چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۴۴۱
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

فکرشهر: طرح تحول کشاورزی دشتستان یکی از طرح‌های ستاد مقاومت اقتصادی کشور در استان بوشهر است که این طرح برای ۳۴۲۵۰ هکتار از اراضی و نخلستان‌های این شهرستان برنامه ریزی شده است.‌‌‌‌‌

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، معاون آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این طرح با هدف افزایش راندمان و اصلاح الگوی مصرف آب همچنین الگوسازی نخیلات موجود و حذف نخیلات کم بازده اجرایی شده است.

مسعود خوارزمی نیا افزود: حدود ۱۸۵۰۰ هکتار از این طرح در مربوط به نخلستان‌های شهرستان دشتستان است که هدف این طرح افزایش راندمان و افزایش راندمان مصرف آب از طریق ایجاد خطوط لوله‌کشی برای تغییر شیوه‌ی سنتی و قدیمی آبیاری همچنین اصلاح نخلستان‌ها و حذف گونه‌های کم بازده نخل‌ها و رونق اشتغال در این شهرستان در حال اجرا می‌باشد.

وی عنوان کرد: در این طرح ۷۴۰۰ اصله نخل باید مورد اصلاح و جایگزینی قرار گیرد همچنین نوسازی و احیاء نخیلات درجه ۳ در مساحتی حدود ۱۱ هزار و ۱۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.

خوارزمی نیا گفت: در همین راستا ۱۵ هزار و ۶۹۰ هکتار تبیین الگوی کشت در دستور کار قرار دارد همچنین ۵۰ گروه آب بر برای توزیع و مدیریت مصرف آب پیش بینی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان  تأکید کرد: این طرح از سال ۹۴ کار‌های تصویب و مطالعات آن آغاز شده که مرحله‌ی آن در وسعتی بالغ‌بر ۱۰ هزار هکتار با انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری و وزارت و نیرو و جهاد کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است.

خوارزمی نیا افزود: از این ۱۰ هزار هکتار ۲ هزار ۴۰۰ هکتار نخلستان‌های سعدآباد، ۶۵۰۰ هکتار نخلستان‌های آب پخش و ۲۰۰ هکتار از نخلستان‌های کلل را در برمی‌گیرد که مجموع آن ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار می‌شود.

وی گفت: کار‌هایی که تا الان در این فاز انجام شده است مطالعه و آغاز مراحل اجرایی فاز سعدآباد ۱۹۵۰ هکتار شبکه آن تکمیل شده است و ۶۵۰ هکتار نیز بخش درون نخلستان آن تکمیل شده است و تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر