جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر:
کد خبر: ۱۲۶۱۹۸
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰

فکرشهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نسبت به خرید و مصرف مرغ زنده هشدار داد و گفت: تداوم این مساله می‌تواند سلامتی شهروندان را به خطر بیاندازد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، مرتضی بحرانی روز سه‌شنبه ۱۰ آبان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد:  تب مالت یا بروسلوز یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام است که از طریق حیوانات آلوده و فرآورده‌های آن‌ها منتقل می‌شود؛ میانگین بروز این بیماری در کشور ۲۰ نفر از هر صد هزار نفر و در استان بوشهر ۲.۳ نفر در صد هزار نفر است.

وی تصریح کرد: بیماری cchf یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله کنه به انسان منتقل می شود؛ گرما و رطوبت هوا در استان بوشهر شرایط را برای انتقال این بیماری فراهم می‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر  با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد: از آنجا که کشور و استان بوشهر در طول سالهای مختلف به دلیل اینکه در خط سیر مهاجرت پرندگان قرار داشته با این بیماری درگیر بوده است.

بحرانی با اشاره به وفور واکسن مورد نیاز پرندگان و حیوانات در استان بوشهر یادآور شد: تاکنون سه میلیون و ۱۹۰ هزار نوبت واکسن در این استان به ۷۵۰ هزار دام ثابت و ۴۰۰ هزار دام عشایر تزریق شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت پرورش طیور استان بوشهر ۲۴ میلیون قطعه بوده است، اظهار کرد: ۲۰۷ واحد پرورش طیور، یک واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۴۰هزار قطعه، یک واحد مرغ مادر با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه و یک واحد جوجه کشی با ظرفیت هفت میلیون قطعه در استان فعال هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه ۳۵۰ هزار قطعه طیور در در روستاهای این استان وجود دارد، افزود: امسال طرح جهاد دامپزشکی در نظر دارد واکسیناسیون را به‌طور جدی در روستاهای دور افتاده و صعب العبور دنبال کند.

بحرانی با بیان اینکه تعداد واحدهای پرورش طیور در سال ۱۴۰۰ از ۲۰۷ واحد، امسال به ۲۱۱ واحد افزایش یافته است، گفت: ظرفیت تولید مرغ صنعتی از ۲۴ میلیون قطعه به ۲۸ میلیون قطعه افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پارسال ۲۷ هزار تن میگوی پرورشی از مزارع استان بوشهر برداشت شد، گفت: تولید میگو امسال تاکنون به بیش از ۳۵ هزار تن رسیده است و برداشت همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ استان بوشهر ترانزیت ۶۳ هزار و ۵۰۰ راس دام کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان را به مقصدهای مختلف انجام داده است.

بحرانی ادامه داد: پارسال همچنین ۱۳ هزار و ۸۹۰ تن ماهی و میگوی منجمد و تازه استان بوشهر به مقصدهای مختلف از جمله چین، تایلند، مالزی، روسیه و ... انجام شده است.

وی نسبت به خرید و مصرف مرغ زنده هشدار داد و گفت: تداوم این مساله می‌تواند سلامتی شهروندان را به خطر انداخته و سبب شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام شود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر