پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۷۹۴
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

فکرشهر: کاهش ترافیک پهنای باند همراه، ارتقای ۱۰ برابری سرعت خانگی و بهبود کسب و کارهای اینترنتی همه از چشم‌اندازهای روشن فیبر نوری است که بنا به تعهد وزیر ارتباطات قرار است در دولت سیزدهم فراگیر شود، اما به این فهرست امید بخش باید پایان قطعی‌های خطوط ارتباطی ناشی از سرقت کابل را هم افزود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، آنطور که کارشناسان و مسئولان ارتباطات می‌گویند: توسعه زیر ساخت فیبر نوری و رسیدن آن به در منازل که در دولت سیزدهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفته، قرار است گره از مشکلات بسیاری بگشاید که هر روز به زبان گلایه از شهروندان می‌شنویم.

در اینترنت مبتنی‌بر کابل‌های فیبرنوری؛ از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌شود و به جای آن فیبرنوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند.

فیبرنوری با مشخصات فنی خاص خود، پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی مسی دارد و می‌تواند کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد و سرعت‌های دانلود و آپلودی بیش از یک گیگابیت ارائه کند.

همین ویژگی‌های سخت و نرم افزاری و گره‌گشای اینترنت  FTTX (مبتنی بر فیبر نوری) است که زمینه‌ را برای رفع مشکلات ارتباطی کاربران همراه و ثابت فراهم می‌کند و طرح گسترش آن را به طور ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار داده است طوریکه وزیر ارتباطات تعهد کرده است تا پایان سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۰ میلیون پورت ایجاد کند ؛ یعنی ۲۰ میلیون خانوار ایرانی امکان استفاده از این اینترنت امن و پر سرعت را پیدا می‌کنند.

باری که فیبر نوری از دوش اینترنت همراه بر می‌دارد

اینترنت همراه فراگیرترین اینترنت مورد استفاده کاربران ایرانی است و به ازای هر گوشی اندروید که در دست آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حجم از کاربران سبب ایجاد ترافیک سنگینی می‌شود که در برخی زمان‌ها کاربران را کلافه می‌کند.

بیشتر مردم کاهش محسوس سرعت اینترنت در ساعت‌هایی از روز و برخی روزها (مانند روزهای عید، شب‌های یلدا و ..) یا ترافیک روزهای آموزش مجازی را تجربه کرده‌اند؛ حجم بالای کاربران اینترنت همراه سبب شده است که کیفیت خدمت رسانی آن در بسیاری اوقات افت پیدا کند درحالی که اگر فیبر نوری و اینترنت پر سرعت FTTX بخش زیادی از نیاز کاربران را بر عهده گیرد، با کاهش بار ترافیکی شاهد بهبود کیفیت اینترنت همراه خواهیم بود.

در صورتی که پهنای باند مورد نیاز مشترکان برای استفاده در منزل مهیا شود، کاربران هنگام حضور در خانه نیازمند استفاده از سرویس اینترنت پهن باند سیار نیستند؛ بنابراین بار ترافیکی شبکه تلفن همراه بسیار سبک تر می‌شود و در ساعت‌های اوج ترافیک اختلال در شبکه ارتباطات سیار پیش نمی‌آید.

 به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر ترافیک در استفاده از اینترنت همراه اکنون بسیار بالا است، طوریکه با وجود جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این استان، حدود یک میلیون و ۵۰۰ مشترک پهنای باند سیار وجود دارد و برخی از مردم ۲ یا چند سیم‌کارت فعال دارند.

علی سملیان معتقد است با توجه به سرعت بالای اینترنت FTTX و فراگیر شدن فیبر نوری تا در منازل استفاده از اینترنت همراه کاهش می‌یابد چرا که بسیاری از مشکلاتی که اینترنت ثابت کنونی دارد سبب شده تا مردم تمایل بیشتری برای استفاده از اینترنت همراه داشته باشند.

او گفت: بر اساس تستی که انجام شده است سرعت اینترنت بر پایه فیبر نوری در استان بوشهر ۹۶۰ مگابیت در ثانیه است که کیفیت بسیار خوبی دارد، در حالی که سرعت اینترنت زوج سیم کنونی به بیش از ۲۰ مگابیت نمی‌رسد.

افزایش قابل توجه اینترنت ثابت و مصون بودن از بسیاری از قطعی‌هایی که اینترنت زوج سیم به آن دچار است، تمایل را برای استفاده از اینترنت فیبر نوری بویژه برای کسب و کارها افزایش می‌دهد  و بار ترافیکی بالایی را از دوش پهنای باند سیار بر می‌دارد.

بر اساس آمارهای موجود در تارنمای اینترنت FTTX، استان بوشهر اکنون از نظر درصد خانوارهای تحت پوشش قرار گرفته پورت‌های فیبر نوری چهارم کشور است و برای ۱۳.۲۴ درصد از خانوارهای بوشهری پورت ایجاد شده و امکان دستیابی به این نوع اینترنت را دارند.

بر این اساس تا کنون امکان دسترسی ۴۲ هزار و ۶۱۷ خانوار بوشهری به این اینترنت فراهم شده است و این با اولویت شهرها ادامه دارد.

آنطور که سملیان به خبرنگار ایرنا گفت: بتازگی اپراتور ایرانسل برای ورود به ایجاد فیبر نوری مجوز گرفته است تا در شهر برازجان این زیرساخت را فراهم کند.

او افزود: به دنبال آن هستیم تا پس از آن از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه برای ایجاد این نوع اینترنت در کنگان و دیر نیز استفاده کنیم که نیازمند همت و همکاری شهرداری‌ها است.

فیبرهای نوری و مساله سرقت کابل‌های ارتباطی

یکی از مسائلی که در بیشتر شهرهای استان بوشهر گاه و بیگاه سبب قطعی تلفن و اینترنت ثابت مشترکان می‌شود، سرقت است؛ کابل‌های مسی ارزشمند طعمه سارقان می‌شود و در پس آن خطوط ارتباطی مردم گاه تا چند ماه قطع می‌ماند.

عباس متولی یکی از شهروندان ساکن محله ریشهر بندر بوشهر است که می‌گوید: تلفن و به دنبال آن اینترنت خانه‌اش از نزدیک  به سه ماه پیش قطع شده است.

او به ایرنا گفت: پیگیری‌های بسیاری کردم، در نهایت سیم‌بان مخابرات اعلام کرد که کابل‌های محله شما به سرقت رفته است و همین علت قطعی خط ارتباطی این کوچه است.

این شهروند بوشهری ادامه می‌دهد: این سیم بان حدود یک ماه پیش گفت که مساله را ثبت کرده و به محض تامین، کابل جایگزین می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که این مشکل در محله جنوبی تنگک بندر بوشهر به بیش از سه ماه نیز می‌رسد، اما سرقت کابل‌های مسی ارزشمند تنها منحصر به مرکز این استان نیست و خبر می‌رسد جنوب بوشهر نیز همین مساله گریبانگیر شرکت مخابرات شده است.

محمد یکی از ساکنان شیرینوی کنگان است که سخنان او حاکی از فراگیری این نوع سرقت است؛ او گفت:  من و چند نفر از همشهریانم حدود سه تا چهار ماه به علت سرقت، دسترسی به اینترنت و تلفن نداشته ایم و هنوز هم بیشتر مردم با قعطی زیادی رو برو هستند، از مسئولان می‌خواهیم در این زمینه اقدامی جدی انجام دهند چرا که افزایش سرقت کابل‌های برق و تلفن در شیرینو منجر به نارضایتی مردم شده است.

آنطور که کارشناسان ارتباطی و انتظامی معتقدند، فیبرهای نوری به نسبت کابل‌های مسی پیشین ارزش ریالی کمتری دارد و با جایگزینی آنها با کابل‌های کنونی احتمال به سرقت رفتن و ربوده شدن امکان ارتباطی مردم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این به بیان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر، شرجی و رطوبت بالای بوشهر برای زوج سیم‌های فلزی بسیار فرساینده است و این کیفیت خدمت رسانی مبتنی بر آن را کاهش می‌دهد در حالی که کابل‌های فیبر نوری این مشکل را ندارند.

شهرداری‌ها تسهیل‌گر توسعه فیبر نوری در بوشهر باشند

او از شهرداری‌های استان بوشهر خواست تا به این پروژه با دید درآمدزایی نگاه نکرده و برای صدور مجوزهای مورد نیاز در این زمینه، همت کنند تا ایجاد پورت‌های اینترنت  FTTX با همکاری اپراتورها به سرعت در سطح این استان توسعه یابد و منشا ارتقای کیفیت ارتباطات آن شود.

سملیان توضیح داد: قیمت مودم اینترنت مبتنی بر فیبر نوری نسبت به مودم‌های ADSL برای بسیاری از مردم گران محسوب می‌شود؛  بنابراین اگر اپراتورها مجبور باشند هزینه هنگفتی برای مجوز ایجاد این زیر ساخت بپردازند، از این پروژه "پا پس می‌کشند".

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در مورد تکرار مساله سرقت کابل‌های مسی و رساندن فیبر نوری به در منازل شیرینوی کنگان، اعلام کرد:  در زمان حاضر شهرهای ۴۰ گانه استان در اولویت اجرای این زیر ساخت ارتباطی هستند اما با توجه به جمعیت بالای شیرینو اگر به شهر تبدیل شود در این اولویت‌بندی جای می‌گیرد.

توسعه فیبر نوری تا در منازل، هر چقدر استقبال شود

در زمان حاضر بیش از ۴۲ هزار پورت فیبر نوری در استان بوشهر ایجاد شده است اما به گفته سملیان توسعه این امکان ارتباطی با توجه به هزینه بالایی که دارد، بسته به استقبال مردم  است.

با توجه به سرعت بسیار بالاتر اینترنت FTTX نسبت به  ADSL و متاثر نبودن از بسیاری از مشکلاتی که دیگر انواع اینترنت به آن مبتلا است، می‌تواند بستری مناسب بویژه برای رونق کسب و کارهای اینترنتی باشد تا از این رهگذر با کاهش بار ترافیکی پهنای باند سیار، کیفیت اینترنت همراه نیز به یمن این کابل‌های متفاوت بهبود یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر