جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۴۶۲
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: وزرای امور خارجه گروه هفت روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که تعلل صورت گرفته از سوی تهران، مانع رسیدن به توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای برجام شده است. آن‌ها همچنین ادعای نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران و روسیه را تکرار کردند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر، ادعا شده است: ما به شدت ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن را محکوم می کنیم. اینها شامل فعالیت‌های ایران با موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)، یعنی پهپادها و انتقال چنین تسلیحات پیشرفته به بازیگران دولتی و غیردولتی است.

در ادامه ادعا شده است که اقدامات ایران «برای منطقه بی ثبات کننده است و تنش های بالا را تشدید می کند. بنابراین ما از ایران می‌خواهیم که حمایت خود از بازیگران خشونت‌آمیز دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی را متوقف کند و به طور کامل به تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد (از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) پایبند باشد.

دیپلمات‌های ارشد گروه هفت با تکرار ادعای به کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ادعا کردند: ما همچنین از تلاش‌های سازمان ملل برای پاسخگویی روسیه و ایران به دلیل نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنیم.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت در این بیانیه  ادعا کردند: ما بر عزم آشکار خود تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند. گروه هفت به همکاری با یکدیگر و سایر شرکای بین المللی برای رسیدگی به تشدید تنش در [برنامه] هسته‌ای ایران و همکاری ناکافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با اجرای توافقنامه پادمانی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) ادامه خواهد داد.

دیپلمات‌های گروه هفت ادعا کرده‌اند: ما عمیقاً نگران گسترش بی وقفه برنامه هسته ای ایران هستیم که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و تعهدات قانونی و سیاسی خود در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را بدون تاخیر بیشتر، انجام دهد.

دیپلمات‌ها مدعی‌شده‌اند: علیرغم چندین ماه مذاکرات فشرده برای بازگشت به برجام، ایران تصمیمات لازم را نگرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر