جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۱۲۷۳۱۱
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استان بوشهر از استان‌های با شیوع بالای دیابت در کشور است و تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، دکتر حامد مقدم منش صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دیابت اظهار داشت: استان بوشهر طبق مطالعات انجام شده در زمینه بیماری دیابت جز استان‌های با شیوع بالا در سطح کشور به حساب می‌آید و تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال به بیماری دیابت مبتلا هستند.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: متأسفانه به علت ماهیت مزمن بودن و نداشتن علائم واضح در ابتدای بیماری نیمی از افراد اصلاً از بیماری خود اطلاعی نداشته‌اند و این موضوع اهمیت غربالگری و آزمایش‌های به‌موقع را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص به‌موقع بیماری دیابت در بین افراد جامعه گفت: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد و این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون شده و همین عامل، شروع کننده عوارض دیابت در بدن انسان است.

وی دیابت کنترل نشده انسان را خطرناک خواند و تصریح کرد: بیماری دیابت می‌تواند منجر به عواقب جدی و خطرناکی برای مبتلایان شود و به طیف وسیعی از اعضا و بافت‌های بدن، از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب برساند.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اضافه کرد: متأسفانه شایع‌ترین علت قطع عضو بعد از تصادفات و نیز از دست دادن بینایی و ناتوانی در دید در دنیا همین بیماری است.

دکتر مقدم منش پیشرفت و گسترش آگاهی و دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی و پزشکی در خصوص بیماری دیابت در طی سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه امروزه با افزایش سطح آگاهی عمومی مردم جامعه و توسعه و کاربرد دستگاه‌های چک قند در منزل (گلوکومتر)، شناسایی بیماری سریع‌تر اتفاق می‌افتد و به‌تبع منجر به کنترل بهتر بیماری دیابت و کاهش عوارض بعدی می‌شود.

افراد سالم حداکثر تا سن ۴۵ سالگی یک نوبت چک قند خون انجام دهند

دکتر مقدم منش ادامه داد: توصیه می‌شود افراد سالم هم حداکثر تا سن ۴۵ سالگی یک نوبت چک قند خون انجام دهند و بعدازآن سالانه تکرار شود، اما طبیعی است افرادی که زمینه ارثی دارند یا افراد دارای اضافه‌وزن و مبتلایان به چربی خون، فشارخون بالا و یا خانم‌ها باسابقه دیابت بارداری، بایستی در سنین بسیار پایین‌تری نسبت به غربالگری دیابت اقدام کنند.

وی در خصوص مراحل ابتلای انسان به بیماری دیابت هم اضافه کرد: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در بیماران دیابت نوع دو، بیماری دیابت به‌تدریج و در عرض چندین سال بروز می‌کند و بیماران قبل از رسیدن به دیابت آشکار، از یک مرحله مقدماتی بدون علامت عبور می‌کنند که به‌اصطلاح پیش دیابتی خوانده می‌شود و متأسفانه شروع عوارض نیز از این مرحله است و حتماً بایستی مراجعه به پزشک و پیگیری در این زمان انجام شود.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: خوشبختانه با پیشرفت روزافزون علم و کشف داروهای خوراکی جدیدتر که بسیاری از آن‌ها در کشور خود ما هم موجود است و نیز وجود داشتن انواع انسولین‌های قلمی کنترل این بیماری برای مبتلایان آسان‌تر گردیده است.

دکتر مقدم منش گفت: به‌عنوان متخصص داخلی که افتخار خدمت به مردم بزرگوار شهرستان دشتستان را دارم ضمن آرزوی سلامتی برای آحاد جامعه، استدعا دارم جهت شناخت زودتر این بیماری، کنترل بهتر و پیشگیری از عوارض آن، تغییر سبک زندگی، افزایش تحرک و البته مراجعه به‌موقع و منظم به پزشک جهت تنظیم داروها و کنترل قند را مد نظر داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر