جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۶۷۶
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

فکرشهر: جشن ویژه بزرگداشت روز جهانی معلولان با برنامه های متنوع در تالار هنر گناوه برگزار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه شنبه‌شب در این آئین اظهار داشت: سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولین نام گذاری شده و هدف از این نام‌گذاری، افزایش توجه و آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت است.

یداله خرم نژاد افزود: شعار امسال در هفته جهانی معلولین «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر و نقش نوآوری در دامن زدن به جهانی در دسترس و برابر» است که تحقق این شعار نیازمند عزم عمومی جامعه و بخصوص اراده جدی مسؤولان اجرایی و برنامه‌ریزان کشور است.

وی گفت: آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلولین باید در نظر گرفته شود، این نکته است که ارتباط با آنها باید همراه با احترام باشد و از ترحم به افراد دارای معلولیت پرهیز شود.

رئیس اداره بهزیستی گناوه بیان کرد: تفاوت احترام و ترحم این است که در احترام، شخص مقابل، انسانی بزرگ بشمار می‌آید اما در گزینه ترحم، مخاطب انسانی ذلیل و خوار شمرده می‌شود و به شخصیت و روحیات توان یاب توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل حمل و نقل و جابجایی، یکی از عمده ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است گفت: نبود امکانات مناسب، سرویس‌های بهداشتی بین جاده‌ای و درون شهری برای افراد دارای معلولیت،، نبود امکانات حمل و نقل درون شهری از جمله مشکلات است.

وی گفت: در مقوله دسترس پذیری باید تمامی دستگاه‌ها خصوصاً شهرداری به این موضوع ورود پیدا کنند و مشکلات و موانع حضور معلولین در جامعه را برطرف کنند و دسترس پذیری فراهم شود.

خرم نژاد گفت: متأسفانه تاکنون درصد بسیار پایینی از ادارات به صورت استاندارد برای حضور معلولین مناسب سازی شده‌اند و باید برابر با قانون جهت حضور معلولین و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی شهر مناسب سازی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم افراد دارای معلولیت، اشتغال است بیان کرد: داشتن شغل به شخص هویت و تشخیص اجتماعی می‌دهد و در او اعتماد به نفس به وجود می‌آورد.

وی گفت: متأسفانه تعداد زیادی از معلولان به رغم گذراندن دوران تحصیلی عالی، نمی‌توانند به اشتغال مناسب برسند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه یادآور شد: بین اشتغال زایی برای افراد دارای معلولیت با سایرین، تبعیض فاحشی وجود دارد در صورتی که بر اساس قانون ارگان‌ها موظف هستند ۳% از اشتغال را به معلولین اختصاص دهند.

خرم نژاد خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون از طریق اعتبارات ابلاغی اشتغالزایی، بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال به متقاضیان دریافت وام تحت پوشش بهزیستی شهرستان گناوه در قالب تسهیلات بانکی کم بهره پرداخت شده است و بیش از ۱۴۰ نفر از مددجویان به صورت مشاغل خانگی و … مشغول به کار شده‌اند.

وی افزود: همچنین اعتبارات ابلاغی سازمان بهزیستی جهت، کمک هزینه بلاعوض ساخت و خرید مسکن مددجویان، کمک هزینه درمان، کمک هزینه ازدواج، کمک بلاعوض مشاغل خانگی روستایی، کمک هزینه فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کاردرمانی، خرید اندام‌های مصنوعی، بیمه معلولین، مناسب سازی منزل و خودرو، کاشت حلزون ویژه ناشنوایان، وسایل کمک توانبخشی شامل سمعک، ویلچر، واکر عصا و … تا کنون پرداخت شده و با پیش‌بینی های صورت گرفته تا پایان سال جاری کمک‌های بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.

خرم نژاد یادآور شد: بهزیستی شهرستان گناوه سه مرکز مثبت زندگی ۶ مرکز توانبخشی روزانه و یک مرکز شبانه‌روزی تحت نظارت دارد که افراد دارای کم‌توانی و معلولیت در این مراکز تحت مراقبت هستند و یا از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: امید است در حمایت و توانمندسازی افراد دارای معلولیت تلاش شود و با عمل به قانون حمایت از حقوق معلولین، در احقاق حقوق شهروندی این افراد بکوشیم.

در این مراسم که به همت گروه هنری رخ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مراکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی شهرستان گناوه برگزار شد، برنامه‌های متنوع و شادی شامل اجرای نمایش، موسیقی و مسابقه و برنامه‌های دیگر با حضور معلولان و خانواده‌های آنها اجرا شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر