پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۱۷۰
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما از میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، حسین امیرعبداللهیان در مستند «میدان دیپلماسی» که عصر روز سه‌شنبه از شبکه یک سیما با محوریت بررسی عملکرد وزارت خارجه در 13 ماه گذشته پخش شد، در بخشی از سخنان خود در این مستند با اشاره به مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها اظهار کرد: یکی از مشکلات در برجام این است که آنچه که مربوط به تعهدات هسته‌ای ماست در این توافق روشن است ولی موضوع لغو تحریم‌ها که منافع ما در آن است به این روشنی نیست.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات احیای برجام شاهد پیشرفت‌هایی به صورت نسبی بوده‌ایم، اظهار کرد: فرسایشی شدن مذاکرات به خاطر رفتارهای طرف‌های مقابل است. ما دارای صبر راهبردی و استراتژیک هستیم. از میز مذاکره فاصله نگرفته و نخواهیم گرفت و اگر در سه موضوع باقیمانده ادبیات و محتوایی که مد نظر ماست و خارج از زیاده‌خواهی های آمریکاست، مورد توافق طرف آمریکایی قرار بگیرد پنج کشور دیگر آمادگی دارند که نسبت به رسیدن به نقطه توافق حرکت کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما حاضر به هر توافقی توأم با هر خسارتی نیستیم، اظهار کرد: ما به دنبال توافقی هستیم که منافع کشور و مردم ایران تامین شود. وقتی به برجام برمی‌گردیم باید سطح قابل قبولی از تضمین‌ها در دست ما باشد که ملت ما از منافع اقتصادی برجام سود ببرند.

وزیر خارجه ادامه داد: در هر نقطه‌ای از توافق و عدم توافق باشیم برای ما یک موضوع اصل است و آن تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و گره نزدن اقتصاد کشور به موضوع برجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای گسترش تعامل با همسایگان افزود: ما گسترش تعامل با همسایگان و کشورهای آسیایی را به عنوان یک اولویت انتخاب کرده‌ایم و در همین چارچوب حجم تجارت خارجی کشور با این کشورها رشد چشمگیری داشته است.

امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست ایران در ارتباط با جنگ اوکراین افزود: ما بر موضع پایان جنگ و برقراری آتش‌بس بین دو کشور روسیه و اوکراین تاکید داریم و در همین راستا تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین به برگزاری پنج دور گفت‌وگو بین تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: چندی پیش مقامات سعودی به ما اعلام کردند که در سطح سیاسی گفت‌وگوها بین دو کشور برقرار شود و ما امیدواریم که اجرای هر چه زودتر توافق‌هایی که بین دو کشور در دور پنجم مذاکرات انجام شده است زمینه و مسیر را برای گفت‌وگوهای سیاسی و آشکار بین دو کشور و بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه پرونده ترور سردار سلیمانی از سوی وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوطه از بعد سیاسی، حقوقی و بین‌المللی پیگیری می‌شود، ادامه داد: زمانی که سردار عزیز، سردار سلیمانی ترور شدند ایران، آمران و عاملان شناسایی شده این جنایت را در بلک لیست قرار داد.

وی در این ارتباط افزود: چند ماه پیش در جریان مذاکرات برجام این انتظار از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد که ما این 60 نفر را که در بلک لیست قرار داده‌ایم از لیست خارج کنیم که ما تاکید کردیم که این انتظار و توقع بی‌جایی است. این موضوع خط قرمز ماست و پرونده شهید سلیمانی قابل معامله نیست.

امیرعبداللهیان همچنین در این مستند تلویزیونی با اشاره به اقدام برخی از کشورهای عربی منطقه جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته اظهار کرد: تردید نداریم که در آینده‌ای نه‌چندان دور این چند کشور عربی محدود، چاره‌ای جز تجدیدنظر و بازگشت به حالتی که صهیونیست‌ها را دوست خود ندانند، نخواهند داشت و ما شاهد این خواهیم بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین به برگزاری نشست سران آستانه در تهران در چند وقت پیش در تهران و سفر پوتین و اردوغان به ایران اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست آستانه در آن مقطع زمانی مورد نظر، تصادفی نبود و این نشست با هدف دستاوردهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دستاوردهای دو جانبه برگزار شد.

وزیر امور خارجه همچنین در بخش دیگری از این مستند اعلام کرد: پیش نویس قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس، قوه قضاییه و وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوطه آماده شده و بعد از ارائه به جلسه هیات دولت باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وی همچنین در سخنان خود در این مستند تلویزیونی تاکید کرد: ما تلاش کرده‌ایم که هیچ تریبون بین‌المللی را خالی نگذاریم و در مجامعی همچون مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس امنیتی مونیخ، اجلاس دائوس و دیگر کنفرانس‌های شناخته شده، مشارکت داشته باشیم و از فرصت پیش آمده برای اعلام مواضع‌مان استفاده کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر