جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۲۴۶۴۵
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

فکرشهر: محققان در پژوهش تازه‌ای نشان داده‌اند که می‌توان از بازی کردن برای بهبود حافظه استفاده کرد. آن‌ها با آزمایش یک بازی موزیکال ریتمی روی افراد بین 60 تا 79 سال دریافته‌اند که تقویت حافظه کوتاه مدت از طریق بازی‌ها ممکن است.

به گزارش فکرشهر از دیجیاتو، پژوهشگران در مطالعه‌ای در خصوص تاثیر بازی‌ها، 47 نفر را در دو گروه تقسیم کردند. گروه اول یک بازی ریتمی به نام Rhythmicity و گروه دوم یک بازی واژه‌یابی معمولی را در 8 هفته روزانه به مدت 20 دقیقه انجام دادند.

در پایان تفاوت بین این دو گروه واضح بود. افرادی که Rhythmicity بازی کرده بودند، از طریق یک آزمایش تشخیص چهره نشان دادند که حافظه کوتاه مدت بهتری پیدا کرده‌اند. محققان می‌گویند: «همان‌طور که حدس زده می‌شد، فقط گروه گیم ریتمی از بهبود حافظه کوتاه مدت در تشخیص چهره بهره‌مند شدند، بنابراین شواهد نشان می‌دهد که تمرین ریتم‌های موزیکال می‌تواند برای پیشرفت در کارهای غیرموزیکال مفید باشد.»

ویژگی بازی Rhythmicity چیست؟

Rhythmicity توسط درامری به نام «میکی هارت» و دانشمندی به نام «آدام گزلی» ساخته شده و از سرنخ‌های بصری برای تمرین بازیکنان به منظور ریتم زدن استفاده می‌کند. آن‌چه این بازی را خاص می‌کند، قابلیت تطبیق‌پذیری آن است که باعث تغییر سطح دشواری بازی می‌شود و کمک می‌کند تا بازیکن به موقع بتواند مهارت‌های خود را پیشرفت دهد.

بررسی نوار مغزی شرکت‌کنندگان در حین تشخیص چهره‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بخش لوبول آهیانه‌ای برین بیشتر شده است. این بخش همان قسمتی که با دیدن، شنیدن و حافظه کوتاه مدت در ارتباط است.

افت قابلیت‌های شناختی معمولا با افزایش سن آغاز می‌شود، اما بازی‌ها می‌توانند به حفظ ظرفیت‌های مغزی ما کمک کنند. این محققان قبلا هم در سال 2013 نشان داده بودند که بازی NeuroRacer می‌تواند زوال قابلیت‌های ذهنی را کاهش داده، تمرکز را تقویت کند و کارکرد حافظه را بهبود دهد.

محققان می‌گویند: «این بازی‌ها همه دارای الگوریتم‌های تطبیقی و رویکردهای مشابهی هستند، اما فعالیت‌های بسیار بسیار متفاوتی را انجام می‌دهند. و با کمک همه آن‌ها نشان داده‌ایم که می‌توانیم توانایی‌های شناختی را در این سنین بهبود ببخشیم.»

نتایج پژوهش حاضر در مجله PNAS چاپ شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر