شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۹۶۳
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

فکرشهر: امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: وضعیت کنونی افغانستان از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی قطعنامه ای درباره وضعیت افغانستان گفت: وضعیت بشردوستانه و سیاسی جاری در افغانستان، نشانه ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر است که ضمن تضییع ایده های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت ها را با مخاطرات بی پایان روبرو می کنند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسوولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی دانست و افزود: ایران بر ضرورت تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر درگذشته انجام گرفته و در حال حاضر با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تاکید دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اعلام حمایت از تصویب قطعنامه‌ای در ارتباط با وضعیت افغانستان اظهار داشت که تصویب این قطعنامه پیام روشنی از اتحاد برای حمایت از مردم افغانستان در مسیر ایجاد کشوری شکوفا، مبتنی بر صلح و متکی به خود است.

ایروانی گفت: آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در جامعه ای متکثر نظیر افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: اطمینان از تاسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین المللی حاکمیت آتی افغانستان است.

ایروانی بر ضرورت حفاظت از اموال و دارایی های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه در افغانستان تاکید کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین ابراز نگرانی از تداوم تهدید تروریسم و جنگجویان خارجی، اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و دیپلماتیک و اقلیت های دینی و قومی را محکوم کرد و اظهار داشت که جهان باید مطمئن شود که سرزمین افغانستان پناهگاه امنی برای گروه های تروریستی نظیر داعش و القاعده و گروه های وابسته نخواهد بود.

ایروانی با تشریح دستاوردها و هزینه های انسانی مبارزه با مواد مخدر برای جمهوری اسلامی ایران، از گسترش شدید کاشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان ابراز نگرانی کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی قطعنامه ای در خصوص وضعیت افغانستان تصویب کرد که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد و با رای مثبت ۱۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه یاد شده رای ممتنع دادند.

این قطعنامه که برای نخستین بار پس از تسلط طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی ارائه شده است، با تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در این کشور، حوزه های سیاسی مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار می دهد.

این قطعنامه همچنین با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی از آوارگان افغان، بر ضرورت حمایت از کشورهایی که با موج گسترده پناهجویان افغان مواجه هستند، تاکید کرده است.

این قطعنامه همچنین ضمن احتراز از شناسایی طالبان به عنوان دولت در افغانستان، از مقامات طالبان می خواهد که به تعهدات بین المللی و دوجانبه افغانستان پایبند بوده و در مسیر ارتقا رعایت حقوق بشرو تشکیل دولت فراگیر گام بردارد.

قطعنامه مذکوراقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر