جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۸۹۷
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۸

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: این استان با ثبت به موقع نزدیک به ۱۰۰ درصدی وقایع حیاتی در ۲ تا سه سال اخیر، از استان‌های پیشرو کشور است.

به گزارش فکرشهر، اسکندر پاسالار روز جمعه درگفت وگو با ایرنا  بیان کرد: در ثبت ولادت هدف کشوری تعیین شده ثبت به موقع ۹۷ درصد وقایع است که در استان بوشهر  امسال ۹۹.۶ درصد موارد در مهلت ۱۵ روزه خود ثبت شده است.

وی افزود: در زمینه ثبت وقایع وفات نیز هدف ۹۴ درصدی در کشور تعریف شده است که این میزان در بوشهر ۹۹.۸ درصد است.

پاسالار عنوان کرد: این عملکرد نشان دهنده همکاری خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی، تامین اجتماعی، نیروی انتظامی، پزشک قانونی و دیگر دستگاه های مرتبط است.

کاهش چشمگیر میزان فوت در نیمه نخست امسال

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اعلام کرد: میزان فوت در این استان در ۶ ماهه نخست ۹۹ نسبت به ۹۸ افزایش ۳۰.۱ درصدی داشته و این روند افزایشی در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته و به ۳۲ درصد رسیده است که متاثر از مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا است.

وی ادامه داد:  آمارها در ۶ ماهه نخست امسال  کاهش ۳۴ درصدی فوت را نشان می‌دهد که انقلابی عجیب به شمار می‌رود و مهمترین عامل در کاهش مرگ و میر  را می‌توان اقدامات خوب دولت در واکسیناسیون کرونا و پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آن دانست.

پاسالار با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش فوت در استان بوشهر در برازجان با ۴۱ درصد کاهش به ثبت رسیده، پیش بینی کرد: با توجه به روند کاهشی وفات احتمالا این روند تا پایان سال نیز ادامه دارد.

وی افزود: میانگین سن فوت در این استان نسبت به سال قبل کمتر شده و در حالی که سال گذشته ۶۴.۸ بوده، امسال به ۶۳.۹ رسیده که نیاز به پژوهش است.

پاسالار عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد که مردم کنگان کمترین طول عمر و دشتی و دشتستان بیشترین طول عمر را دارند.

وی با اشار به اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی، تاکید کرد: لازم است آرامستانها در روستاها حتما یک متولی و دفتر داشته باشند تا اطلاعات فوت مشخص باشد و این وقایع به موقع ثبت شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: در حوزه ولادت در ۶ ماه نخست  ۹۹ نسبت به ۹۸ میزان ۵ درصد کاهش داشته و در ۶ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ به منفی ۱۰ و نیم رسیده است اما این شاخص در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کاهش ۶.۹ درصدی رسیده است.

پاسالار عنوان کرد: از اواخر سال گذشته و پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، کاهش ولادت، حدود ۴ درصد کمتر شده و امیدواریم این کاهش تا پایان سال ادامه داشته باشد و به ۲ برسد که در این صورت به هدفی که دنبال می‌کردیم خواهیم رسید.

وی افزود: تغییر رویه پیشین مبنی بر ثبت واقعه ولادت روستاهای نوار ساحلی تنگستان در بوشهر، سبب شده است که در نیمه نخست امسال آمار میزان ولادت این شهرستان افزایش خوبی داشته باشد و گناوه و دیلم رشد حداقلی جمعیت را در این مدت داشته‌اند.

پاسالار ادامه داد: میانگین سن مادران در تولد نخستین فرزند شاخصی مهم است که امروز مورد توجه هم جامعه شناسان وهم جامعه پزشکی قرار گرفته است و میانگین کشوری این شاخص ۲۷ سال و ۴ ماه و در بوشهر ۲۷.۲ بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش سن مادران، امکان زمان ممکن برای فرزندآوری را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: در نیمه نخست ۱۴۰۱ بالاترین میانگین سن مادران در تولد نخستین فرزند مربوط شهرستان بوشهربا ۲۸.۴ و کمترین سن مربوط به شهرستان عسلویه با ۲۵.۷ سال است.

روند کاهش ازدواج در استان بوشهر در نیمه نخست امسال نگران کننده نیست

پاسالار بیان کرد: میزان ازدواج در استان بوشهر در نیمه نخست سال ۹۹ نسبت به ۹۸  رشد ۳.۳ درصدی داشت اما این میزان در ۶ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به  ۹۹ کاهش۸ درصدی داشته است و در نیمه نخست امسال نیز این کاهش به منفی ۹.۶ رسیده است.

وی اظهار کرد: با این وجود این رقم نگران کننده نیست چرا که در ۶ ماهه اخیر ماه رمضان و محرم و صفر قرار داشته که بنا به اعتقاد و عرف مردم در این ماه ها ازدواجی رخ نمی دهد و پیش بینی می‌شود که این کاهش تا پایان سال به منفی ۲ برسد.

پاسالار یادآورشد: ازدواج در شهرستان جم بیش از ۱۷ درصد رشد داشته و در دیلم بیشترین کاهش را داشته ایم که تا اندازی بسته به جمعیت کم این شهرستان است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: آمارها در شاخص طلاق نشان دهنده افزایش هشت درصدی در نیمه نخست ۹۹ نسبت به ۹۸ بوده و این روند در ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته اما در نیمه نخست ۱۴۰۱ به منفی ۳.۳ دهم رسیده و امیدواریم این بهبود تا پایان سال پایدار باشد.

وی یادآورشد: البته آمار ازدواج و طلاق ۲ شاخصی است که برای استناد باید در مدت زمان یکساله محاسبه شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر