جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۲۸۲
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

فکرشهر: طبق قوانین جدید اعلام شده از سوی طالبان، دانشجویان زن افغان اجازه ندارند در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا از بی‌بی‌سی، پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان شرایط آموزش عالی در این کشور دچار محدودیت‌های بسیاری شده و دانشگاه‌های افغانستان با فضای خاصی روبه‌رو شدند. در این میان، زنان افغان بیشترین آسیب را دیدند و بسیاری از آنها از تحصیل بازماندند.

طالبان به تازگی قوانین جدیدی ایجاد کرده و اعلام کرده که دانشجویان زن اجازه تحصیل در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی را ندارند. این شرایط جدید سبب شده ناراحتی دانشجویان زن از این قوانین، مجددا افزایش یابد.

فاطمه یکی از دانشجویان افغان در واکنش به این قانون جدید گفت: با امید فراوان کنکور دادم، اما وقتی برگه انتخاب رشته را دیدم، نتوانستم رشته مورد علاقه‌ام را پیدا کنم.

این جوان ۱۹ ساله، دانش آموز اهل "ولایت لغمان" در شرق افغانستان است و علاقه داشته در رشته روزنامه‌نگاری فعالیت کند که با قانون جدید طالبان اجازه چنین کاری را ندارد.

وی گفت: آرزو داشتم خبرنگار شوم. می‌خواستم در رادیو و تلویزیون کار کنم. می‌خواهم برای حقوق زنان مبارزه کنم.

یک سال پس از ممنوعیت بیشتر دختران نوجوان از رفتن به مدرسه، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را در مورد رشته‌هایی که زنان می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی ثبت‌نام کنند، اعمال می‌کند. طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در اوت ۲۰۲۱، دختران را از تحصیل در دبیرستان منع کرد.

طالبان اعلام کرده که باید «محیط اسلامی» صحیحی برای ورود دختران بزرگ‌تر به مدارس ایجاد شود، اما با گذشت بیش از یک سال از بازگشت آنها به قدرت، این اتفاق هنوز در اکثر استان‌های افغانستان رخ نداده و محیط مورد علاقه آنها ایجاد نشده است.

گفته‌شده در یک دانشگاه در افغانستان، زنان مجاز به شرکت در رشته‌هایی مانند روزنامه‌نگاری، کشاورزی، دامپزشکی، مهندسی یا اقتصاد نیستند. این در حالی است که استادان دانشگاه که بر آزمون ورودی دانشگاه‌های افغانستان نظارت دارند، تأیید کردند که پسران اجازه دارند هر رشته‌ای را که می‌خواهند را انتخاب کنند.

تحصیل در علوم دامپزشکی، مهندسی، اقتصاد و کشاورزی برای زنان در سراسر کشور ممنوع به نظر می‌رسد، همچنین فرصت تحصیل در روزنامه‌نگاری بسیار نیز محدود است؛ اما در برخی دانشگاه‌ها تحصیل در رشته‌های پزشکی، پرستاری، علوم تربیتی و علوم انسانی برای دانشجویان زن مجاز است.‌

مقامات افغانستان انتظار دارند امسال ۱۰۰ هزار متقاضی از جمله ۳۰ هزار زن در امتحانات ورودی دانشگاه در افغانستان شرکت کنند.

سال تحصیلی افغانستان از ماه مارس یا اوت آغاز می‌شود. معمولا دو تا سه ماه نیز طول می‌کشد تا نتایج کنکور اعلام شود. اکنون با بازگشت طالبان به قدرت، هیچ کس مطمئن نیست که نتایج کنکور چه زمانی منتشر خواهد شد.

فعالان آموزش عالی می‌گویند که تعداد دانش‌آموزان دختر متقاضی ورود به دانشگاه در افغانستان در سال‌های آینده به شدت کاهش خواهد یافت، مگر اینکه طالبان مکتب‌های متوسطه را برای دختران بین کلاس ۶ تا ۱۲ بازگشایی کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر