پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۲۲۹
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

فکرشهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری "نکروز" که همزمان با آغاز برداشت میگوی پرورشی در ۲ سایت این استان مشاهد شد تاثیری بر روند پرورش این آبزی نداشت و با کنترل این بیماری تولید میگو از میزان پیش بینی شده در سال جاری فراتر رفت.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی بحرانی روز سه شنبه در نخستین نشست طرح " پاسخگویی مسئولان بوشهر" در جمع خبرنگاران افزود: نکروز بیماری حاد عفونی پانکراس میگو برای نخستین بار در کشور در 2 سایت پرورش بندر ریگ و رود شور جنوبی در شمال استان بوشهر دیده شد که رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: امسال تولید ۳۳ هزار تن میگوی پرورشی از سطح ۶ هزار و ۴۶۰ هکتار استخر فعال در استان بوشهر پیش بینی شده بود که با توجه به شرایط و کنترل بیماری در سایت‌های درگیر تاکنون ۳۵هزار تن برداشت صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر بیان کرد: این میزان برداشت نسبت به ۲۸ هزار تن تولید سال گذشته و پیش بینی امسال افزایش نشان می‌دهد و با توجه به ادامه برداشت محصول این روند افزایشی همچنان تداوم دارد.

بحرانی یادآورشد: در زمان حاضر ۲۴ شرکت فرآوری آبزیان استان بوشهر دارای کد اتحادیه اروپا و ۶ شرکت نیز از کد ریجستری کشور روسیه برخوردار هستند.

وی در اره صادرات آبزیان استان بوشهر گفت: امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن میگو و سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی ماکول و غیر ماکول تازه و منجمد از این استان صادر شده که محصولات تازه به کشور قطر و فرآورده های منجمد به کشورهای آسیای جنوب شرقی شامل چین و روسیه که میگو پرور نیست صادر شده است.

صادرات هشت هزار و ۸۰۰ راس دام زنده از استان بوشهر

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به صدور مجوز صادرات دام از این استان افزود: بتازگی مجوز صادرات دام زنده تحت کنترل و پس از طی دوره قرنطینه به این استان داده شد که تاکنون هشت هزار و ۸۰۰ راس دام از استان بوشهر که بخشی از این دام‌ها مربوط به استان و بخش دیگری مربوط به استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، صادر شده است.

وی در باره دام ترانزیتی از استان بوشهر گفت: ترانزیت دام در طول سال در این استان انجام می شود به نحوی که در سال جاری تاکنون بیش از ۶۲ هزار راس دام زنده از کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان وارد این استان و از این استان به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس ترانزیت شده است.

تولید ۱۰ میلیون و ۶۲۶ هزار قطعه مرغ 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: تاکنون ۱۰ میلیون و ۶۲۶ هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های این استان تولید شده است که از این میزان ۶میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه کشتار و مابقی به خارج از استان ارسال شده است. 

وی گفت: از اول سال تاکنون ۱۰ میلیون و ۶۲۶هزار و ۸۷۱ قطعه جوجه ریزی، ۳۴ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۲۲ دز واکسن طیور صنعتی و ۲۶۵هزار دز واکسن طیور بومی انجام گرفته است.

بحرانی با اشاره به واکسیناسیون دام‌ها در راستای پیشگیری از بیماری‌ها گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از ۱.۲ میلیون رأس دام تحت واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف قرار گرفته‌اند و با توجه به ورود عشایر از اواسط آبان‌ماه به استان بوشهر این عملکرد سرعت رشد بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه امسال کانون بیماری طیور کاهش یافته است گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد و در حال چرخش، مردم از خرید مرغ زنده که به صورت غیر کنترل شده به فروش می رسد خودداری کنند و شهرداران اجازه فروش مرغ زنده ندهند.

نبود کشتارگاه صنعتی چالش دامپزشکی استان بوشهر

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر پنج کشتارگاه سنتی در این استان وجود دارد که کار کشتار دام را انجام می‌دهند.

بحرانی در باره کشتارگاه صنعتی استان بوشهر اظهار کرد: یک واحد کشتارگاه صنعتی در این استان وجود دارد که با فراز و نشیب‌های زیادی در بحث مالکیت روبرو است و به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: اکنون سرمایه گذار داخلی پای کار آمده زمین مشخص و پروانه گرفته و در حال انجام عملیات اجرایی است.

بحرانی گفت: هرچند همه امکانات امنیت غذایی و زیستی در کشتارگاه های سنتی از جمله خط کشتار هوایی و پیش سرد تامین شده اما راه اندازی کشتارگاه صنعتی در این استان ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر