پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۲۲۴
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۳

فکرشهر» سرلشکر باقری گفت: همه اتفاقاتی که در جهان امروز مشاهده ّمی‌کنیم بیانگر جهانی است که بشارت آن داده می‌شود و روزبه‌روز فرآیند قدرت‌گیری جهان اسلام و ایران اسلامی و تضعیف جبهه استکبار را شاهد هستیم.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» در آیین افتتاحیه اولین دوره دفاع ملی سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۲ که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به چهل و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و ملت عزیز ما به برکت خون شهدا با رهبری بی‌نظیر و ارزشمند امامین انقلاب اسلامی توانسته‌اند حوادث، مشکلات و تحریم‌های فراوانی را پشت سر بگذارند و ضمن دست و پنجه نرم کردن با مسائل مختلف این مسیر سخت و پر مانع را با موفقیت ادامه دهد.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه وضعیت امروز کشور نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، گفت: ایران اسلامی امروز در ابعاد مختلف علمی، صنعتی، فناوری، حوز‌های زیرساختی، توسعه انسانی، توسعه شخصیت، توسعه دانش و افزایش جایگاه زنان در جامعه و همچنین در بخش‌های دفاعی ـ امنیتی، به جایگاه قابل توجهی دست یافته است که آن را از گذشته متمایز می‌کند.

سرلشکر باقری با اشاره به ساختار و سازمان ارتش و نیرو‌های مسلح در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما ارتشی را تحویل گرفتیم که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات آن از خارج تأمین می‌شد و آموزش‌های آن نیز در خارج از کشور برگزار می‌شد و همچنین رده‌های راهبردی و مهارت افزایی آن بر عهده مستشاران بیگانه بود. ارتشیان ما آن روز حتی حق ورود به بسیاری از حوزه‌های تخصصی را نداشتند، اما امروز به‌حمدلله از نیروی مسلحی برخورداریم که بیش از ۸۵ درصد تجهیزات خود را به دست متخصصان جوان و کارشناسان داخلی تولید می‌کند و مهمتر از آن اینکه نرم افزار مورد نیاز خود را نیز در داخل تدوین می‌کند.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی با شناخت دقیق تهدیدات، فرصت‌ها و راهبرد‌های ملی، راهبرد‌های نظامی، سیاستها، خط مشی‌ها، نقشه راه ها، آیین نامه ها، دکترین‌ها را به شکل بومی در داخل کشور تهیه و تدوین و اجرا می‌کند و در روند اجرا بازخورد می‌گیرد و روند‌ها را اصلاح و به روز رسانی می‌کند تا نتایج مورد نظر دست یابد.

وی با اشاره به جایگاه نیرو‌های مسلح در ایجاد امنیت پایدار در سرتاسر کشور، خاطرنشان کرد: کشور ما امروز با لحاظ مواجه با تهدیدات در سطح جهان در بالاترین رتبه قرار دارد و به واقع با انواع توطئه‌های دفاعی ـ امنیتی از سوی استکبار جهانی مواجه است؛ اما با همه این‌ها در اوج تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی توانسته است برای ملت خود بازدارندگی پایدار ایجاد کند، به نحوی که تمام فعالیت‌های کشور با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به آینده در حال انجام است.

سرلشکر باقری تاکید کرد: امروز هیچ شرکت یا بخش خصوصی نیست که بگوید به خاطر ترس از تهدید نظامی امکان اقدام عمرانی و اقتصادی و... را حتی در نقاط مرزی ندارد، و این اطمینان و امنیت پایداری که در سرتاسر کشور برقرار است به واسطه حضور سلحشورانه نیرو‌های مسلح است. سامانه‌های امنیتی ما امروز با وجود تمامی توطئه‌ها و جاسوسی‌ها و مسائلی که از سوی دشمنان قسم خورده ایجاد می‌شود، امنیتی مثال‌زدنی را در سطح کشور ایجاد کرده است که باید قدردان آن باشیم.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه دنیای امروز از جهان تک قطبی گذر کرده است، افزود: کشور آمریکا که طی یک دوره‌ی چهل ساله جنگ سردی که با بلوک شرق داشت، توانست این کشور را تجزیه و به چند کشور تقسیم کند امروز خود اذعان دارد که جهان امروز و آینده، جهان تک قطبی به رهبری آمریکا نیست و اکنون در جهانی چند قطبی به سر می‌بریم که آمریکا یکی از قدرت‌های آن است و جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت مسلم منطقه‌ای و یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در بسیاری از فرایند‌ها در حال نقش آفرینی است.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در همین دوره تاریخی با جسارتی که انقلاب اسلامی در جهان ایجاد کرده است قدرت‌های دیگری نیز سر بر آورده و در برابر آمریکا و استکبار جهانی ایستاده اند؛ چرا که جهان امروز دیگر جهان ۴۴ سال پیش نیست و جهان آینده نیز جهانی خواهد بود که استکبار در آن ضعیف‌تر شده و مستضعفین و مسلمانان به جایگاه حقیقی خود خواهند رسید. البته هر از گاهی شاهد وقایعی در مناطقی از جهان و منطقه خودمان هستیم که بخشی از آن متاثر از انقلاب اسلامی است و بخشی دیگر نیز مربوط به فرآیند‌های دیگری است که انقلاب اسلامی در آن تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: قدرت‌گیری چین، سربرآوردن روسیه از دوره انزوا و غرب گرایی بی‌فایده، شکست‌های پی در پی آمریکا در افغانستان و عراق و تخلیه منطقه، سربرآوردن یمنی که با دست خالی در برابر هم پیمانان آمریکای جنایتکار و تا بن دندان مسلح ایستاده است. همه این اتفاقاتی که در جهان امروز مشاهده ّمی‌کنیم بیانگر جهانی است که بشارت آن داده می‌شود و روزبه‌روز فرایند قدرت‌گیری جهان اسلام و ایران اسلامی و تضعیف جبهه استکبار را شاهد هستیم.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در خصوص حوادث و اغتشاشات اخیر بیان داشت: البته حوادثی از این قبیل از سوی دشمنان زخم خورده از نظام اسلامی کاملا قابل پیش بینی است؛ چراکه قدرت‌هایی که بیش از دو قرن تلاش کرده اند تا جهان را به طور کامل در اختیار داشته باشند و شوروی سابق و همپیمانانش را در همین راستا بر زمین کوبیده اند و انتظار داشتند که جهان را به عنوان غنیمت این مبارزه به اختیار بگیرند، امروز به وضعیتی افتاده اند که باید یک جهان چند قطبی را بپذیرند و همه این‌ها را از چشم انقلاب اسلامی می‌بینند پس باید با آن دشمنی سختی داشته باشند و با توطئه افکنی و بهره گیری از ابزار‌های مختلف به مقابله با آن بپردازند.

وی با اشاره به ضرباتی که آمریکا و اذناب منطقه‌ای اش از انقلاب اسلامی دریافت کرده اند، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی در موارد متعددی آمریکا و همپیمانانش را شکست داده که در این رابطه می‌توان به محو داعش از منطقه و شکست همپیمانانشان اشاره کرد که البته این روند ادامه دارد و آن‌ها این را تحمل نمی‌کنند؛ از اینرو طبیعی است که زمینه سازی کنند و از هر فرصتی سواستفاده و بر حوادث ساختگی و دورغ پردازانه موج سواری کنند و از تمام امکانات اقتصادی، سیاسی، امنیتی، جاسوسی، رسانه‌ای و فضای مجازی بهره گیری کرده و بر طبل اغتشاشات بکوبند و کشور را به روز‌های سیاه گذشته برگردانند که البته این جریان با توجه به رهبری حکیمانه فرمانده معظم کل قوا، بصیرت مردم و نیرو‌های مسلح پای کار کشور هیچ گاه محقق نخواهد شد. قطعا آینده این کشور آینده‌ای روشن و با پیشرفت و توسعه توامان خواهد بود.

سرلشکر باقری تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده اند دست یابی به آرمان‌ها و اهداف متکی بر علم، دانش و پژوهش است مسلما مهمترین ارکان پیشرفت کشور بر پایه علم، دانش و فناوری استوار است ما باید برایِ قوی ماندن دانش خود را در زمینه‌های مختلف توسعه دهیم و در کنار آن ایمان اعتقاد و بصیرت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در پیشرفت و توسعه و توان افزایی ملی، عنوان کرد: امروز مسئولیت توسعه دانش و پژوهش در کشور بر عهده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های از جمله مراکز علمی و پژوهشی نیرو‌های مسلح است؛ دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح مسئولیت اساسی و ماموریت بزرگی را عهده دار است و باید همچون گذشته در مسیر رشد و توسعه گام‌های بلندی بردارد.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به آغاز اولین دوره دفاع ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی، تصریح کرد: آغاز دوره دفاع ملی از اقداماتی است که بر پیشرفت‌های علمی این دانشگاه خواهد افزود این دانشگاه در تعدد موضوعات پژوهشی، در تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان دکترا و ارائه رساله‌های ارزشمند نیاز‌های امروز و آینده نیرو‌های مسلح را با پژوهش‌های راهبردی و کاربردی تامین می‌کند و گامی که امروز با حضور و جدیت شما دانشجویان برداشته می‌شود، گام جدیدی است که می‌تواند بر جایگاه و ارزش و کارکرد این دانشگاه بیفزاید.

سرلشکر باقری ادامه داد: دوره دفاع ملی دوره فوق العاده مهمی است و برای ما که در نیرو‌های مسلح دارای سازمان‌های متعددی هستیم که هر کدام ماموریت‌های متنوعی را عهده دارند می‌تواند زمینه ساز تحقق هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر در مسیر اجرای ماموریت‌های متعدد و تنوع باشد. همانطور که می‌دانیم ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و بسیاری از بخش‌های کشوری مرتبط با امنیت ملی مسئولیت‌های متنوع و ماموریت‌های متعددی را عهده دار هستند.

وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از ویژگی ممتاز و مجرب بودن برخوردار هستند، گفت: بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌های کشور دوره‌های تخصصی دکترا را می‌گذرانند در شرایطی که حتی یک روز کار اجرایی نکردند و دائماً درس و مبانی نظری را یاد گرفته و وقت خود را در کارگاه و آزمایشگاه‌ها گذرانده اند؛ اما به واقع صحنه عمل را تجربه نکرده اند. در صورتیکه دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی در طول هفته، ۴ روز کار اجرایی می‌کنند و یک الی دو روز را در این محل به دانش و پژوهش می‌پردازند که این خود نعمت بزرگی است و باعث می‌شود هر دو جنبه نظری و عملی به طور توامان داشته باشند.

سرلشکر باقری در ادامه به آسیب شناسی بهره گیری از رویکرد یک سویه صرفا علمی، پرداخت و افزود: کسی که صرفاً در کار علمی قرار می‌گیرد به واقع فردی ذهنی و ایده آل گرا بار می‌آید که فکر می‌کند هر آنچه که در کتاب خوانده و استاد در کلاس درس گفته قابل عمل است؛ اما همین فرد هنگامی که به صحنه عمل روی می‌آ‌رود می‌بیند آنچه که یاد گرفته است با آنچه که باید در عرصه عمل پیاده اسزی کند زمین تا آسمان متفاوت است و در مقابل نیز ممکن است عده‌ای صرفاً کار اجرایی کنند و از دانش روز بی بهره باشند که البته آن‌ها نیز در معرض آموزه‌های تجربی و محدودیت موضوع و جغرافیای محدود قرار می‌گیرند و طبیعتاً امکان هماهنگ سازی فعالیت‌ها و بررسی شاخص‌ها و مولفه‌های موثر بر روند رو به پیشرفت و توسعه را نخواهند داشت.

وی بیان کرد: برای تعقیب یک راهبرد بزرگ در جهت دستیابی به اهداف بلند نظام و نیرو‌های مسلح باید دو مجموعه را با هم در اختیار داشت یعنی هم در صحنه اجرا و بررسی مشکلات اجرایی و موانع و تهدیدات پیشرو قرار گرفت و هم بر پایه مبانی علمی و نظری رویکرد عمیق و گسترده‌ای به موضوع داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر