پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۰۰۶
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: در نیمه نخست امسال در مجموع یکهزار و ۱۵۶ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان وام ازدواج و فرزندآوری در این استان پرداخت شده است.

به گزارش فکرشهر، رقیه زنگنه نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: با پیگیری قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان بوشهر روند خوبی دارد، طوریکه مدت زمان انتظار برای دریافت این تسهیلات به کمتر از یک ماه رسیده است.

وی افزود: در این ارتباط در ۶ ماه نخست امسال هشت هزار و ۲۲۵ فقره تسهیلات فرزندآوری به ارزش ۳۵۸ میلیارد تومان به خانواده‌های دارای ۲ فرزند و بیشتر در استان بوشهر پرداخت شده است.

زنگنه نژاد اعلام کرد: یکی از مشکلات پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان بوشهر این است که نرخ باروری شهرستان‌های دیر و کنگان بر اساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲.۵ بوده است و بر اساس قانون این تسهیلات به این شهرستان‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما با توجه به اینکه در زمان حاضر این نرخ در هیچ‌یک از شهرستان‌های بوشهر بیش از ۲.۵ نیست، برای برطرف کردن این مشکل با وزارت کشور و کمیسیون جوانی جمعیت مکاتبه شده و امید است که این مساله برطرف شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر افزود: یکی دیگر از وظایف بانک‌ها در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، پرداخت به موقع تسهیلات ازدواج است که در سه ماه گذشته زمان انتظار برای دریافت این تسهیلات در استان بوشهر بسیار کمتر شده است.

زنگنه نژاد اضافه کرد: در نیمه نخست امسال در مجموع ۷۹۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به ۶هزار و ۲۹۲ نفر پرداخت شده است.

ایجاد ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در بوشهر

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای حمایت از ازدواج جوانان، گفت: دانشگاه‌های استان بوشهر تا کنون خوابگاه متاهلی نداشتند اما امسال با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه خلیج فارس و پایگاه دریایی ارتش در این استان، ۲۰۰ واحد مسکونی در این پایگاه که بدون استفاده مانده بود به خوابگاه متاهلی اختصاص داده شد.

زنگنه‌نژاد اضافه کرد: این واحدهای مسکونی پس از تجهیز در اختیار دانشجویان متاهل دانشگاه خلیج فارس قرار می‌گیرد.

چهار طرح مردم نهاد برای همراهی با قانون جوانی جمعیت

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای ازدواج آسان و آگاه‌سازی جامعه از بندهای قانونی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،  ادامه داد: بر اساس قانون دستگاه‌های تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی موظف هستند ۳۰ درصد از بودجه فرهنگی خود را برای فعالیت در حوزه جمعیت به سازمان‌های مردم نهاد اختصاص دهند.

وی یادآور شد: این موضوع در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر طرح بحث شد و قرار است این دستگاه‌های پیوست فرهنگی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خود را ارائه کنند.

زنگنه نژاد بیان کرد: علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تبلیغات محیطی جوانی جمعیت، اکنون چهار طرح نیز از سوی سازمان‌های مردم نهاد بومی در این زمینه ارائه شده است.

وی عنوان کرد: طرح پیشگیری از سقط جنین از سوی سمن نفس، تشکیل یک هسته مردمی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای رفع مشکل ناباروری با استفاده از رحم اجاره‌ای، طرح پیشگیری از سقط کانون سلامت رضوی که با همکاری پزشکان، ماماها، بهزیستی بوشهر و سامانه تلفنی ۱۴۸۰ اجرا می‌شود و استفاده از جبهه فرهنگی مردمی انقلاب برای اطلاع‌رسانی آخرین مواد قانون جوانی جمعیت به مردم از طرح‌هایی است که قرار است با کمک گروه‌های مردم نهاد در استان بوشهر اجرا شود.

حمایت‌های بهداشتی و درمانی برای حمایت از خانواده

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر در ارتباط با مصوبه‌های قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان بوشهر، گفت: بر این اساس اداره کل بیمه سلامت این استان با مراکز باروری و ماماها قرارداد امضا کرده است و بیمه شدگان این بیمه که بخش بالایی از آنها رایگان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

زنگنه نژاد افزود: بیمارستان شهدای خلیج فارس نیز بستر ارائه خدمات ناباروری و مامایی بخش خصوصی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند از تعرفه دولتی استفاده کنند.

تصویب ۳۱ مصوبه در قرارگاه جوانی جمعیت استان بوشهر

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: قرارگاه جوانی جمعیت استان بوشهر تا کنون ۲بار تشکیل جلسه داده و حاصل کار آن ۳۱ مصوبه بوده است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر این قرارگاه در شهرستان‌های دهگانه و دستگاه‌های هدف استان بوشهر تشکیل شده است و هرکدام از یک تا سه بار تشکیل جلسه داده‌اند.

زنگنه‌نژاد تاکید کرد: بازرسی این قرارگاه نیز برای نظارت بر نحوه انجام وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال قانون جوانی جمعیت فعال است و قعالیت‌های صورت گرفته در سطح استان را ارزیابی می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر