جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۷۰۰
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱

فکرشهر: سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: هنوز نامه معرفی رسمی وزیر پیشنهادی راه به مجلس نرسیده است، اما معرفی بشود هفته آینده جلسه رای اعتماد برگزار می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست مشترک امروز مجلس و دولت گفت: امروز به مناسبت هفته مجلس اعضای دولت به همراه رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر شدند. در این نشست در رابطه با موضوعات مهم به ویژه مسائل اقتصادی و همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی بحث شد.

به نوشته تسنیم، وی افزود: برخی موضوعات که در جلسات گذشته مورد تاکید حاضران قرار گرفته بود که باید دنبال می‌شد در جلسه امروز مورد پیگیری قرار گرفت. همچنین از طرف دولت وزرای صمت، بهداشت، اطلاعات، رییس سازمان برنامه بودجه و معاون اجرایی رئیس جمهور گزارشاتی را در ارتباط با مسائل مختلف کشور ارائه کردند از جمله در ارتباط با مسائل اقتصادی و کمبود‌هایی که در حوزه دارو وجود دارد. علاوه بر این گزارشی از سفر‌های استانی و بحث شاخص‌های اقتصادی صنعت و تجارت ارائه شد. همچنین درباره آخرین وضعیت برنامه هفتم و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بحث‌هایی صورت گرفت.

موسوی عنوان کرد: تاکید رئیس جمهور در این نشست این بود که مجلس و دولت خادم مردم هستند و برای رفع مشکلات مردم در حوزه معیشتی باید تلاش خود را بکار ببندند. در رابطه با موضوع لایحه بودجه سال آینده علاوه بر بازخوانی لایحه بودجه سال جاری به مباحثی که نمایندگان مدنظر دارند، اشاره شد. از جمله تاکید بر تمرکززدایی و عدالت محوری و توجه بر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب در برنامه هفتم مورد که مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در این نشست ۶ نفر از نمایندگان به نمایندگی از وکلای ملت نقطه نظراتی را طرح کردند. از جمله درباره مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، پیگیری مصوبات سفر‌های استانی دولت، تاکید بر برخی تنش‌های جاری از جمله تنش‌های آبی و همچنین پرداخت بودجه‌های عمرانی و مبارزه با فساد و همچنین تاکید بر به کارگیری مدیران کاردان و متعهد که مورد اشاره قرار گرفت.

وی افزود: آقای دکتر قالیباف نیز در این نشست علاوه بر تاکید بر همکاری دو قوه، تحلیلی بر وضعیت داخلی و خارجی کشور ارائه کرد و با برشمردن نقاط ضعف و قوت موجود تاکید کرد باید برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راهکار‌های مسئله محور باشیم.

موسوی گفت: آقای قالیباف بر ضرورت توجه بر مسئله محور حرکت کردن هم در برنامه هفتم توسعه و هم لایحه بودجه ۱۴۰۱۲ تاکید کرد و عنوان کرد که با مسئله محور بودن می‌توانیم مشکلات کشور در برنامه ۵ ساله هفتم را حل وفصل کنیم.

وی با اشاره به مسائل روز از جمله اعتراضات و اغتشاشات که دو ماه گذشته گفت: هم نمایندگان دولت و هم نمایندگان مجلس تاکید کردند که بهترین راه برای مقابله با اغتشاشات و برقراری ثبات در کشور توجه به مسئله اقتصادی و رفع دغدغه‌های معیشتی مردم است.

وی افزود: همچنین حاضران تاکید کردند که دشمن در جنگ ترکیبی گسترده علیه جمهوری اسلامی تا حدود زیادی شکست خورد و با بی‌توجهی قاطبه مردم مواجه شد، اما این به آن معنی نیست که در کشور اعتراض از وضع موجود وجود ندارد و مردم ضمن اعتقاد به نظام گلایه‌های بحقی از وضعیت اقتصادی کشور دارند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: البته بر اساس گزارشات ارائه شده در این جلسه روند‌ها و شاخص‌ها رو به رشد است و سال آینده شاخص‌های کلی اقتصادی رو به بهبود خواهد رفت. علاوه بر این برنامه‌ها و راهکار‌هایی برای خنثی کردن تحریم‌ها در نظر گرفته شده و تاکید مجلس و دولت بر این است که لایحه بودجه به نحوی تنظیم شود که با توجه به تمرکززدایی، استان‌ها بتوانند عدالت در پرداخت‌ها در سراسر کشور را در دستور کار داشته باشند.

براساس آنچه که رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست مشترک امروز مجلس و دولت بیان کرد، برنامه هفتم توسعه که محصول مشترک این دولت و مجلس خواهد بود بلافاصله پس از ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، تدوین و به مجلس ارائه می‌گردد. براساس قانون ابتدا باید برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه گردد، اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت در حال تکمیل لایحه بودجه است، اگر بنا باشد ابتدا لایحه بودجه به مجلس ارائه گردد باید مجوز لازم برای تمدید برنامه اخذ شود.

موسوی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق قانون تا ۱۵ آذرماه باید لایحه بودجه به مجلس ارائه شود و پیش‌بینی می‌شود در همین حدود لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون زمان معرفی وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نشست مشترک مجلس و دولت صحبتی پیرامون معرفی وزیر راه و شهرسازی نشد، اما روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که آقای بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود. هنوز نامه رسمی به دست مجلس نرسیده است قطعا بلافاصله بعد از ارائه نامه در صحن مجلس اعلام وصول شده و طبق آیین‌نامه هفته آینده جلسه رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه اکنون دولت در حال تکمیل لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بوده و سپس برنامه هفتم به مجلس ارائه می‌شود، اما براساس قانون ابتدا باید برنامه هفتم توسعه وجود داشته باشد که براساس آن لایحه بودجه نوشته شود. اگر دولت بخواهد ابتدا بودجه را ارائه کند باید مجوز لازم برای تمدید قانون برنامه را اخذ کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر