شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۵۲۷۴
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

فکرشهر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت تشویق در حوزه پژوهش و فناوری گفت: قوانین و مقررات پژوهش و فناوری باید ترغیبی و تشویقی و حمایتی باشد و استادان فعال در این زمینه تقدیر شوند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز چهارشنبه در پنجاه و هفتمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری با اشاره به سخنان دیروز رییس جمهوری در جمع نخبگان یعنی دانشگاه پیشرو و دانشگاه های پیرو، اظهار داشت: باید دانشگاه پیشرو باشیم.

وی ادامه داد: معاون پژوهشی باید با تعامل با رییس دانشگاه و معاون مالی دانشگاه منابع مالی را برای پژوهش جذب کند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در بودجه سال آینده بودجه بخش پژوهش در دانشگاه را از بودجه کل دانشگاه مستقل کنیم تا از بودجه پژوهش برای دیگر بخش ها هزینه نشود.

وی با تاکید بر بیمه پژوهش و فناوری گفت: این موضوع در آیین نامه دانش بنیان وزارت علوم لحاظ شده و بیمه مرکزی مسئول است که سازوکارهای آن را تدوین کند تا عملیاتی شود.

زلفی گل گفت: در جلسه بعدی نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها از ۱۴ نفر شامل ۶ نفر از روسای پارک های علم و فناوری و هشت نفر از معاونان پژوهشی برتر دانشگاه ها تقدیر می شود. همین کار را برای روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها انجام دادیم.

پیگیری امریه پسادکتری

وی با اشاره به تعامل با ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: بر اساس تعامل با ستاد کل قرار شد امریه پسادکتری و امریه سربازی در پارک های علم و فناوری را ستاد کل نیروهای مسلح از مقام معظم رهبری کسب کنند. همچنین قرار شد در هر دانشگاه یک نماینده ستاد کل نیروهای مسلح حاضر باشد تا قراردادها با نیروهای مسلح و کارهای پژوهشی را پیگیری کند.

زلفی گل تاکید کرد: همچنین بنا شد برای رساله های دکتری و پایان نامه دکتری اگر با نیازهای بخش نیروهای مسلح مرتبط بود، کسری خدمت دریافت کند.

وزیر علو م گفت: رتبه علمی کشور در منطقه اول و در دنیا پانزدهم است و با تلاش دانشگاهیان شاهد ارتقای آن خواهیم بود.

وی با اشاره به ماموریت معاونت پژوهشی گفت: در راستای مرجعیت علمی، مجلات علمی باید در پایگاه های داده بین المللی قرار گیرد. براساس آمار ۲۰ مجله در مدت یک سال در نمایه بین المللی قرار گرفته است. طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب ۱۰۱ مجله نمایه شده بود و در ۱۴ماه دولت سیزدهم ۲۰مجله نمایه شده است.

زلفی گل در توضیح اهمیت این امر اظهار داشت: این مقالات به جمع مقالات ایران اضافه شده و رتبه ایران را ارتقا داده و موجب رشد علمی نویسندگان هم می شود.

کمک ۱۰۰ میلیون تومانی به مجلات ارتقایافته

زلفی گل خطاب به معاونان پژوهشی دانشگاه ها گفت: برای ارتقای مجلات علمی برنامه داشته باشید. در سال گذشته به مجلات ارتقا یافته که در نمایه های بین المللی مانند اسکوپوس نمایه شدند، کمک ۱۰۰میلیون تومان تومانی شده است. سردبیران و مدیر مسئولان مجله هم پایه تشویقی دریافت می کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: مدیران مسئول و سردبیران مجلاتی که نرخ تاثیر بالا داشته باشند، پایه تشویقی بیشتری دریافت می کنند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نسبت به دانشگاه ها دید ویژه ای داشته و رییس جمهور هر ماه یک جلسه با دانشگاهیان و در دانشگاه ها داشته است، این فرصت استثنایی برای وزارت علوم است که باید از آن استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به دنبال اعتبارات برای تجهیز آزمایشگاه دانشگاه ها هستیم، تا حد خوبی پیش رفته ایم، ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

زلفی گل تصریح کرد: نگرشی نوین به نظام سنجش در آموزش پژوهش و فناوری و نوآوری داریم. پایه های تشویقی جدید مصوب یکی از راه های اجرای این نگرش نوین است و عضو هیات علمی براساس میزان تلاش خود می تواند از پایه های تشویقی بهره مند شود. همه جوانب فعالیت آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و غیره دیده شده است که باید این پایه های تشویقی معرفی شود.

وی افزود:‌ برای مرحله استاد تمامی چهار پایه تشویقی در نظر گرفتیم. برای رسیدن به استاد ممتازی یعنی اگر کسی ۱۰ سال سابقه دارد و فعال باشد، می تواند پایه تشویقی قابل‌ توجه و افزایش حقوق ثابت را دریافت کند.

وزیر علوم اظهار داشت: آیین نامه حمایت از دانش بنیان ها که در وزارت علوم تدوین شده، فرصت خوبی در اختیار دانشگاه ها قرار می دهد.

زلفی گل خطاب به معاونان دانشگاه ها گفت: از طریق روسای دانشگاه ها با استانداران، فرمانداران، شهرداران محل دانشگاه خود ارتباط گرفته و از توانایی آنها استفاده کنید.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: برای نمونه در جلسه ای با استاندار تهران، خواستیم با توجه به کمک های ریاست جمهوری در سفرهای استانی به دانشگاه های مختلف، مبلغی را هم به دانشگاه های تهران کمک کنند که هزار میلیارد تومان کمک برای دانشگاه های تهران تخصیص یافت.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست دو روزه با حضور معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری بیانیه ای در ۱۳ بند صادر و بر نگهداشت نخبگان، تامین مالی پایدار پژوهش و فناوری، نمایه سازی نشریات علمی در نمایه های بین المللی، ارتقای توان دانش آموختگان نیازمند برنامه های مستمر، رفع موانع صدور گواهی های مفاصا حساب و نهایی کردن بیمه در فعالیت های پژوهشی و فناوری، تدوین روش ها و آیین نامه های تشویقی در دستگاه های اجرایی، هدفمندسازی پژوهش های تحصیلات تکمیلی تاکید شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر