدامات متقابل از سوی پکن باشد.

این خبر نشان می‌دهد که با وجود ادعای ایلان ماسک مبنی بر اعتقاد به آزادی بیان مطلق، او چقدر در برابر فشارهای بین‌المللی آسیب‌پذیر است. تسلا در شانگهای چین کارخانه دارد و تاکنون بیش از 80 هزار خودرو در این کشور فروخته است. در نتیجه، ظاهرا او ترجیح می‌دهد تابع خواسته‌های پکن باشد تا بازار خود را در چین از دست ندهد و به کارخانه‌اش دسترسی داشته باشد.

ایلان ماسک چندی پیش اعلام کرده بود که به دنبال رفع بخشی از تحریم‌های فناوری آمریکا، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در ایران فعال می‌کند. با این حال، همان طور که در این مطلب توضیح دادیم، وصل شدن به این اینترنت مستلزم پیش‌نیازهایی است که کاربران در تمام کشورهای تحت پوشش این خدمات باید از آن‌ها برخوردار باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر